<b>NYLIG LANSERT:</b> Det er en Tesla Model X som på bildet som har vært innblandet i en ulykke, der eieren hevder at bilen plutselig akselererte på egenhånd og kolliderte med en bygning. Ifølge eieren i selvkjørende (autonom) modus. Foto: JUSTIN SULLIVAN/AFP/NTB SCANPIX
NYLIG LANSERT: Det er en Tesla Model X som på bildet som har vært innblandet i en ulykke, der eieren hevder at bilen plutselig akselererte på egenhånd og kolliderte med en bygning. Ifølge eieren i selvkjørende (autonom) modus. Foto: JUSTIN SULLIVAN/AFP/NTB SCANPIXVis mer

Tesla Model X i programmert ulykke?

Eieren hevder at hans Model X plutselig akselererte og krasjet i veggen.

Ifølge bilens eier, Puzant Ozbag, var det da hans kone skulle parkere den knapt én uke gamle bilen i et parkeringshus at hendelsen fant sted. Det er nettstedet The Next Web som rapporterer dette.

LES OGSÅ: Autonome biler i flere ulykker

Ga plutselig gass

- Vår fem dager gamle Tesla Model X skulle parkeres i dag og idet den skulle inn på parkeringsplassen akselererte den plutselig til høy hastighet på egenhånd, klatret 13 meter over rabatten og krasjet med en bygning, forteller Ozbag ifølge nettstedet.

- Kollisjonsputene gikk av og armen til min kone ble brent som en følge av dette.

Puzant

Den uheldige Tesla eieren avslutter:

- Dette kunne lett blitt en dødsulykke hvis bilens hjul ikke hadde vært vendt litt mot venstre. Hadde de stått rett frem, ville den gått rett over rabatten og krasjet i butikken foran parkeringsplassen og skadet eller drept de inne i den.

Nyheten dukket nylig opp på nettstedets Facebook-side. Kommentarene under posten ser i overvekt ut til å trekke Ozbags uttalelser i tvil.

Det har vært to tidligere innrapporterte uhell der systemene som forårsaket dem ifølge The Next Web var både den såkalte «summon»-funksjonen, som gjør det mulig for bilen å kjøre korte avstander uten fører, og TACC-funksjonen (Fartsholder med trafikkovervåkning).

Tesla: - Føreren har skylden

Tesla har studert loggen til den aktuelle bilen og kommet med et tilsvar, som er rimelig fordømmende overfor bilens eier. Hver Tesla som blir solgt har nemlig en slags svart boks, eller intern logg, som kan lastes ned på avstand og som kan forklare på detaljert vis hva som var foranledningen til kollisjonen.

Dette er Teslas uttalelse:

Vi analyserte kjøretøyets logg som bekrefter at dette eksemplaret av Model X fungerte korrekt under manuell kontroll og aldri var i Autopilot eller Cruise-kontroll da hendelsen fant sted eller i minuttene rett i forkant. Data viser at kjøretøyet kjørte i 10 kilometer i timen da akseleratoren plutselig ble trykket inn 100 prosent. I tråd med førerens handling ga kjøretøyet fullt dreiemoment og akselererte slik det ble instruert. Sikkerhet er topprioritet hos Tesla og vi utvikler og bygger bilene våre med dette fremst i tankene. Vi er glade for at føreren har det bra og ber våre kunder om å utvise trygg og sikker adferd når de bruker våre kjøretøy.

Studier har tidligere vist at kollisjoner under parkering fordi uerfarne førere tar feil av pedalene, er svært vanlig (se tekstboks ovenfor).

LES OGSÅ: Dette må du vite om du er først til en ulykke