Nye CR-V har gitt Honda et kraftig og etterlengtet byks på salgsstatistikken, men de er ikke alene. Chevrolet og Mazda gjør det også bra. På topp er det imidlertid Volkswagen som regjerer. Foto: Knut Moberg
Nye CR-V har gitt Honda et kraftig og etterlengtet byks på salgsstatistikken, men de er ikke alene. Chevrolet og Mazda gjør det også bra. På topp er det imidlertid Volkswagen som regjerer. Foto: Knut MobergVis mer

Tendensen holder seg

Første kvartal 2013 er enda bedre enn tilsvarende kvartal i fjor.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har sluppet tall som viser at tendensen for bilsalget i første kvartal lå på et enda høyere nivå enn i samme periode i fjor.

Riktignok har registreringstallet falt noe, men det skyldes nok at påsken i år falt i mars - med derav følgende lavere antall registreringsdager: Totalt var det 19 registreringsdager i mars 2013, 4 færre enn i mars 2012.

Bilene som holder seg best i verdi

Nedgang, men likevel positiv trend

I mars ble det registrert 10.735 nye personbiler, 17,7 prosent (2.316) færre biler enn i mars 2012, og nedgangen kom altså så å si utelukkende som følge av at det i mars i år var fire registreringsdager mindre enn i mars i fjor. (I snitt ble det registrert 565 biler per dag i år mot 567,4 i fjor - en nedgang på bare 0,4 prosent). I forhold til gjennomsnittet for mars måned de 10 foregående årene, er årets marstall allikevel 4,2 prosent høyere.

Dette betyr også at registreringstallene for 1. kvartal er noe ned (minus 3,2 prosent) fra i fjor, noe som maskerer en reelt sett lett positiv trend.

Det ble for øvrig bruktimportert 2.547 personbiler i mars. Dette er bare 3,6 prosent færre enn i mars i fjor, hvilket igjen tilsier at trenden reelt sett fortsetter for oppadgående.

Bruktimport: Ett bilmerke skiller seg ut

VW på topp

På merkestatistikken ser vi at merkene med størst fremgang i første kvartal er Chevrolet (riktignok fra bortimot ikke-eksisterende), Mazda - som nå etablerer seg på en 5. plass det for dem er all grunn til å glede seg over, og Honda - som har fått en kraftig boost takket være nye CR-V.

Se tabell nederst med alle tallene!

Volkswagen på sin side forsterker sin 1. plass på bekostning av Toyota og har en markedsandel på 14 prosent i første kvartal. Dette henger selvsagt sammen med at "stjernemodellen" Golf, er ute som ny modell, men også minibilen up! drar statistikken opp og gikk til og med forbi storebror Polo i mars.

Dieselandel flater ut

Mercedes-Benz A-klasse er nå merkets mest solgte modell og greide en 5. plass i kompaktsegmentet i 1. kvartal. Vis mer


I mars hadde 54,7 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor - det er litt opp fra februar - 54,2 - og det kan se ut som om andelen i det minste midlertidig stabiliserer seg på i overkant av 50 prosent. I mars 2012 var dieselandelen 67,7 prosent - og da hadde den begynt å synke markant fra tidligere toppnivåer rundt 75 prosent.

Enda flere elbiler...

I mars ble det registrert 343 personbiler med elmotor. Det er 21 flere (+6,5 %) enn i mars 2012. Elbilene hadde en markedsandel på 3,2 % blant personbilene i mars i år, mens den i mars i fjor var 2,5 %. Hittil i år er det registrert 1014 nye personbiler med elmotor, 126 (+14,2 %) flere enn i samme periode i fjor.

Det ble registrert 7 varebiler med elmotor i mars, i mars 2012 ble det registrert 1 varebil med elmotor. De elektriske varebilene hadde en markedsandel på 0,3 % i mars. Hittil i år er det registrert 126 varebiler med elmotor, 120 flere enn i samme periode i fjor.

...og hybrider

Det ble registrert 665 nye personbiler med bensin-diesel/elektrisk hybriddrift i mars. Det er 218 (+48,8 %) flere enn i mars i fjor. Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 6,2 %. Hittil i år er det registrert 2297 nye personbiler med hybriddrift, 119 % flere enn i samme periode i fjor.

Stadig flere vil ha firehjulsdrift

I mars ble det registrert 3709 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 34,6 prosent. I samme måned i 2012 var firehjulsdriftandelen 28,1 prosent.

CO2-utslipp ned


Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i mars var 128 gram per kilometer, det 3 gram per kilometer lavere enn i mars 2012. I mars i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 126 gram per kilometer, mens det for dieseldrevne biler ble 137 gram per kilometer. I mars i 2012 hadde de bensindrevne personbilene 132 gram per kilometer i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde 136 gram.

Hittil i år er CO2-utslippet for nyregistrerte personbiler 128 gram per kilometer, 4 gram per kilometer lavere enn i samme periode i fjor. For personbilene med bensinmotor er utslippet redusert med 6 gram per kilometer til 125 gram per kilometer i perioden, mens personbilene med dieselmotor har uendret utslipp; 137 gram per kilometer.

Registreringsstatistikk over nye personbiler - 1. kvartal 2013 - merker
Kilde: OFV ASAnt%Ant%Endring %
TOTALT33.69610034.814100-3,2
1. Volkswagen4.712144.56913,13,1
2. Toyota4.08812,14.68713,5-12,8
3. Volvo2.5097,42.8388,2-11,6
4. Ford2.1456,42.9458,5-27,2
5. Mazda1.8445,54581,3302,6
6. Nissan1.8065,41.9565,6-7,7
7. Audi1.7265,12.1776,3-20,7
8. BMW1.6584,91.9915,7-16,7
9. Mitsubishi1.5174,51.2123,525,2
10. Mercedes-Benz1.5084,51.40847,1
11. Peugeot1.4774,41.5044,3-1,8
12. Skoda1.35341.5044,3-10
13. Kia1.2263,61.1373,37,8
14. Hyundai1.0993,31.3994-21,4
15. Opel1.0823,21.0242,95,7
16. Honda8722,63641139,6
17. Subaru7922,47952,3-0,4
18. Citroen66028832,5-25,3
19. Suzuki4991,56501,9-23,2
20. MINI1990,62280,7-12,7
21. Land Rover1800,52560,7-29,7
22. Renault1450,41660,5-12,7
23. Fiat1320,41670,5-21
24. Lexus1120,31790,5-37,4
25. Chevrolet980,3501.860
26. Porsche780,2860,2-9,3
27. Dacia690,2106.800,0
28. Alfa Romeo330,1950,3-65,3
29. Jaguar240,1210,114,3
30. Jeep220,1600,2-63,3