<b>SKAPT FOR NORGE:</b> Med to motorer og firehjulsdrift har Model S fått bedre fremkommelighet og en sportsbils ytelser.  Foto: Alexis Georgeson
SKAPT FOR NORGE: Med to motorer og firehjulsdrift har Model S fått bedre fremkommelighet og en sportsbils ytelser. Foto: Alexis GeorgesonVis mer

Tesla Model S er verdens raskeste sedan

Ny model med to motorer og firehjulsdrift gjør underverker. Velkommen, P85 D.

Før nyttår slapp Tesla nyheten om at Model S ville komme med firehjulsdrift og bedre ytelser. Det utløste et skred av brukte tohjulsdrevne Model S på markedet.

Noen har til og med gått så langt som å forsøke å selge bilene på bruktmarkedet i Tyskland, for på den måten å hente en gevinst på valutaen i tillegg.

Nå har den firehjulsdrevne bilen landet på norsk jord, og vi har prøvekjørt den. Men hva er det med den nye Model S som gjør den så spesiell?

Oppsiktsvekkende fordi ...

Vel, den er faktisk verdens raskeste serieproduserte sedan, og når man nå kan få en bil med denne tittelen for 765.000 blanke norske kroner, så er det oppsiktsvekkende spesielt.

I tillegg kan du slå deg på brystet og si du kjører miljøvennlig. Disse tre elementene gjør P85D-utgaven fra Tesla til den eneste av sitt slag.

Lik, men så ulik

Det er faktisk ikke veldig mye som skiller versjonen med bakhjulsdrift, og den nye som har drift på alle fire. Den største forskjellen ligger i at sistnevnte har fått en ekstra elmotor.

Fra før har Model S en motor som yter 476 hestekrefter på bakhjulene. Nå har den i tilllegg fått en elmotor på 224 hester som er koblet til forhjulene. Dermed har den fått drift på alle fire.

Samlet har den firehjulsdrevne Tesla Model S hele 700 hestekrefter til rådighet, noe som gir den ytelser som kan sammenlignes med det aller meste. Ikke bare blant sportsbiler, men også blant det som defineres som supersportsbiler.

Så hvilke biler er det mest nærliggende å sammenligne med, når det er snakk om det nye villdyret fra Tesla?

Svaret er todelt.

Enten må det sammenlignes på ytelser, eller så må det sammenlignes på pris. For ingen annen bil er i nærheten av å levere tilsvarende pakke på begge områder samtidig.

Solide ytelser

Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/t på 3,1 sekunder for 2,5 millioner kroner. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Den firehjulsdrevne Model S gjør 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Det betyr at vi må langt opp på rangstigen blant sportsbiler for å finne tilsvarende.

En standard Porsche 911 kan du glemme. Den er alt for treg. Vi må helt opp på Porsche 911 Turbo S for å finne noe i samme området, en bil til 2,5 millioner kroner, og den gjør akselerasjonen på 3,1 sekunder med Sport Plus innkoblet.

Dette er så raskt for en bil med forbrenningsmotor at Porsche selv sier det må hybrid-drift til for å lage noe raskere, altså en bil med forbrenningsmotor i kombinasjon med elektromotorer i tillegg.

Derfor lagde de Porsche 918 Spyder - til åtte millioner kroner! Ferrari var enige, og lagde LaFerrari. McLaren var også enige, og lagde P1. Alle er de biler til prisen av ti Model S, eller fler.

Heftige krefter

En annen bil som med litt velvilje kan sammenlignes er Aston Martin Vulcan. Dette er en bil som skal vises på bilmessen i Geneve denne uken, og som presenteres med rundt 800 hester - kun en anelse mer enn Model S sine 700 hestekrefter.

FØRERKURS: Aston Martin Vulcan har 800 hester og du får først lov å sette deg bak rattet etter å ha tatt førerkurs. Foto: Aston Martin Vis mer


I motsetning til Tesla mener Aston Martin at en bil med så mye krefter i stor grad bare har noe på bane å gjøre. De erkjenner også at det kreves mye av en sjåfør for å håndtere den.

