<B>FLAKSER MED VINGENE: </B> De såkalte måkevingedørene er omstridt, men Tesla-sjef Elon Musk hevder de skal være mulig å åpne i en garasje. Problemet er høyden - og mulighet for skiboks... Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FLAKSER MED VINGENE: De såkalte måkevingedørene er omstridt, men Tesla-sjef Elon Musk hevder de skal være mulig å åpne i en garasje. Problemet er høyden - og mulighet for skiboks... Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Tesla Model X utsatt igjen

Teslas nye el-SUV er allerede to år på etterskudd, og nå er den blitt ytterligere forsinket. Årsaken skal være at sjefen selv ikke er fornøyd.

Tesla Model X har hatt en trang fødsel og nå er produksjonsstart ventet å skje i tredje kvartal i 2015. Det betyr at noen få av dem som ønsker seg den elektriske SUV'en, kan vente seg en julegave neste år. Men de aller fleste kundene må vente helt til 2016.

- Vi vil kunne levere ut noen biler i 2015, men det er for tidlig å si hvor mange, sier kommunikasjonssjef for Skandinavia i Tesla Motors, Esben Pedersen.

Nylig lanserte Tesla sin Model S P85+ D - med firehjulstrekk. Og dermed gikk det norske folk mann av huse igjen - noe som kanskje også dempet noe av etterspørselen for den nye SUV-modellen.

LES OGSÅ: Modell S er endelig krasjteestet

Over to år forsinket

Tesla har snakket lenge og varmt om sin nye Model X, som skulle ha produksjonsstart allerede høsten 2013. Konseptbilen er også vist på utstillinger rundt omkring i verden, men under denne høstens store Paris-utstilling glimret den med sitt fravær.

Da vi spurte en Tesla-representant på standen, fikk vi ingen konkrete svar om hvorfor de droppet å vise konseptbilen her: "I don't know. It's delayed...".

Det satte fart på ryktene om at Tesla-sjef Elon Musk ikke er helt fornøyd med den endelige designet, noe han da også har uttalt flere ganger:

– Jeg er perfeksjonist når det gjelder produktdesign, og jeg er ikke helt fornøyd med produktet slik det er nå. Det er forbannet vanskelig å lage en SUV som både er lekker og funksjonell, innrømmet han i et intervju med Bloomberg.

SE VIDEO: Tesla på langtest - på vinterføre

Model X skal ha to elmotorer og blir dermed firehjulsdrevet. Performance-versjonen av Model X skal ifølge Tesla greie 0-100 km/t på under 5 sekunder. Den blir fem centimeter lengre enn dagens Model S, og Tesla har uttalt at X-modellen blir 10% mindre effektiv enn den vi kjenner fra kollektivfeltet i dag.

X-FAKTOR: Elon Musk vil gjøre flere tester på den nye SUV-modellen før den slippes på markedet. Foto: STEIN INGE STØLEN Vis mer


Tesla vil ikke ut med hvor mange som har satt seg på venteliste for den nye X'en, men vi har hørt at et tusentalls kunder skal ha tegnet sin interesse her i Norge. Ifølge svenske Expressen skal 20 000 kunder verden over ha forhåndsbestilt bilen.

Selv om Tesla Model X er basert på samme plattform som Model S, er den blitt utsatt gang på gang. De siste nyhetene nå er altså at de første X-bilene vil gå inn i produksjonen seint til neste år.

Ifølge Tesla-sjefen Elon Musk skyldes forsinkelsen også at de ønsker å utføre ekstra finjusteringer.

– Vi vil gjøre Model X så bra som mulig og har nylig bestemt oss for å gjøre flere tester på denne modellen. Vi vil ikke markedsføre et produkt som ikke tiltaler kundene, sier Elon Musk.

LES OGSÅ: Tesla D blir ny Norgesmodell

VINTERBIL: Model S blir nå tilgjengelig med firehjulstrekk. Foto: STEIN INGE STØLEN Vis mer


Taper penger - men satser stort

Tesla gikk 500 millioner kroner i minus i tredje kvartal 2014, noe som skyldes store avskrivninger på investeringer. Men bilsalget går bra, og aksjen steg fem prosent etter kunngjøringen.
Tesla leverte 7785 Tesla Model S i løpet av kvartalet, noe som var litt under målet på 7800 biler, men det er 42 prosent bedre enn samme periode i fjor.

LES OGSÅ: Her er Teslas nye GIGA-FABRIKK

Ifølge grunnleggeren selv er ikke resultatet noe problem. Alle pengene Tesla tjener investeres for å forbedre Model S, utvikle den nye SUVen Model X - og samtidig øke produksjonskapasiteten.

Fra slutten av neste år (fra og med 2016), planlegger Tesla å selge hele 100 000 biler i året.

LES OGSÅ: Vi har testet «billigutgaven» av Model S