<b>IKKE HOS GENERAL MOTORS:</b> I de amerikanske bilprodusentenes hjemstat Michigan, men også i stater som Missouri og New Jersey, kan ikke Tesla selge biler i egne forretninger. I disse statene krever loven at man skal benytte lisensierte forhandlere (franchise). Foto: KNUT MOBERG
IKKE HOS GENERAL MOTORS: I de amerikanske bilprodusentenes hjemstat Michigan, men også i stater som Missouri og New Jersey, kan ikke Tesla selge biler i egne forretninger. I disse statene krever loven at man skal benytte lisensierte forhandlere (franchise). Foto: KNUT MOBERGVis mer

Tesla får ikke selge bilene sine i Michigan

Tesla baserer sin salgsmodell på å selge direkte til kunder. Det utnytter konkurrentene til fulle.

Teslas siste-øyeblikks-sjarmoffensiv overfor forhandlernettverkene til de tradisjonelle bilprodusentene, førte ikke frem.

Det ble nemlig i forrige uke bekreftet at forbudet mot salg direkte til kundene effektivt gjør at Tesla kan glemme å selge sine biler til kunder i Michigan. Staten som tilfeldigvis også er General Motors', Chryslers og Fords hjemstat.

Det er sannelig mye som handler om Tesla om dagen - vi kunne nylig fortelle at både Daimler (Mercedes-Benz-eieren) og Toyota, selger ut aksjeposter i elbilprodusenten fra California.

Anti-Tesla?

Dette fordi Tesla har en USA-uvanlig forretningsmodell som er basert på selv å eie egne utsalgssteder, i motsetning til andre produsenter, som selger bilene gjennom autoriserte forhandlernettverk under franchise-avtaler.

Det var guvernøren selv, Rick Snyder, som undertegnet loven, som ifølge ham egentlig ikke gjør annet enn å bekrefte tidligere eksisterende lovgivning.

Dette er noe Snyder var raskt ute med å påpeke, for å komme i forkjøpet de som mener han på vegne av de tradisjonelle amerikanske bilprodusentene har signert en "anti-Tesla"-lov.

Les vår test av Tesla Model S P85+ her!

Slik presenterer guvernør Snyder loven:


Beskytter franchise-forhandlere

Likevel kan det se ut til at den nye loven har til hensikt å tette det som kunne vært et smutthull for Tesla. Det er for øvrig ikke bare i Michigan Tesla har problemer med statlig lovgivning. Flere stater, eksempelvis Texas og Nord-Carolina har lover som beskytter bilforhandlere med konsesjon fra bilprodusent.

Lovene er rettet mot konkurrenter som driver med direktesalg - som jo nettopp er Teslas forretningsmodell.

På denne lenken kan du få full oversikt over hva status er, stat for stat, i USA (interaktivt kart).

Dette er altså en kamp elbilprodusenten må føre på flere fronter, men det blir selvsagt mer pikant i dette tilfellet, hvor staten det dreier seg om er hjemstaten til de "tre store", tradisjonelle amerikanske bilprodusentene - General Motors, Chrysler og Ford.

I staten Nevada, derimot, vant Tesla frem. Men så er det også der de har besluttet å sette opp sin kommende giga-fabrikk.

Hva er urettferdig?

Loven i Michigan støttes særlig aktivt av General Motors, som hevder direktesalgsmodellen ville gi Tesla urettmessige fordeler. Diarmuid O’Connell, som er visepresident i Tesla med ansvar for forretningsutvikling, svarer blant annet at Tesla har en annerledes type produkt som krever en dedikert salgsperson til å møte kunden.

Les om Tesla D!

Tesla har tidligere forklart at den tradisjonelle lisens-modellen (franchise) ville passe dårlig for merket da tradisjonelle selgere vil foretrekke å fokusere på biler med tradisjonell teknologi og dermed ikke ha tilstrekkelig trykk på salget av den mer innovative Tesla. Fra Teslas synspunkt er det å være de facto utestengt fra markedet det som er urettferdig i saken.

Nylig forbedret Tesla garantivilkårene for Model S - med tilbakevirkende kraft.

Bakgrunnen

UTFORDRINGER: Tesla-sjef Elon Musk (bildet), har nok å stri med, deriblant amerikanske lovgiveres motvilje mot direktesalgs-modellen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Hva skjedde så egentlig i Michigan? Automotive News, det ledende bransjeorganet for bilindustrien, kunne fortelle at lovteksten (H.B. 5606), først ble innført i mai i år.

Den opprinnelige hensikten var å gi bilprodusentene muligheten til å hindre franchise-forhandlerne å ilegge kundene visse typer gebyrer. Forslagsstilleren var den republikanske representanten i staten Michigans lovgivende forsamling, Aric Nesbitt.

TEST: Tesla Model S , den "rimelige" utgaven

Ble lagt til senere

Nesbitt forklarte til Automotive News at loven gikk gjennom i representantenes hus i Michigan medio september, og på det tidspunktet ikke hadde noe med Tesla å gjøre i det hele tatt. Men da dokumentet ble oversendt senatet 1. oktober, var "anti-Tesla"-teksten lagt til uten at det hadde vært noen debatt eller informasjon til publikum.

Denne oppdaterte lovteksten ble vedtatt 2. oktober i senatet og deretter sendt tilbake til representantenes hus, der den ble vedtatt med 106 mot 1 stemme.

Og den 21. oktober undertegnet altså guvernøren dokumentet, som dermed ble gjeldende lov.

Republikaner mot forbud

Stemmen mot kom fra en republikansk representant ved navn McMillin. Han sier han stemte mot av andre årsaker enn de som angikk Tesla, men at han støtter retten til å selge direkte til kunder uansett.

- Hvis et selskap ønsker å prøve noe annerledes, burde ikke vi som statsadministrasjon stå i veien for det ved å innføre forbud. Vi burde la det frie markedet avgjøre, sier McMillin til Automotive News.

Tilgang til lovteksten: