HØYTEKNOLOGISK: Massachusetts Institute of Technology (MIT), har samarbeidet med Lamborghini om fremtidens elbilteknologi i form av en elektrisk hyperbil - Lamborghini Terzo Millennio - med elmotor i hvert hjul, superkondensatorteknologi som erstatning for stor batteripakke, nanoteknologi og karbonkompositt-batteri og selvreparerende karosserikomponenter. Som vi ser er ambisjonsnivået rimelig høyt. Foto: Lamborghini
HØYTEKNOLOGISK: Massachusetts Institute of Technology (MIT), har samarbeidet med Lamborghini om fremtidens elbilteknologi i form av en elektrisk hyperbil - Lamborghini Terzo Millennio - med elmotor i hvert hjul, superkondensatorteknologi som erstatning for stor batteripakke, nanoteknologi og karbonkompositt-batteri og selvreparerende karosserikomponenter. Som vi ser er ambisjonsnivået rimelig høyt. Foto: LamborghiniVis mer

Lamborghini med super-kondensatorer

Teknologividunder på hjul

Lamborghini og MIT samarbeider om super-elbil. Teknologien kan komme i bruk i løpet av de neste ti årene.

Massachusetts Institute of Technology er ikke akkurat noen smågutt når det gjelder forskning og utvikling på svært avansert nivå. Og helt siden traktorprodusenten Ferruccio Lamborghini startet for seg selv med sportsbilproduksjon i 1963, har bilene fra Sant'Agata Bolognese vært ansett som både teknologisk og designmessig kunst på høyt nivå.

De er for tiden mer aktive en noen gang før, og til vinteren lanserer de sin første SUV siden LM002, Urus. Lamborghini har også leflet med hybridteknologi og viste super-hybriden Asterion i 2014, men videreutviklingen av den er lagt på hylla. De har også slått godt fra seg på designsiden, med fantastiske kreasjoner som Lamborghini Veneno og Egoista.

SCI-FI-LOOK: Den har noe utenomjordisk over seg, silhuetten til Terzio Millennio fra Lamborghini. Foto: Lamborghini Vis mer

Hyperbilen

Det er opplagt at når de to samarbeidet, ville resultatet bli noe ganske spektakulært på flere plan. Og, døm selv: Lamborghini Terzo Millennio er intet mindre enn oppsiktsvekkende - i det minste på papiret, for det dreier seg naturligvis om en konseptbil.

Når det gjelder ytelser, får vi ikke oppgitt noen tall, så vi må bare tro utviklerne når de hevder at de skal være helt hinsides. Med firehjulsdrift takket være en kraftig elmotor i hvert hjul, burde jo det ikke være vanskelig å få til, selv med dagens teknologi.

RASENDE MONSTER: Det lønner seg nok å ta det med ro over fartsdumpene med denne... Foto: Lamborghini Vis mer

Superkondensator

Så til energiforsyningen. I stedet for tradisjonell batteriteknologi har man her tatt i bruk superkondensatorer - det vil si, det er det man ønsker å ta i bruk. Lamborghini har allerede introdusert denne teknologien i liten skala til midlertidig energilagring, men her er det altså ikke lenger snakk om lavspenningsløsningen som er i bruk i dag.

I tillegg skal batteriteknologi basert på karbonkompositt-materiale og nanoteknologi tas i bruk - det vil være fåfengt å forsøke å gå mer i detalj på dette stadiet, men det høres unektelig spennende ut.

Også karosseriet er i karbon og har dessuten den egenskapen at det kan lagre energi, samt reparere seg selv i tilfelle små skader, også dette takket være nano-teknologi - som vi heller ikke kjenner detaljene rundt.

BYGGET FOR FART: Med en slik profil og en til de grader aerodynamisk design er det klar at det er høye ytelser så effektivt som mulig som har vært i fokus. Foto: Lamborghini Vis mer

Motorlyd!

Spennende er det også at Lamborghini lover at bilen skal låte som en skikkelig superbil, men der er de fremdeles på forskningsstadiet. For vår del har vi problemer med å fantasere oss frem til hva slags lyd det vil bli snakk om.

Bilen skal være utstyrt med en virtuell cockpit, med muligheten for øvelseskjøring via simulerte baner og til og med simulerte forankjørende biler med høye ytelser. Dette for å trene seg opp før reell kjøring under utfordrende forhold.

Det er ganske åpenbart at dette ikke er en bil vi vil se noen prislapp på ved Lamborghinis utsalgssteder med det første, men at det er spennende vyer inn i supersportsbilenes fremtid, er det ingen tvil om.

ARVEN: Legg merke til modellen av Lancia Stratos Zero fra 1970, designet av den ikoniske Lamborghini-designeren Marcello Gandini, til høyre i bildet. Foto: Lamborghini Vis mer

Les også:

Verdensrekorden rundt Nürburgring slått... av en elbil!

Her slår Koenigsegg Bugattis verdensrekord

Porsches sensasjonelle superbil - 918 Spyder