Terrafugia er allerede ute med en presentasjon av generasjon 2 av flybilen:  TF-X. En fordel den har er at den kan ta av vertikalt. Foto: Terrafugia
Terrafugia er allerede ute med en presentasjon av generasjon 2 av flybilen: TF-X. En fordel den har er at den kan ta av vertikalt. Foto: TerrafugiaVis mer

Terrafugia TF-X: Bilen skal fly

Husker du Terrafugia Transition? Vel, her er etterfølgeren - allerede før flybilen er i produksjon.

Før vi engang starter: Til dere som øyeblikkelig har lyst til å kommentere: "Flyvende biler er da ikke noe nytt!" - Ja, dere har rett. Den første kom faktisk kort tid etter annen verdenskrig, og nylig skrev vi om et eksemplar av Taylor Aerocar som var til salgs.

Allerede på veien ... og i luften

Dette er imidlertid et mer moderne og fortsatt pågående prosjekt - som antyder sin neste utviklingsetappe mens første, som beviselig fungerer, fortsatt er under uttesting. Terrafugia har i så måte greid å komme lenger på veien mot drømmen enn Paul Moller med hans Skycars. Imidlertid trenger dagens modell en rullebane for å ta av - neste etappe, bortsett fra en mer tidsriktig design, består i å kunne lette så å si hvor som helst takket være den kjente teknikken med tiltrotor. (Se video nederst i saken).

Den "evige" flybildrømmen lever

Paul Moller har i lang tid forsøkt å realisere drømmen om en flyvende bil. Og han forsto tidlig betydningen av å kunne ta av vertikalt, og ikke være avhengig av en rullebane. Foto: Moller Vis mer


Terrafugia Inc. er selskapet bak den flyvende bilen Terrafugia Transition. (Terrafugia kommer fra latin "flukt fra jorden"). Transition er for øvrig kanskje i større grad et fly som også kan brukes som bil, men la oss ikke splitte hårstrå. Uansett har dette selskapet bevist at det får til det mange hånflirer av - utvikle et transportmiddel som både kan kjøres på offentlig vei og fly i luften.

Vi skrev om Terrafugia forrige gang da prototypen var i testfasen - les her!

Videoer som gir et visst inntrykk av utviklingen, finnes nederst i artikkelen.

Lykkes? Lykkes ikke?

Det er neste etappe som her presenteres, foreløpig som en fremtidsvisjon, men ifølge produsenten er den basert på teknologi som er tilgjengelig i dag. Det er vanskelig for oss i dag å ta stilling til realismen bak forretningsmodell og teknologisk konsept. Det ville ikke forbause oss om prosjektet strandet - det mangler ikke på hindere - men vi kan heller ikke utelukke at det på sikt kan ha visse forutsetninger for å lykkes - i en eller annen form.

Terrafugia TF-X - bilder:

Terrafugia er allerede ute med en presentasjon av generasjon 2 av flybilen: TF-X. En fordel den har er at den kan ta av vertikalt. Foto: Terrafugia
Foto: Terrafugia


Første teori-testing av generasjon 2

Foreløpig på stadiet "feasibility-study", er TF-X uansett et besnærende konsept, som er egnet til å skape drømmer om en ny mobilitets-verden. TF-X er en fireseters ladbar hybrid utstyrt med såkalt VTOL-teknologi (Vertical take-off and landing) og med fly-by-wire-betjening i flyve-funksjon.

Hva med godkjennelse?

Utfordringene til Terrafugia hva angår myndighetsgodkjennelser, administrative klareringer og sikkerhetshomologeringer, er mange, men så langt har de ikke latt seg knekke av disse - de er bare blitt forsinket. Bilen har fått dispensasjon fra amerikanske luftfarsmyndigheter, status når det gjelder Europa kjenner vi ikke per i dag. Vi har tidligere gått mer i detalj om disse spørsmålene - dette kan du lese om her.

Bevegelsesfrihet "pluss"

Carl Dietrich heter toppsjefen i Terrafugia. Han er også den overordnet ansvarlige for den teknologiske utviklingen.

Han indikerer at å jobbe med TF-X-konseptet er en motoverende faktor for Terrafugias designteam idet det mer "jordnære" (om vi kan kalle det det), Transition-prosjektet

– Dette er riktig tid for å tenke på selskapets fremtid utover tidsperspektivet vi opererer med når det gjelder Transition, sier han, og fortsetter: – Vår lidenskap er å fortsette å lede vei i flybilindustrien og vi setter av de nødvendige ressurser som er nødvendige for å realisere vår visjon om fremtidig personlig befordring. (...) Det dreier seg om muligheten for å bringe til verden en ny dimensjon for den personlige frihet.

Her kan du lese deg opp på Terrafugia-prosjektene.

Terrafugia TF-X


EKSISTERER: Terrafugia Transition



Drøm eller virkelighet?

Så er spørsmålet: Er Terrafugia Transition allerede gammeldags i konseptet før den er kommet i serieproduksjon? Blir TF-X rett og slett den første dugelige flybilen på markedet?

Om vi får svaret, tror vi uansett ikke det blr før om cirka ti års tid, om midlene til utvikling og investering holder så lenge. Men spennende er det, og vi krysser fingrene.