Taxisjåførenes favorittbiler

Mercedes-Benz har i en årrekke vært norske drosjeeieres soleklare favorittmerke. Men nå utfordres Mercedes-Benz av Volvo, som ved utgangen av mai tok ledelsen på den offisielle salgstatistikken.

1. Volvo XC70: Sammen med søstermodellen V70 er XC70 den mest solgte taxi-modellen hittil i år. Vis mer


Hittil i år har Volvo solgt 141 biler til norske drosjeeiere, mot 138 for Mercedes-Benz' vedkommende. Dette er oppsiktsvekkende tall - Mercedes-Benz har nemlig i flere tiår vært landets overlegent mest populære taxi-merke. Så sent som i 2004 solgte Mercedes-Benz 734 taxier i Norge, noe som ga merket en markedsandel hele 31,6 prosent. Det betyr at nesten hver tredje taxi som ble solgt i 2004 hadde Mercedes-stjerne på panseret. Tøffeste utfordrerer, som også den gangen var Volvo, måtte nøye seg med 400 biler og en markedsandel på 17,2 prosent.

Halte innpå i 2005

Volvo XC70 Vis mer


I 2004 ble det solgt mer enn 2.300 drosjer her i landet. Men i 2005 falt salget med hele 41 prosent, til bare 1.628 biler. Mercedes-Benz var blant merkene som ble hardest rammet av tilbakegangen og endte opp på 441 biler. Dermed var markedsandelen redusert fra snaue 32 til drøye 27 prosent. Også Volvo ble rammet av den generelle nedgangen, men i mindre grad enn Mercedes-Benz. Volvo solgte nøyaktig 300 drosjer i 2005 og markedsandelen steg derfor fra 17,2 til 18,4 prosent.

Forbi i 2006

2. Mercedes-Benz E-klasse: Har omsider fått konkurranse. Vis mer


Men det er først i år at Volvo virkelig har utfordret Mercedes-Benz. Ved utgangen av mai hadde merket altså lokket drosjeeierne til å kjøpe 141 biler, mens Mercedes-Benz i samme periode måtte nøye seg med 138 salg. Med et foreløpig samlet salg på 579 biler, betyr dette at Volvo har kommet opp i 24,4 prosent markedsandel, mens Mercedes-Benz ligger på 23,8.

Bevisst satsing

Hvordan har Volvo lyktes i å utfordre den hittil ubestridte "drosjekongen"? Jo, ifølge den norske importøren innledet Volvo Personbiler Norge en bevisst satsing på taximarkedet i 2000. En egen enhet ble opprettet og et av oppdragene var å finne ut av hvilke behov som står øverst på norske drosjeeieres dagsorden. Volvo-importøren har deretter utviklet egne "taxi-pakker", der både spesialutstyr, spesialtilpasning, forsikring og finansiering inngår. I tillegg er det satset på egne taxi-verksteder, der drosjesjåførenes spesielle behov vektlegges. Dermed har Volvo evnet å utfordre Mercedes-Benz-importør, -forhandlere og -verksteder på egen banehalvdel.

XC70 og V70

3. Toyota Avensis: Toyota tar tredjeplassen, men ligger langt bak Volvo og Mercedes-Benz. Vis mer


I tillegg var det selvsagt av avgjørende betydning at Volvo i 2002 - omsider - lanserte en skikkelig, egenprodusert dieselmotor for V70 og XC70. Det at XC70 har høy bakkeklaring og firehjulsdrift har også vært et salgsargument, i likhet med det faktum at også V70 kan leveres med firehjulsdrift.

Det er nemlig disse søstermodellene som har storparten av æren for Volvos store fremgang. XC70 og V70 står for mer enn 90 prosent av Volvos taxisalg. Blant disse er nesten en av seks modell XC70, mens drøye en av ti velger V70 AWD. Det betyr at et stort flertall av Volvo-taxiene som er solgt i år har firehjulsdrift. I tillegg ble det solgt ti eksemplarer av den firehjulsdrevne XC90, samt én S80 og én V50.

E-klasse og B-klasse

Vis mer


Hos Mercedes-Benz er det selvsagt E-klasse som står for hoveddelen av salget (75 prosent, 104 biler), mens B-klasse står for snaue 12 prosent (16 biler). I tillegg ble det solgt syv C-klasser, syv Viano, tre Vito og en ML.

Toyota på tredje, Volkswagen på fjerde

De to neste plassene på listen innehas av Toyota og Volkswagen, som ved utgangen av mai i år hadde solgt henholdsvis 62 (10,7 prosent markedsandel) og 55 drosjer (9,5). De mest populære Toyota-modellene er Avensis (33 biler), RAV4 (11) og Corolla (syv). I tillegg er det solgt syv Hiace, tre Previa, to Prius og én Landcruiser.

Volkswagens toppselgere er Passat (26) og Touran (23). I tillegg ble det solgt seks Caraveller, som sannsynligvis gjør nytte som Maxi-taxier.

Ford på femte, Opel på sjette

Vis mer


Femteplassen går til Ford som har funnet kunder til 30 drosjer (5,2 prosent markedsandel). Samtlige 30 hadde modellbetegnelse Mondeo. Opel, som solgte 27 drosjer (4,7 prosent) må dermed nøye seg med sjetteplassen. Opel-salget fordelte seg på 16 Zafira, ti Vectra og én Vivaro.

Peugeot på syvende

Det siste merket med mer enn 20 salg er Peugeot, som solgte 23 biler (4,0 prosent) og dermed ligger på en foreløpig syvendeplass. Den mest populære Peugeot-modellen er 407 (11 biler), etterfulgt av storsedanen 607 (seks), flerbruksbilen 807 (tre) og kompaktklassebilen 307 (tre).

25 merker

På de neste plassene finner vi Hyundai (20 biler), Subaru (17) og Skoda (16). Til sammen har 25 merker klart å selge biler til drosjeeiere, deriblant Chevrolet, Land Rover, Lexus og Suzuki, som har solgt én bil hver. Blant de mest eksotiske innslagene er Chrysler 300C, som det hittil i år er solgt to eksemplarer av.

Full oversikt over taxisjåførenes favoritter finner du her:

  • De 20 mest populære modellene i 2006
  • De syv største merkene 2004 til 2006
  • Kilder: Volvo Personbiler Norge, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)