Terrengluksus fra Sverige

Volvo XC90 blir vist på den store bilutstillingen i Detroit i disse dager. Om et snaut år vil de første bilene bli å se på norske veger.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvo tilbyr i dag syv modeller; S40, V40, S60, V70, C70, Cross Country og S80. XC90 blir dermed Volvos åttende modell. Bilen, som både skal bli tilgjengelig som fem- og syvseter, skal konkurrere i en klasse som er relativt ny for europeiske bilprodusenter - luksus-SUV-klassen (Sport Utility Vehicle).

Høye og firehjulsdrevne

Luksus-SUVene kjennetegnes ved at de er utrustet med firehjulsdrift og at de har høyere bakkeklaring enn ordinære stasjonsvogner. Samtidig legges det stor vekt på at bilene skal gi en like god komfort som sine lavere søsken. Klassen kjennetegnes ved store motorer, noe som dessverre medfører høye priser her i landet. Inngangsprisen for både Audi Allroad, BMW X5 og Mercedes-Benz ML ligger over 700.000 kroner.

Viktige markeder

Men i USA og Tyskland er bilprisene langt lavere enn her og det har vist seg å være stor interesse for denne typen biler. Nettopp disse to landene er svært viktige markeder for Volvo, og dette er bakgrunnen for at Volvo har brukt S60/V70/S80-plattformen til å lage en helt ny modell.

X5-likhet

Noe av det første vi la merke til er at XC90 har en tydelig Volvo-identitet. Både den store grillen, lyktene og de brede skuldrene er familietrekk vi blant annet kjenner igjen fra Volvo V70. Det neste som slo oss, er hvordan bilen, sett fra siden, trekker tankene mot BMW X5. Om dette er tilfeldig eller ikke vet ikke vi, men dette bildet viser at det finnes klare likhetstrekk mellom de to bilene.

Elektronikken bestemmer

Volvo XC90 har selvsagt drift på alle fire hjul. Elektronikk bestemmer hvordan kraften skal fordeles og en Haldex-kobling sørger for å fordele kreftene mellom for- og bakhjul. Så lenge forhjulene ikke spinner, leveres imidlertid nesten all kraft til forhjulene, noe som blant annet er en fordel med tanke på drivstoff-forbruk.

Til støtte for firehjulsdriften er XC90 utrustet med antispinn, som inngår i Volvos DSTC-program (Dynamic Stability and Traction Control). Når bilen i tillegg har en bakkeklaring på 21,8 centimeter, skulle det være gode muligheter til å forsere de fleste hytteveier.

Kraftige motorer

Volvo XC90 blir kraftig motorisert. XC90-kunder vil kunne velge mellom tre ulike motorer. Den minste er Volvos nye 2,4-liters dieselmotor. Denne yter 163 hestekrefter og 340 Nm fra 1.750 o/min. Vi ble imponert over denne motoren da vi testet den i Gøteborg i august. Da satt motoren vel å merke i en S60. XC90 er nok betraktelig tyngre enn en S60 og vi vet derfor ikke om motoren vil fungere like godt i denne bilen.

320 Nm fra 1.500 o/min

Den som heller ønsker å fylle bensin, kan velge mellom to motorer, begge turboladede. Den minste er basert på Volvos 2,4-liters rekkefemmer, og har fått 2,5 liter slagvolum. Motoren yter respektable 210 hestekrefter. Men det som imponerer enda mer er dreiemomentet. Motoren yter nemlig hele 320 Nm fra lave 1.500 o/min. Motoren vil nok derfor føles meget sterk allerede fra svært lave turtall.

De som har aller best råd kan velge en 2,9-liters rekkesekser. Denne motoren er hentet fra Volvo S80 T6 og yter 272 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 380 Nm og er på plass ved 1.800 o/min.

Det er mye som er spennende ved XC90. Les mer om anti-velt, overdådig ekstrautstyr og priser her.

Artikkelen ble første gang publisert 9. januar 2002.