OVER TO TUSEN PÅ EN MÅNED: I september ble det registrert 996 nye Tesla Model X (bildet), og 1007 nye Model S, da et uvanlig stort antall bestilte biler ble levert denne måneden. Men etterspørselen har økt kraftig og etter ni måneder er det registrert 89 prosent flere Tesla enn på samme tid i fjor. Foto: Knut Moberg
OVER TO TUSEN PÅ EN MÅNED: I september ble det registrert 996 nye Tesla Model X (bildet), og 1007 nye Model S, da et uvanlig stort antall bestilte biler ble levert denne måneden. Men etterspørselen har økt kraftig og etter ni måneder er det registrert 89 prosent flere Tesla enn på samme tid i fjor. Foto: Knut MobergVis mer

Bilsalget i september 2017

Tesla-demning brast

Det voldsomme registrerings-rushet forstyrrer september-statistikken generelt, men nå har vi også tallene for tre kvartaler i 2017. En ting er tydelig: Diesel er definitivt på vei ut.

Selv om Tesla var nest størst på registrerings-statistikken i september etter uslåelige Volkswagen, har merket en mer «normal» 10. plass etter årets første ni måneder med 4.717 biler (hvorav 2003 i september alene), etter Ford og foran Peugeot.

Salget så langt fordeler seg på 2.694 Model X og 2.023 Model S. Det betyr at Tesla fortsetter å forsyne seg grovt av et eksisterende marked mens de senere ankomne konkurrentene gjør seg klare til å utfordre dem med biler som den kommende el-SUV-en fra Audi, Jaguar I-Pace, som mange kunder står i kø for, Mercedes EQC - som nå kan reserveres, og Porsche Mission E, som ventes på markedet i 2019.

Den rimeligere Tesla Model 3 kommer ikke på markedet her i landet før godt ut i 2018.

Diesel fortsetter ned

Og statistikken har annet å by på enn Tesla-boom - det skjer mye annet også. For eksempel valgte bare 18 prosent dieselmotor i september og andelen hittil i år er bare 24,2 prosent. Det er bare seks år siden dieselandelen lå på 75 prosent av nybilsalget.

- Vi må tilbake 15 år i tid til september 2002 for å finne en måned med så lav dieselandel som i september i år, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV. Trenden er klar, vi registrerer at stadig flere nybilkjøpere velger biler med andre motoralternativer enn diesel.

Bensinbiler (ikke hybrider) står hittil i år for 25,2 prosent, elbiler for 20 prosent, ladbare hybrider for 17 prosent og ikke-ladbare hybrider utgjør 13,5 prosent av nybilsalget.

FLERTALL MED ELMOTOR: Som vi ser går alle elektrifiserte varianter frem på bekostning av klassiske bensin- og dieselbiler. For første gang noensinne har det så langt i 2017 blitt registrert et flertall av biler med elmotor, enten alene eller i hybridløsning. Grafikk: Knut Moberg, kilde: OFV AS Vis mer

Slik er altså fordelingen innenfor et totalmarked som fortsatt holder seg på det høyeste nivået siden 1986. I september ble det totalt registrert 13.484 nye personbiler i Norge. Det var en registreringsdag færre i september i år enn i fjor, så den lille nedgangen på 2,7 prosent maskerer egentlig en fortsatt lett stigende tendens.

