Etter image-suksessen med Tesla Roadster (den røde bilen), er det på tide for Tesla å legge inn neste gir - familiebilen Model S. Her i versjon Alpha med fornyet design. Foto: Tesla Motors
Etter image-suksessen med Tesla Roadster (den røde bilen), er det på tide for Tesla å legge inn neste gir - familiebilen Model S. Her i versjon Alpha med fornyet design. Foto: Tesla MotorsVis mer

Tesla Model S: Her er versjon Alpha

Veien har vært humpete for den lille elbilprodusenten Tesla. Men de holder kursen.

Vi og svært mange med oss lar oss begeistre av linjeføringen til Teslas kommende familiemodell. Det er over to år siden vi annonserte at denne bilen skulle utvikles og komme i produksjon i 2011 - og nå er versjon alpha ute. Utseendemessig er den noe forskjellig fra den første designstudien, men den er absolutt gjenkjennelig - linjeføringen som Henrik Fisker la grunnlaget for og som siden er blitt videreutviklet av ex-Mazda-designsjef Franz von Holzhausen.

Stor, elektrisk familiebil

For å oppsummere hva slags bil dette er: Det dreier seg om en stor familisedan som, både når det kommer til ytelser og størrelse vil ligge i segmentet til Audi A6 og BMW 5-serie. Det blir allikevel en helt annen type bil - først og fremst fordi det er en 100 prosent elbil. Den skal tilbys med ulik kapasitet og rekkevidde etter ulike behov - og til ulik pris.

Fra 310.000 kroner

Foto: Tesla Motors
Foto: Tesla Motors
Foto: Tesla Motors
Foto: Tesla Motors
Prototypen fra 2009 Foto: Tesla Motors
Prototypen fra 2009 Foto: Tesla Motors
Prototypen fra 2009 Foto: Tesla Motors
Etter image-suksessen med Tesla Roadster (den røde bilen), er det på tide for Tesla å legge inn neste gir - familiebilen Model S. Her i versjon Alpha med fornyet design. Foto: Tesla Motors
Bilene som skal kollisjonstestet - og dermed destrueres - er lakkert oransj. Foto: Tesla Motors
Foto: Tesla Motors
Her produseres en Alpha-utgave av Model S. Serieproduksjon nærmer seg. Foto: Tesla Motors


Allerede grunnversjonen skal ha en rekkevidde på vel 250 kilometer - det er den som har en pris estimert til 310.000 kroner omregnet med dagens (lave!) dollarkurs. Med dagens avgiftssystem burde den ikke koste så hinsides mye mer her i landet selv om frakt og en del ekstra kostnader selvsagt tilkommer. Med den største batteripakken - rekkevidde 480 kilometer - stiger prisen til (fortsatt overkommelige) 420.000 kroner. For godt til å være sant? Vel, vi får se. Ærlig talt trodde vi det den gang prosjektet ble lansert, men siden har vi jo sett hva Tesla kan få til, og det er tydelig at prosjektet skrider ufortrødent fremad. Vi har her versjon alpha som er en produksjonsserie på 20 eksemplarer hvorav tre går med til krasjtesting.


God plass, gode ytelser

Tesla Model S skal ha plass til fem voksne pluss to barn, hvilket i seg selv er ganske så oppsiktsvekkende og er muliggjort av to bakovervendte hjelpeseter bakerst i bilen. Samtidig er ytelsene absolutt godkjent og vel så det - 0-100 skal ta under seks sekunder og toppfarten er cirka 200 km/t.

Ikke voldsomt tung

Her produseres en Alpha-utgave av Model S. Serieproduksjon nærmer seg. Foto: Tesla Motors Vis mer


Tross den ganske høye vekten på batteriene blir bilens totale masse ikke mer enn mellom 1,7 og 1,8 tonn eller omtrent som en BMW 5-serie, dette takket være bruk av lettvektsteknikker på karosseri og komponenter for øvrig. Batteripakkene - som altså kommer i forskjellige kapasitetsutgaver - er tatt med i helhetsutviklingen av bilen og skal få gode garantibetingelser.

Lading skal med normalt ladeutstyr ta fra tre til fem timer, mens hurtiglading fra 480-volts ladestasjon skal gå unna på cirka 45 minutter.

Og nå venter vi spent på... Beta-versjonen. Følg med!

Vil du vite mer om Tesla Model S kan du lese om den her på Teslas egne sider.