SUPERLADERE TIL TESLA: Nå er bare en viss mengde strøm gratis, deretter koster det 1,40 per kilowatt på Teslas superladere. Foto: Fredrik Sandberg
SUPERLADERE TIL TESLA: Nå er bare en viss mengde strøm gratis, deretter koster det 1,40 per kilowatt på Teslas superladere. Foto: Fredrik SandbergVis mer

Hvor mye koster det å lade?

Tesla er billigst

Nå er det ikke lenger gratis å superlade nye Tesla. Likevel er de billigst å lade.

NB: Saken er oppdatert med oppdaterte priser

I 2013 fikk Tesla-eiere gladmeldingen om at de kunne lade gratis på Teslas superladere i bilens levetid. Høsten 2015 fikk pipa en litt annen tone.

Flere Tesla-eiere fikk da beskjed om at superladerne kun var ment å sikre rekkevidde på langturer, ikke for det daglige bruk.

Og vi kom ikke lenger enn til høsten 2016 før pipa igjen begynte å spille en annen melodi. Da kunngjorde Tesla at biler kjøpt etter 1. Januar 2017, eller levert etter 1. April 2017, vil måtte betale. Hvordan dette var ment å fungere sa de på det daværende tidspunktet ingen ting om.

Nå vet vi langt mer

For nye kunder er hele prisstrukturen delvis lagt om. Fortsatt er det gratis å lade, men med en begrensning på 400 kWt per år. Om man «fyller» 50 kWt per gang blir det altså åtte ladinger gratis.

Utover dette koster det 1,40 kroner per kWt i Norge, med egne priser i andre land.

Prisen blir belastet ved at eierne legger inn informasjon om kredittkort i hver enkelt eiers profil på «My Tesla».

Tid eller mengde?

Prisen på 1,40 kroner per kilowatt-time er dyrere enn det du må betale når du lader hjemme, og dette er nok bevisst. Til gjengjeld lader du mye raskere på Teslas superladere enn både hjemme og på hurtigladerne.

Øvrige hurtigladere har dessuten en motsatt prisstruktur, der du betaler per minutt, ikke per kilowatt-time.

Dette er også bevisst, for de som har satt opp hurtigladerne ønsker faktisk ikke at bilene skal bli stående til de er 100 prosent fulladet. Det er som kjent mye raskere å lade bilene opp til 80 prosent enn det resterende. Dermed blir de siste 20 prosentene mye dyrere per kwt enn ved de første 80.

Prisen på hurtigladere er som regel 3 kroner minuttet (Fortum SMS-lading).

Les også: Skal det være litt strøm og en Big-Mac?

Hva er billigst?

Å lade på en hurtiglader gir deg i de fleste tilfeller maks 50 kW gjennom ladepistolen. Lader du med 50 kW i én time, for de bilene som har batterikapasitet nok til det, så koster det deg altså 3 kroner á 60 minutter, som blir 180 kroner totalt for 50 kWt.

Dette er dog bare et priseksempel, for de aller fleste biler på markedet i dag vil aldri kunne stå en hel time å lade før de er fulle.

Når vi da vet at Tesla har priset strømmen til 1,40 kroner per kW, så sier det enkle regnestykket at man for 50 kW må betale 70 kroner hos Tesla – altså godt under halvparten så mye.

Disse prisene er for strømmen isolert, og sier ingen ting om kroner per kilometer – kun per kilowatt. I likhet med bensin- og dieselbiler har også elbiler forskjellig forbruk, etter kjørestil, størrelse, tyngde og lignende.

Men selv om en Tesla er stor og tung, så vil den aldri kunne bruke så mye mer at den blir dyrere å lade enn de øvrige bilene på markedet.

For å oppsummere kan det enkelt forklares at Tesla er den absolutt billigste bilen å lade. Hjemme koster den like mye som alle andre. Det samme på ordinære hurtigladere. På superladerne koster den under en tidel av de øvrige elbilene.

Husk at det i utlandet gjelder egne priser.