<b>GREIDE SEG:</b> Kollisjonsputen på passasjersiden virket, men beskyttet ikke optimalt. Dette grunnet en programvarefeil som skal ha blitt rettet. Foto: EURO NCAP
GREIDE SEG: Kollisjonsputen på passasjersiden virket, men beskyttet ikke optimalt. Dette grunnet en programvarefeil som skal ha blitt rettet. Foto: EURO NCAPVis mer

Tesla Model S får fem stjerner

Euro NCAP-testen avslørte en feil i kollisjonsputen, men Model S fikk likevel fem stjerner.

Tesla Model S har vært de siste månedenes store stjerne på det norske nybilmarkedet. Men den hadde ennå ikke vært gjennom den europeiske referansen når det kommer til sikkerhetsevaluering, nemlig Euro NCAP-testen.

Derimot fikk den toppscore på den amerikanske sikkerhetstesten alt sommeren 2013.

Nå er Model S blitt testet av sikkerhetsekspertene, og resultatet er slik det bør være - fem stjerner av fem mulige og dermed medlemskap i "klubben" blant de sikreste bilene.

TEST: Tesla Model S - den "rimelige" utgaven

Putefeil

I sin kommentar angående voksenbeskyttelsen presiserer imidlertid Euro NCAP at kolllisjonsputen på passasjersiden ikke fungerte optimalt under frontkollisjonstesten.

Sensorene på hodet til testdukken viste nemlig at det hadde berørt dashbordet, altså at kollisjonsputen hadde "bunnet ut".

Tesla har undersøkt resultatene og funnet ut at feilen lå i kalibreringen av programvaren som styrer beskyttelsessystemet. Ifølge den amerikanske elbilprodusenten er feilen rettet og vil ikke eksistere på noen biler levert til kunder.

KRASJ: Tesla Model S greide det vesentligste, nemlig fem stjerner i kollisjonstesten. Foto: EURO NCAP Vis mer


Bra, men ikke best

Men Tesla greide det vesentligste altså: Fem stjerner.

Punkt for punkt oppnådde den store elbilen 82 prosent score for voksenbeskyttelse, 77 prosent for barnebeskyttelse, 66 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 71 prosent for sikkerhetsfremmende assistansesystemer.

Kompaktbilen Nissan Pulsar, som ble testet i den samme Euro NCAP-runden, fikk noe bedre score på alle de tre første punktene (84,81 og 75 prosent henholdsvis), men noe svakere på det siste (68).

Husk imidlertid at score ikke kan sammenlignes direkte på tvers av kategorier da en stor og tung bil alltid relativt sett vil ha en fordel i kollisjon med en mindre og lettere med samme Euro NCAP-score.

SOLID: Tesla Model S klarte seg bra i sidekollisjons-testen. Foto: EURO NCAP Vis mer


Autobrems blir krav

Punktet om sikkerhetssystemer vil bli enda viktigere neste år, da Euro NCAP vil innføre som krav for fem stjerner at bilene er utstyrt med autobrems-system som fungerer som det skal.

Kriteriet ligger allerede inne, og her fikk Tesla null poeng, da slike systemer inntil videre glimrer med sitt fravær. De står imidlertid på listen over kommende forbedringer som planlegges

Les om kommende Tesla D.