<b>TESLA TAR GREP:</b> Enkelttilfeller av brann gjør at produsenten modifiserer bilene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
TESLA TAR GREP: Enkelttilfeller av brann gjør at produsenten modifiserer bilene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Tesla blir brannsikret

Etter at et knippe Tesla Model S har tatt fyr, blir bilene utstyrt med ekstra plater under bilen. Men foreløpig ikke i Norge.

Tidligere i år kåret dere lesere Tesla Model S til Årets Bil. Etter at tre modeller av Model S har tatt fyr, har imidlertid produsenten jobbet overtid for å finne årsaken. Og den mener de nå de har funnet:

Løsningen blir å utstyre bilene med tre titanplater for å hindre at flere slike branner skal oppstå.

De tre platene skal ganske enkelt hindre at fremmedlegemer fra veibanen gjør skade på batteripakken som ligger under bilen.

SLIK ER TESLA-TEKNOLOGIEN

Vil det gjelde bilene i Norge?

- Dette er først og fremst et amerikansk tiltak, sier Informasjonssjef Esben Pedersen i Tesla til DinSide, og legger til at de på andre siden av dammen har annet regelverk.

Han utelukker likevel ikke at tiltaket også vil spre om seg til å gjelde det norske markedet.

- Vi vet foreløpig ikke om dette blir en prosess, og i så tilfelle hvordan den skal utføres. Det kan godt være at dette blir noe som gjøres etter hvert som bilene skal inn til obligatorisk service, forteller Pedersen.

TESLA TAR GREP: Enkelttilfeller av brann gjør at produsenten modifiserer bilene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Tesla Model S er testet av amerikanske NHTSA, hvor den fikk full pott. Av det amerikanske testorganet er den omtalt som noe av det sikreste de har testet gjennom tidene.

I Europa er bilen foreløpig ikke testet, men skal testes i løpet av året i følge Pedersen. Da vil bilen også være oppgradert med nødvendig utstyr som må være på plass for å få best mulig resultat. Dette er utstyr den i dag mangler.

Hvorvidt de tre titanplatene da også er på plass er foreløpig ukjent.

- Regelverket for USA og Europa er noe ulikt, og vi er midt i en prosess som skal avgjøre hvorvidt dette er en modifisering som også skal gjelde Europa, avslutter Pedersen.

Elon Musk hintet tidligere om den kommende kompaktbilen Model E. Samtidig dysset han ned risikoen for at en Model S skal begynne å brenne, men legger til det bare blir større blest om det når det først skjer.

Likevel velger han altså å modifisere bilene for å demme opp for de få tilfellene det måtte gjelde, og det uten kostnad for kundene.

I en melding forklarer han forskjellige mulige situasjoner, og viser med tre korte animasjoner hva som kan skje.

Men foreløpig er altså modifiseringen først og fremst gjeldende for det amerikanske markedet.