Bilsalget - 9 måneder 2017: Merketoppen

Merke Reg. 2017 (9 mnd) Andel I % Endring fra -16
1. Volkswagen17.38614,9-13,4 %
2. Toyota13.65811,7+1,1 %
3. BMW9.7048,3+14,5 %
4. Mercedes-Benz8.3697,2+22,3 %
5. Volvo7.8786,8+30,1 %
6. Skoda6.7195,8+12,8 %
7. Audi5.5584,8-0,4 %
8. Nissan5.2664,5-16,6 %
9. Ford4.9644,3-22,1 %
10. Tesla4.7174,1+88,7 %
11. Peugeot3.9843,4+8,1 %
12. Mitsubishi3.4723-34,7 %
13. Kia3.4643+7,3 %
14. Mazda3.3492,9-34,6 %
15. Opel2.9352,5+6 %
16. Hyundai2.8092,4+65,6 %
17. Renault2.6192,3+13,5 %
18. Suzuki2.5592,2+15,1 %
19. Citroen1.6581,4+18,1 %
20. Subaru1.3441,2-24 %
TOTALT116.358100+0,4 %

Idet vi gjør opp status etter tredje kvartal er det da også registrert 116.358 nye biler hittil i år - en liten oppgang på 0,4 prosent fra i fjor. På merketoppen finner vi fortsatt Volkswagen, Toyota, BMW og Mercedes-Benz på de fire første plassene, men Volvo kommer sterkt bakfra på 5. plass.

Rekordlavt utslipp

Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra de nye registrerte bilene nådde et nytt bunnivå i september med 71 gram per kilometer i snitt. Og selv om vi vet at reelle utslipp er en god del høyere enn de oppgitte tallene det opereres med her, er det ingen tvil om at det går den riktige veien.

Slik kommenterer direktøren for OFV tallet, som altså i siste måned var hele 17 g/km lavere enn i september 2016:

- Det er det laveste utslippet vi noen gang har registrert, sier Solberg Thorsen. - Det kommer av at stadig flere velger ladbare biler, enten elbiler eller ladbare hybrider. Årsaken er nok at tilbudet av slike biler er større i år enn på samme tid i fjor. Og at det kommer stadig flere elbiler med lengre rekkevidde i bilbutikkene.

Elbiltoppen

sept. 2017
TOTALT385023237
1. Volkswagen Golf9494531
2. BMW i33123748
3. Nissan Leaf1112911
4. Tesla Model X9962694
5. Tesla Model S10072023
6. Renault Zoe381880
7. Mercedes-Benz B-klasse841416
8. Hyundai Ioniq761290
10. Volkswagen up!83582

Elbilene fosser inn

Det var ikke bare Tesla som kunne levere til sultne kunder i september; det løsnet også skikkelig for Volkswagen, som takket være sin e-Golf med oppjustert rekkevidde fikk nok et skikkelig løft, og tredje mest registrerte elbil i september etter de to Tesla-modellene og leder suverent på elbilstatistikken hittil i år. VW fortsetter derfor sine gode takter fra august og øker igjen forspranget til Toyota på merkepallen.

I alt ble det registrert 3856 nye elbiler i september og markedsandelen var dermed hele 28,6 prosent denne måneden. Denne lå til sammenligning på 19 prosent i september i fjor - og det var en sterk måned i 2016. Dette gjør at en av fem nybilkunder så langt i år har anskaffet elbil. Det er det høyeste tallet noensinne og unikt i verdenssammenheng.

I tillegg kommer bruktimporten av elbiler, som er i enda kraftigere vekst, og som gjør at markedsandelen for elbil når man ser på førstegangsregistrerte (altså både nye og bruktimporterte biler), er oppe i 21,9 prosent.

- At nullutslippsbilene nærmer seg 30 prosent markedsandel i en måned er oppsiktsvekkende høyt, selv i Norge, sier Øyvind Solberg Thorsen. - For selv om det har kommet flere elbiler med lenger rekkevidde, er det fortsatt et begrenset antall modeller å velge blant. At så mange nybilkjøpere velger elbil viser at bilkjøperne både har blitt mer miljøbevisste, og at mange frykter at det vil bli enda flere restriksjoner for fossildrevne biler i tiden fremover.

Les også:

Test: Alfa Romeo Giulia - reell BMW 3-utfordrer

Mercedes-Benz satser 90 milliarder på elbil

Tesla Model 3: Blandet mottakelse