Her lader vi en Tesla Model S Performance Edition ved en superlader på Lillehammer.Med 210 ampère/410 volt kan vi skrive under på at det går unna! Et måltid mat, så går turen videre. Dette er for tiden bilen som topper norsk registreringsstatistikk! Foto: Knut Moberg
Her lader vi en Tesla Model S Performance Edition ved en superlader på Lillehammer.Med 210 ampère/410 volt kan vi skrive under på at det går unna! Et måltid mat, så går turen videre. Dette er for tiden bilen som topper norsk registreringsstatistikk! Foto: Knut MobergVis mer

Tesla Model S topper hittil i september

Utrolig, men sant. Det er Tesla Model S, den kombinerte luksusbil og elbilen, som topper OFV-statistikken over registrerte nybiler akkurat nå.

Tesla Model S er gjenstand for en formidabel hype for tiden og vi kunne forleden konstatere ved selvsyn at Tesla-forretningen på Alnabru i Oslo er som den reneste maurtuen om dagen.

Tesla Model S: Knallpris!

DinSide med grundig test

Vi er nettopp ferdig med å teste bilen grundig og testen kan du lese om kort tid her på DinSide, inntil videre kan du se hva våre kolleger i Autofil sier om rekkevidden under vinterlige forhold.

Testen vår vil vise at, om Tesla Model S imponerer stort, så er den heller ikke perfekt. Men dette kommer vi som sagt tilbake til. Uansett: I USA regnes den som en konkurrent til eksempelvis Porsche Panamera, og det er altså et faktum at topputgaven akselererer fra 0 til 100 som en BMW M5.

Riktig utstyrt kan den lades gratis med superladere - for alltid

Millionbil med kraftig rabatt

Takket være avgiftsfritakene i Norge kommer den ut som "nesten billig" - det vil si at den er priset mellom cirka 480.000 og 740.000 kroner. Med fulle avgifter på vekt og effekt ville den vært en millionbil - og vel så det.

Slik gikk det med Tesla Model S i krasjtest

Klar ener i september

Alt dette gjorde selvsagt at vi forventet suksess.

Det er likevel oppsiktsvekkende når tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at denne store luksusbilen faktisk ligger på topp på registreringsstatistikken så langt i september.

Tesla slår dermed den hittil "uslåelige" eneren VW Golf - med god margin. Her er pallen mellom 1. og 9.september - med de registreringstallene som er tilgjengelige så langt:

1. Tesla Model S: 161 biler, markedsandel: 6,1 prosent
2. VW Golf: 131 biler, markedsandel: 4,7 prosent
3. Mazda CX-5: 112 biler, markedsandel: 4,2 prosent.

Vi må likevel presisere at det dreier seg om registreringstall. Det betyr at tallene fra OFV ikke tar høyde for et lenge oppdemmet salg. Dette spiller selvsagt til Teslas fordel, da de først nå i det siste har fått tilgjengelige biler og dermed kan begynne å levere dem ut til kundene som allerede har bestilt.

Dette viser at man innimellom må være uhyre forsiktig med å forveksle "nyregistreringer" og "salg".

Men imponerende, det er både bilen og tallene.

Les også: Nytt om Tesla Model X