Dette eksemplaret av Taylor Aerocar ble bygget i 1949, og står på museum i USA. Flybilen som nå er til salgs ble bygget i 1954. I alt ble det bare bygget seks eksemplarer fordelt på tre generasjoner før selskapet måtte gi opp. Foto: Wikimedia Commons
Dette eksemplaret av Taylor Aerocar ble bygget i 1949, og står på museum i USA. Flybilen som nå er til salgs ble bygget i 1954. I alt ble det bare bygget seks eksemplarer fordelt på tre generasjoner før selskapet måtte gi opp. Foto: Wikimedia CommonsVis mer

Taylor flyvebil til salgs

Denne bilen, som også kan fly, har vært ute til salgs en stund nå. Prisen er nok en barrière for de fleste.

Det er over 60 år siden Taylors Aerocar så dagens lys første gang, og sparket i gang en æra hvor man ikke så noen begrensninger for hva teknologien skulle kunne gjøre for transportmidlene i fremtiden. I år 2000, trodde man, kom alle til å fly omkring i luften med egne flyvende biler.

Stillstand i 60 år!

Som vi vet gikk det ikke slik, og per i dag ser det ut til at vi er omtrent på samme stadium som i 1949, da Taylor Aerocar dukket opp. Ja, det er faktisk bare dager siden vår tids flyvebil, Terrafugia Transition, kompletterte første del av sitt testprogram for flyvedyktighet.

Her kan du for øvrig lese mer om flybilen Terrafugia Transition.

Original

Dette er tredje generasjon Aerocar og siste bygde modell. Aerocar III ble for øvrig ombygd fra en av de fem flybilene av første generasjon. Det finnes også en annen-generasjons Aerocar. Foto: Wikimedia Commons
Foto: Hemmings
Foto: Hemmings
Foto: Hemmings
Foto: Hemmings
Foto: Hemmings
Foto: Hemmings
Dette eksemplaret av Taylor Aerocar ble bygget i 1949, og står på museum i USA. Flybilen som nå er til salgs ble bygget i 1954. I alt ble det bare bygget seks eksemplarer fordelt på tre generasjoner før selskapet måtte gi opp. Foto: Wikimedia Commons
Foto: Hemmings
Foto: Hemmings

Bilen som nå er til salgs hos auksjonshuset Hemmings, har lisensnummer N-101D og ble bygget i 1954. Den skal være både kjørbar og flyvedyktig, og er i original stand ifølge Hemmings.


Fra fly til bil på ti minutter

Når den brukes som bil, er vingene felt bakover og de kan taues bak bilen. Prosessen med å folde frem vingene slik at bilen igjen blir et fly, skal ikke ta mer enn ti minutter. Taylor Aerocar har plass til to - som sitter ved siden av hverandre som i en bil. Det meste av karosseriet/skroget er i komposittmaterialer som var svært avanserte på den tiden.

"Tilbake til Fremtiden"-bilen er blitt elbil

Propellen bak

Motoren er en firesylindret Lycoming O-320 på 150 hestekrefter og driver propellen som er festet bak haleroret. Takeoff-hastighet er cirka 90 kilometer i timen og Aerocar har en cruisefart på cirka 160 kilometer i timen.

Prisen på flybilen er 1.250.000 dollar eller vel 7,6 millioner kroner. Hemmings tilbyr den på vegne av en privat selger. Den har nå ligget ute til salgs i flere måneder, faktisk.

Den aller første Aerocar er gul med sølvfargede vinger. Den ble bygget i 1949, og står på muséet EAA AirVenture Museum i Oshkosh i Wisconsin i USA.

Video: