SNASEN ELBIL: Tesla Model S i fint driv. Nå er prisene i USA klare; det er batterispesifikasjonene også. 2012 er året den kommer på veien. Foto: Tesla Motors
SNASEN ELBIL: Tesla Model S i fint driv. Nå er prisene i USA klare; det er batterispesifikasjonene også. 2012 er året den kommer på veien. Foto: Tesla MotorsVis mer

Tesla Model S markedsklar

Som DinSide hadde annonsert lenge: 2011 var år 0 for elbilene. Nå kommer snart år 1.

Dette er modellen som for mange vil bety at elbilen virkelig er klar til å ta av. Her i Norge fikk vi på en måte en tyvstart i året som nå snart ligger bak oss, men i svært mange andre - og større - markeder er vi vitne til en produktdrevet oppvåkning av elbil-etterspørselen.

Pionéren Tesla

Når det gjelder å "ufarliggjøre" elbilen i folks bevissthet, ved å utstyre den med ytelser og egenskaper som både er like gode som - og overgår - bilene med forbrenningsmotor, har Tesla spilt rollen som pioner. Nylig kom meldingen om at Tesla avslutter produksjonen av sin elektriske sportsbil Tesla Roadster. Nå skal elbilprodusenten, basert i California, konsentrere seg om å gjøre klar den epokegjørende elektriske familiebilen Model S, for markedet.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
BEDRE VILKÅR: Tesla Model S får nå utvidet garantivilkår. Dette får også tilbakevirkende kraft til dag én. Foto: Tesla Motors
Foto: Tesla Motors
Foto: Tesla Motors
SNASEN ELBIL: Tesla Model S i fint driv. Nå er prisene i USA klare; det er batterispesifikasjonene også. 2012 er året den kommer på veien. Foto: Tesla Motors
Foto: Tesla
Foto: Tesla Motors

Vi skrev om den bilen på forsommeren da Tesla presenterte versjon Alpha: Les mer om Model S her.


Rimeligere enn mange fryktet

Prisene og spesifikasjonene er nå altså klare og den gode nyheten er at Tesla holder seg til de prisene de har lovet tidligere. Model S kommer i tre versjoner avhengig av ønsket rekkevidde; 256 kilometer, 368 kilometer eller 480 kilometer. Prisene i USA blir som følger (basert på dollarkursen 22/12/2011):

1) Med batteripakke 40 kWt og rekkevidde 256 kilometer: 342.000 kroner

2) Med batteripakke 60 kWt og rekkevidde 368 kilometer: 401.000 kroner

3) Med batteripakke 85 kWt og rekkevidde 480 kilometer: 460.000 kroner

I tillegg kommer en høy-ytelsesversjon som skal klare 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder, også den basert på 85 kWt-batteriet.

Redusert skatt

I og med at det i USA gis en skattereduksjon på 45.000 kroner ved innkjøp av elbil, blir nettokostnaden for kjøperen henholdsvis 297.000, 356.000 og 415.000 kroner, en relativt høy pris i USA, men ikke så verst allikevel når man ser på de relativt luksuriøse spesifikasjonene på bilen, som har plass til fem - eventuelt syv personer - og en god del bagasje.

Til Norge tilkommer en del ekstrautgifter for teknisk tilpasning, frakt samt amerikansk salgsavgift, men elbiler er jo unntatt engangsavgift og moms, så relativt sett burde Tesla Model S få en hyggelig pris her til lands. Når vi vet mer om den siden av saken, kommer vi tilbake med mer.