DÅRLIGST: Tesla ønsker ikke garantere at bilen har gjenværende kapasitet ved garantitidens utløp. Foto: Jamieson Pothecary
DÅRLIGST: Tesla ønsker ikke garantere at bilen har gjenværende kapasitet ved garantitidens utløp. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Forbrukerrådets garantiguide:

Tesla dårligst på garanti

Forbrukerrådet har analysert garantivilkårene for batteriene i elbiler. Ikke alle bilprodusenter bør være glad for det.

I forbindelse med rykter om garantivilkår for batteriene i den nye Opel Ampera-e, lagde vi tidligere i våres en oversikt over garantien for batteriene i de forskjellige elbilene her til lands.

Nå har Forbrukerrådet analysert verdien av disse forskjellige garantiene, og hva de betyr for deg som forbruker.

For én ting er å garantere at batteriene virker i en viss tid, men vel så viktig er det hvor mye gjenværende kapasitet batteriet har ved garantitidens utløp, og hvorvidt dette er garantert eller ikke.

Men husk: Garanti er ikke noe du får

Forbrukerrådet har utarbeidet flere punkter hvor bilprodusentenes garantier blir listet opp, i tillegg til at de respektive punktene er verdisatt. Basert på dette systemet har Forbrukerrådet gitt punktene en poengsum, og når disse poengene er lagt sammen får de en vinner og en taper.

Elbil: Slik ser batteriene ut i nye Opel Ampera-e Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

I Forbrukerrådets garantiguide står Volkswagen frem som vinneren, mens Tesla inntar sisteplassen.

Her er topp 3:

  1. Volkswagen vinner med sin 8 år/ 160.000 km garanti, og det som virkelig gjør at seieren vipper i deres favør er at de ikke har krav om at batteriene skal ha vært inne til service i denne perioden.
  2. Andreplassen går til Hyundai, som stiller garanti i 8 år/200.000 km. En surt smilefjes tildeles likevel for kravet om at batteriene må inn til service i denne tiden.
  3. Tredjeplassen går til Renault, som gir garanti i 8 år/160.000 km. Her trekkes det noe for lav gjenværende garantert restkapasitet på 66 prosent. Heller ikke Renault har servicekrav for batteriene i garantiperioden.

Sisteplass av 15 representerte merker går altså til Tesla, som gir garanti i 8 år og ubegrenset kjørelengde. De garanterer derimot ingen gjenværende kapasitet ved garantitidens utløp. Det trekker kraftig ned.

Tesla kommenterer at de ikke har sett behovet for kapasitetsgaranti ettersom de anser batteriene for å være av høy kvalitet og prioriterer kundeservice. De vektlegger også at rekkevidden i utgangspunktet er blant markedets beste.

Her finner du Forbrukerrådets fulle oversikt over elbilenes batterigarantier.

Skjermdump Forbrukerrådet.  Vis mer