<strong>IKKE SLIK:</strong> Mobile nettjenester knyttes nå opp mot bilen hos stadig flere produsenter. Det er muligens en god ting for trafikksikkerheten. Alternativet (som her) er i alle fall ikke trygt. Foto: COLOURBOX.COM
IKKE SLIK: Mobile nettjenester knyttes nå opp mot bilen hos stadig flere produsenter. Det er muligens en god ting for trafikksikkerheten. Alternativet (som her) er i alle fall ikke trygt. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Taster bak rattet

Bilister blir stadig oftere tatt med fingrene på feil sted. Nå kommer teknologien muligens til hjelp.

Stadig flere blir tatt idet de benytter sosiale nettjenester - bak rattet. Undersøkelser fra Storbritannia indikerer nå at hele en av fem innrømmer å ha sjekket varsler på Twitter og Facebook mens de fører bilen, skriver Which.co.uk.

Det er høyere tall enn tidligere undersøkelser, som har antydet at en av ti bruker mobile nettjenester mens de kjører. Økningen er i seg selv ingen overraskelse, i og med den stadig større andelen smarttelefoner. Men for sikkerhetens skyld er dette ikke gode nyheter.

Les også: Han vil sperre bilen for mobilbruk!
Påvirker sikkerheten: - Jeg styrer med knærne mine og renser en appelsin, tvitret britisk sjåfør

Knytter nett til bilen

Flere bilprodusenter jobber nå frem løsninger som gir deg nettjenester via bilens datasystemer. På en måte som muligens i større grad har sikkerhet i fokus enn om du benytter mobiltjenestene via håndholdt mobiltelefon.

Mercedes har for eksempel begynt å tilby nettilgang i oppgraderte C-klasse og SLK roadster melder Autonews, som også omtaler BMWs nylanserte smartelefon-app som gir iPhone-brukere tilgang til spillelister og twitter-meldinger via bilens innebygde skjermer. Alle er imidlertid sent ute i forhold til Ford, som lanserte Sync i 2007. Riktignok ikke i Europa - hit kommer systemet i 2012. Også General Motors var virkelig tidlig på med sitt OnStar-system, som nå har fått sosiale utvidelser:

Les om bilteknologien som gir deg Facebook-oppdateringer via speilet

Mobilbruk som tar liv

Amerikanske undersøkelser antyder skyhøye dødstall som følge av mobilbruk i bil. Dette bekreftes også fra norsk forskningshold. Forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjort beregninger på dette, i forbindelse med rapporten Utviklingen i oppdagelsesrisiko for trafikkforseelser.

Ved bruk av blant annet amerikanske, australske og norske undersøkelser, har Elvik beregnet seg fram til forskjellen i risiko mellom bruk av håndholdt mobiltelefon og mobiltelefonbruk med håndfriutstyr.

- Jeg finner at risikoen er 0,5 prosent av de skadde og 2,7 prosent av de drepte. Dette vil si at dersom ingen gjorde dette (brukte håndholdt mobil mens de kjørte, red. anm.), og ellers overholdt bestemmelsene og de øvrige forholdene holdt seg konstant, ville antallet drepte gå ned med 2,7 prosent og antall skadde med 0,5 prosent, sa Elvik til DinSide i høst.

Systemet som hindrer kollisjoner