Teknologi og utstyr

Vegmerkingssensor, statisk rattnav, duftpatroner, digitale instrumenter, natt-funksjon, bevegelige frontlykter og laminerte sideruter. Citroën C4 er proppfull av nyskapende løsninger.


Den etter vårt syn aller mest interessante oppfinnelsen, er det statiske rattnavnet. Vi trodde i første omgang at et fast rattsenter overstrødd med knapper skulle bli uvant og forvirrende. Men etter noen få minutter opplevde vi løsningen som svært brukervennlig og et fremskritt sammenlignet med tradisjonelle ratt.

Smartere utformet kollisjonspute

Rattet er ikke bare nyskapende og tøft, i tillegg har løsningen et viktig sikkerhetsaspekt. Fordi man aldri vet hvilken posisjon et ratt vil ha i kollisjonsøyeblikket, må alle andre bilprodusenter nøye seg med en rund fører-kollisjonspute. Men fordi Citroëns rattnav er statisk, kunne Citroën utvikle en avlang kollisjonspute som er bedre tilpasset hode og overkropp.

Digitale instrumenter

Citroën har også valgt å satse på sentralt plassert, digital instrumentering. Samtlige instrumenter, bortsett fra turtelleren, befinner seg i et stort instrumenthus midt på dashbordet. Instrumenthuset er elegant utformet og oversiktlig, og skal ifølge Citroën vært lett lesbart uansett lysforhold.

Spesiell turteller

Også den digitale turtelleren er spesiell. Denne er montert i overkant av rattnavnet og blir med rattet når dette justeres i høyde eller dybde. Dermed sikres god lesbarhet uansett rattposisjon. Turtelleren kjennetegnes også ved at den mangler rødmerking. I stedet begynner hele displayet å lyse rødt når man nærmer seg turtallsperren. Kanskje ikke spesielt praktisk - men tøft er det.

Vegmerkingssensor


Citroën lanserte for kort tid siden en interessant nyhet i sammenheng med ansiktsløftingen av C5 - lane departure warning system. Dette systemet, som kan kalles en vegmerkingssensor eller en vimsevarsler, registrerer ved hjelp av optiske sensorer at hjulene krysser merking i vegbanen. Hvis blinklyset ikke er aktivert, varsles føreren ved vibrasjoner i sitteputen på den aktuelle siden.

Vi fikk testet systemet i praksis, og lot oss imponere over hvor godt det fungerer. Vi spår at alle de større bilprodusentene vil kopiere denne smarte oppfinnelsen. I første omgang er imidlertid systemet kun tilgjengelig i den aller dyreste modellen - C4 2.0 Coupé VTS.

Svingbare frontlykter

Saab-kjennere vil være dus med Saabs såkalte Night Panel-funksjon. Ved å trykke på en knapp kuttes all instrumentbelysning bortsett fra den i fartsholderen. Citroën har nå kopiert Saab og tilbyr en tilsvarende funksjon. Også laminerte (doble) sideruter og svingbare frontlykter er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Veskekrok og rosa linjer

Citroën har alltid lagt stor vekt på kvinner i sin markedsføring. Og det er liten tvil om at kvinner hadde opptil flere ord med i laget da C4 ble utviklet. Lys over sminkespeilene er selvsagt på plass, og forsetepassasjeren har tilgang på en praktisk veskekrok. Ja, til og med navigasjonen har feminine innslag, i form av at den valgte veien har rosa farve. Men det aller mest feminine innslaget er duftpatronene. Citroën har nemlig integrert et duftsystem i klimaanlegget. Eieren kan velge mellom ni ulike dufter og monterer rett og slett en liten patron i et hull ved siden av en luftdyse. En smule mer elegant enn Wunderbaum.

Seks kollisjonputer


C4 vil bli levert i tre utstyrsnivåer, X/VT (5-dørs, 3-dørs), SX/VT Pack og SX Pack/VTS. Vi har tidligere kritisert utstyrsnivået i C4, blant annet fordi det ble opplyst at bilen kun ville bli levert med fire kollisjonsputer. Nå viser det seg imidlertid at seks kollisjonsputer blir standard helt fra nivå X/VT.

Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er imidlertid ikke standard og leveres kun som standardutstyr i kombinasjon med dieselmotor i de to øverste utstyrsnivåene. Den som velger bensinmotor må belage seg på å betale 5.900 kroner for ESP.

Velutstyrt SX Pack

Bortsett fra dette er utstyrsnivået godkjent. SX Pack/VTS leveres for eksempel med tosoners elektronisk klimaanlegg, regnsensor, fartsholder, automatisk nedblendbart bakspeil, midtarmlener og elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon rund baut.

Snill mot fotgjengere

Alle varianter leveres med pyrotekniske beltestrammere og kraftbegrensere i forsetene, setebeltevarsler for alle sitteplasser og automatisk aktivering av nødblink ved nødbrems. Av hensyn til fotgjengere er forskjermene i plast og panser i aluminium. Aktive hodestøtter glimrer imidlertid med sitt fravær.

Les mer om motorer og kjøreegenskaper her.

Citroën C4: Utstyr
X/VT
6 kollisjonsputer
Fjernbetjent sentrallås
El. vindusheiser foran
El. justerbare sidespeil
 
SX/VT Pack
Radio
Manuelt klimaanlegg
Lakkerte sidespeil
Duftpatroner i dashbord
ESP (kun 1.6 HDi)
 
SX Pack/VTS
Elektronisk klimaanlegg
Fartsholder
Regnsensor
Aut. nedblandbart bakspeil
El. vindusheiser i bakdører
Skuff under pass. sete
Midtarmlener foran og bak