Ikke måkevinger, men Falkondører, forståss.  Foto: Produsenten
Ikke måkevinger, men Falkondører, forståss. Foto: ProdusentenVis mer

Tesla Model X, en ønskedrøm?

Skriv ned alt du ønsker deg av en bil. Tesla Model X leverer mesteparten av det.

En Tesla X kan du bestille nær sagt med valgfri rekkevidde. Den leveres med to alternative batterikapasiteter, 60 kWt eller 85 kWt. Og konfigurasjonen bestemmer du selv, for bilen kan fås i tre versjoner.

Den enkleste versjonen betyr minste batteripakke, singel motor og bakhjulsdrift. Den andre har minste batteriløsning, to motorer og firehjulsdrift. Deretter er det full pakke med største batteri , to motorer og firehjulsdrift. Med største batteriløsning og firehjulsdrift gjør bilen 0-100 km/t unna på 4,6 sekunder. Ikke dårlig av en så stor bil.

SE VIDEO LENGER NED

Tesla Model X:

Foto: TESLA
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Bilen er bygget på samme lest som Tesla S, og tyngdepunktet er holdt svært lavt. Foto: Produsenten
Interiøret er mildt sagt av det futurisktiske slaget. Foto: Produsenten
Ikke måkevinger, men Falkondører, forståss. Foto: Produsenten


Alpha-versjonen av Tesla S

Langt nok

Tesla X vil bygges på samme plattform som en Tesla S, og så mye som 60 prosent av komponentene er delte. Det eneste vi vet ikke blir å få i X er batteriet på 40 kWt som er å få i Model S. Tesla mener tydeligvis at dette blir for lite i den noe større X’en, som blant annet byr på bagasjerom både foran og bak.

Med 40 mil rekkevidde er den rett og slett svært interessant. Her får du en sportsbils ytelser, plass som i en stor familiebil, og miljøaktivistenes annerkjennelse. Og det til prisen av en godt utstyrt Audi A4.

Interiøret er mildt sagt av det futurisktiske slaget. Foto: Produsenten Vis mer


Penga på bordet

Bilen går i produksjon allerede neste år, og sent i 2013 skal de første kundene få sin bil.
Dette til tross for at Tesla sier bilen først kommer på markedet i 2014. Men så er det sånn at penga rår, også hos Tesla. Bilprodusenten er ung, mangler det tyngste finansielle apparatet i ryggen. Derfor kan de som ønsker bil på et tidlig tidspunkt få sette seg på liste for tidlig levering.

Toyota tar en Tesla

En liten hake ved dette er at du da må betale mesteparten av bilen ved bestilling. Det betyr at du må betale 40.000 amerikanske dollar, og det ved bestilling takk. Totalprisene ligger et sted mellom 60.000 og 100.000 dollar, så bilen blir ikke et allemannseie i USA. I Norge kan det risikere å havne noen, i all den tid bilen kan hentes hjem avgiftsfritt.

Bilen er bygget på samme lest som Tesla S, og tyngdepunktet er holdt svært lavt. Foto: Produsenten Vis mer


Truckernes Tesla

Ingen måker

Tesla X er en 7-seter over tre seterader. For å sørge for lett inntreden til alle seteradene har Tesla valgt å gi bilen det vi normalt kjenner som måkevingedører. Men neida, Tesla fås ikke med måkevingedører, men Falkondører, får vi vite. Ikke er det bare en gimmik heller, for dette gir en så god sideåpning at selv passasjerene på tredje rad lett kommer ut og inn. I tillegg er de konstruert på en måte som gjør at de først går opp før de går ut, og på den måten ikke krever ekstra bredde for å kunne åpnes. De tilfredstiller både form og funksjon, med andre ord. Den eneste grunnen jeg da kan komme på til at du antagelig ikke kjører en Model X om to-tre år er enkel.

Hvordan i all verden skal de klare å lage nok av den?

Se video fra lanseringen:

Model X Reveal from Tesla Motors on Vimeo.