<b>BLIR NY:</b> Model S får firehjulsdrift, sikkerhetssystemer og en ny bokstav.  Foto: TESLA
BLIR NY: Model S får firehjulsdrift, sikkerhetssystemer og en ny bokstav. Foto: TESLAVis mer

Tesla D, ny norgesmodell

Her er bilen Elon Musk har snudd en hel verden på hodet for.

Allerede i mars kunne vi fortelle at det ville komme en ny Model S i løpet av året. I natt kom den, og blir omtalt som The D. Modellbetegnelsene blir Model S 60D eller 85D.

Den som hadde ventet på en helt ny modell blir nok skuffet, for i grove trekk er det er snakk om en Model S med firehjulsdrift, et spesielt autopilot-system, lengre rekkevidde og bedre ytelser.

Ikke ser det ut til at eventuelle kunder trenger vente lenge heller, for mye av det som lanseres er allerede i produksjon.

STOR TEST AV MODEL S

Norgesmodell

Spekulasjonene har pågått i lang tid. Når kommer Model S med firehjulsdrift? Svaret er nå. D står for «dual motor». Den til nå mystiske bokstaven D handler med andre ord en et utvidet drivverk, med en elektromotor og tilhørende akslinger som gir Model S drift på fremhjulene i tillegg.

Dette er den enkleste og mest effektive metoden å lage firehjulsdrift i en elektrisk bil på.

At dette blir en kjærkommen løsning for Norge er det liten tvil om, og etter hvert som det blir biler tilgjengelig vil det antagelig havne hundrevis av brukte tohjulsdrevne Model S på bruktmarkedet.

Hva med en Saleen-trimmet Model S?

Mer fleksibelt

GJORDE JOBBEN: Elon Musk tok seg selv av lanseringsjobben. Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Et mekanisk firehjulsdriftsystem er avhengig av mekanikken, med de svakheter det innebærer. De fleste biler som drar på alle fire i dag har enten alltid full drift foran eller bak, med innslag av drift på den andre akslingen. Her er det full elektronisk kontroll, som gir større spennvidde i fordeling av driften.


-Det som gjør denne unik og spesiell, og bedre enn firehjulsdrift til nå, er at den kan skifte fra fremhjul- til bakhjulsdrift i løpet av millisekunder, raskere enn et mekanisk system, fortalte Elon Musk under lanseringen i natt.

Han slenger også på at dette er et digitalt system.

Firehjulsdriften er i USA en tilbehørspakke som er priset til rundt 4000 dollar, omregnet til rundt 25.000 kroner.

Er Model S sikker nok?

Bred kritikk

Tesla, som viser seg som et innovativt og friskt pust i bilbransjen, har fått massiv kritikk for fraværende sikkerhetsutstyr. Bilen er så godt som ribbet for alle elektroniske støttesystemer som finnes på dagens biler, og bilen er fortsatt ikke testet av Euro NCAP.

Akkurat kollsjonstestene har de sluppet alt for mye kritikk for, ettersom bilen er testet med glimrende resultater i USA.

Informasjonssjef Esben Pedersen i Tesla for Skandinavia forteller til Dinside at det er planlagt at Model S skal testes hos Euro NCAP i løpet av året.

Med «The D» blir det heldigvis noe bedre, ettersom bilen kommer med noen støttesystemer.

NY SNAKKIS: Ved ladestasjonene kommer det til å bli en snakkis om hvilken bokstav man har og ikke. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Autopilot

Mens andre merker har avanserte systemer for fartsholdere og antikollisjonssystemer, så kommer Model S nå med et slags semi-autopilot-system. Dette er et fireelt system, som tilsammen vil være et innledende system for selvkjørende biler.

Systemet inneholder de fire elementene:

  • En foroverrettet radar
  • Et kamera med gjenkjenning av skilt og objekter før en eventuell kollisjon
  • En 360-graders sonar for lang rekkevidde
  • Et system som sammenfatter de øvrige systemenes informasjon med navigasjonen, GPS og trafikkdata i sanntid
Noen produsenter mener slike systemer skal være klar for markedet allerede i 2017. Andre mener det tar lenger tid. Nå setter Tesla de øvrige under press.

Disse funksjonene blir en den av en teknologipakke, med en pris i USA på 4.250 dollar.

Konkurrent: McLaren F1

Ja, du leste riktig. Den nye D’en får også bedre ytelser, og Elon Musk fortalte at målet var å komme ned i en akselerasjon på samme nivå som en av de heftige supersportsbilene, McLaren F1.

Med P85D skal 0-100 km/t gå unna på svimlende 3,5 sekunder.

Dette er nesten et sekund raskere enn med den tohjulsdrevne utgaven, og på dette nivået er ett sekund som en evighet å regne.

Hele drivlinjen i de nye D-modellene er identisk med de som vil komme i Model X, engang i løpet av et par år. Model X er som kjent utsatt nok en gang, og det er ikke utenkelig at D-modellene kan være noe av årsakene.

I USA vil P85D bli tilgjengelig i desember, mens P60D først settes i produksjon i februar. Om Norge vil bli prioritert på noen måte er det for tidlig å si noe om.