Så heftige er så sterke biler at de velger å gi kundene opplæring gjennom en dag på bane før de slipper inn i villdyret.

Ikke med Vulcan til å begynne med, men med mer lettkjørte biler. Først når de så takler disse mindre motoriserte sportsbilene, får kundene ta plass bak rattet i Vulcan. Glemte vi å si at Vulcan koster cirka 18 millioner kroner?

De egentlige konkurrentene

Model S kan selvfølgelig ikke sammenlignes med disse sportsbilene på andre områder enn krefter og kortvarige ytelser rett frem. De kundene som vurderer en Model S er nok mer de samme kundene som vurderer mer ordinære familiebiler i samme prisklasse, altså rundt 760.000 kroner.

BMW 530d xDrive: Dette er nærmeste konkurrent fra BMW til samme pris, med 258hk og firehjulsdrift. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Audi A6 3.0TDi quattro: Her er Audi sitt bidrag i samme prisklasse, med 272 hestekrefter og firehjulsdrift. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Mercedes-Benz E350 CDi 4Matic: En modell med 258hk og firehjulsdrift fra MB lopper deg for 100.000 mer enn hva du må ut med for en Tesla Model S P85 D. Foto: KNUT MOBERG Vis mer




I denne klassen er det for det meste biler i premiumsegmentet. I tilsvarende prisklasse kan du velge deg en BMW 530d xDrive (258 hk og firehjulsdrift) til 750.000 kroner, Audi A6 3.0TDi quattro (272hk og firehjulsdrift), eller kanskje en tilsvarende Mercedes-Benz E-klasse.

Andre kunder hadde kanskje kjøpt seg en SUV som X5, Q5, eller kanskje en Lexus NX.

I denne klassen biler kjøper nær sagt alle av de norske bilkundene stasjonsvogner, men Tesla Model S klarer faktisk å snu dette kravet også, ettersom den ikke finnes som annet enn sedan.

Derfor kan det være godt nytt for Tesla-kunden at det om et års tid kommer en høyreist bil med bakluke fra Tesla også - Model X. Denne vil ha samme drivlinje som den nye firehjulsdrevne Model S, bare pakket inn i et karosseri som i enda større grad tilfredsstiller det majoriteten av det norske kunder vil ha.

Som om ikke dette var nok, så kommer det også en Model 3 fra den amerikanske produsenten om et par år. Den er på størrelse med en BMW 3-serie, altså et hakk mindre. Model 3 skal ha en rekkevidde på 35 mil, og vil slik det ser ut nå koste rundt 280.000 kroner. Dessverre er det lite som tyder på at denne vil bli å få som stasjonsvogn.

Er leken over?

Med dette er det kun en ting som kan sette en stopper for suksessen for Tesla på norsk jord - det magiske tallet 50.000. I løpet av mai har salget av elbiler nådd grensen for når regjeringen skal revurdere alle fordelene elbilene har, både med tanke på bruksfordeler og økonomiske fordeler.

En ting er sikkert: Elbilfordelene kan ikke vare evig

Finansminister Siv Jensen har allerede flagget denne gjennomgangen, og før sommeren får vi vite om du kan fortsette å kjøpe en ny Tesla uten avgifter, eller om det elektriske eventyret er helt eller delvis over.

Frem til da vil kundene løpe mann av huse for å signere nye Model S med firehjulsdrift. De kan med rette si de har kjøpt verdens raskeste serieproduserte sedan, men kan de si de har kjøpt en sportsbil?

Vel, en 2,2 tonn tung bil på nesten ti kvadratmeter kan mer betegnes som en rask familiebil enn en sportsbil, men hva gjør vel det så lenge den er verdens raskeste og i tillegg miljøvennlig.