<b>FJERNET HESTEKREFTENE:</b> Det har lenge vært store diskusjoner om hvorvidt de oppgitte hestekreftene på Tesla P85D er reelle. Foto: SKJERMDUMP/ILLUSTRASJON MAGNUS ARNKVÆRN
FJERNET HESTEKREFTENE: Det har lenge vært store diskusjoner om hvorvidt de oppgitte hestekreftene på Tesla P85D er reelle. Foto: SKJERMDUMP/ILLUSTRASJON MAGNUS ARNKVÆRNVis mer

Tesla har endret informasjonen om antall hestekrefter på alle modeller

- Foreløpig gjør vi ingen ting, forteller Pr-sjef for Scandinavia Esben Pedersen i Tesla.

Som følge av bråket rundt elbilenes effekt og utregning har nå Tesla valgt å fjerne informasjon om hestekreftene i deres modeller fra salgssidene.

- Å regne ut effekt og hestekrefter fra elmotorer kan være en vanskelig sak, fortalte Elon Musk til Dinside i et tidligere intervju.

Nå har altså Tesla valgt å endret antall oppgitte hestekrefter både på fremre og bakre motor på sine hjemmesider.

For det første er det vanskelig å måle effekten til elbilen da den har to forskjellige motorer og ingen av disse vil kunne nå en topp samtidig.

Føler seg snytt

KLAR ADVARSEL: Kommunikasjonsansvarlig i Elbilforeningen Ståle Frydenlund forstår de som føler seg lurt. Foto: PRIVAT Vis mer



- Jeg har forståelse for at P85D-eierne føler de har fått mindre enn forventet, forteller Ståle Frydenlund i Elbilforeningen til Dinside.

- Det har lenge vært en diskusjon blant Tesla eierene. Bilen er uansett svært kraftfull, så mange mener at forskjellen i ytelser er mer av akademisk enn praktisk karakter.

- Men en skal jo få det produktet en betaler for. Saken kan slik sett fungere som en nyttig vekker for Tesla og andre elbil-fabrikanter, avslutter Frydenlund.

Forbrukerrådet har fått inn en rekke henvendelser, disse har ikke PR-sjef for Scandinavia Esben Pedersen i Tesla hørt noe om ennå.

- Vi har ikke fått mange henvendelser, men står klare til å lytte til dem, forteller PR-sjefen på telefon fra Danmark.

På spørsmål om hvordan Tesla praktiserer 0-100 testene, kan han kun svare at det praktiseres roll-out start på P85D, men at han ikke er sikker på de resterende modellene.

- Akselerasjonen er bekreftet av Motor Trend og link til deres test som beskriver metoden er på våre sider. Vi forholder oss til EU-reglementet og har valgt å gjøre disse endringene på våre sider som følge av etterspørsel omkring ytelse for våre kunder, sier Pedersen.

Bekrefter uvanlig mange klager

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer



- Jeg kan bekrefte at vi har mottatt 80 klager fra forbrukere som er misfornøyde med ytelsene på Tesla Model S, sier direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes til Dinside.

Hvor alvorlig vil du si dette er for Tesla?

- Vi kan ikke kommentere en sak som er under behandling. Vi representerer ingen og skal kun forsøke å megle mellom de to partene for å finne en løsning på tvisten. Blir vi ikke enige etter dialog med begge parter, kan saken gå videre til forbrukertvistutvalget dersom en av partene ber om å få den behandlet der, forklarer Flønes.

Men er det vanlig at dere får så mange klager på en enkelt bilmodell?

- Bil er generelt på klagetoppen hos Forbrukerrådet, men jeg kan si at det er svært uvanlig med så mange klager på en enkelt bilmodell, sier Forbrukerråds-direktøren.

Hva skjer videre nå?

- Vi må gå inn og se om det er en mangel på bilene det er snakk om. Man må se om dette er noe som kan settes i stand, om kundene kan kompenseres, eller det er mulig å finne en annen løsning.

Det kommer an på mangelen, og alvorligheten av mangelen, som eventuelt avgjør hva man har krav på, avslutter Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Hva er Tesla-problemet?

Jo mer utladet bilen blir, jo mindre effekt vil batteriene makte å yte. Dermed blir det relativt vanskelig å påstå at elbilene klarer å yte en maks effekt hele veien, uavhengig av hvor ladet batteriet er. Det er altså dette som har fått Tesla-eierne til å reagere.

Ludicrous modusen blir dermed ikke lenger like «ludicrous» om batteriet er nede på 50%. Dette var også vårt inntrykk når vi testet Tesla P85D på bane tidligere i år.

Motoren tåler riktig nok midlertidige tunge belastninger, og kan dermed generere mengder med hestekrefter - bare den får kjølt seg ned underveis.

Les også: Dette er Teslas råeste bil

Men så kommer vi tilbake til målingen av hestekrefter

For at det elektriske ikke skal overbelastes, overstyres din vilje av bilens programvare og momentet daler sakte men sikkert. Det er derfor Tesla neppe ville gjort seg særlig godt i et langdistanseløp, slik status er per nå.