Taperne

Med en tilnærmet uendret totalsalg må nødvendigvis noen tape når andre vinner. Toyota og Volkswagen var blant fjorårets tapere.

Toyota RAV4 Vis mer
Volkswagen Passat Vis mer
Opel Zafira Vis mer


Norges aller mest populære bilmerker de siste årene - Toyota og Volkswagen - beholdt sine plasseringer fra 2005. Med drøye 15.000 salg klarte Toyota nok en gang å sikre seg gullmedaljen, mens Volkswagen måtte nøye seg med snaue 14.400 salg og sølvmedalje.

Ingen av de to importørene har imidlertid noen grunn til å juble over fjorårets personbilsalg. Begge de to merkene har nemlig fått merke Suzukis, Subarus, Volvos og Saabs fremganger.

Verst gikk det ut over Toyota, som mistet mer enn 2.000 salg sammenlignet med 2005 og dermed gikk tilbake nesten 12 prosent. Samtidig gikk markedsandelen ned med 1,7 prosentpoeng - fra 15,5 til 13,8 prosent.

Volkswagen fikk ikke fullt så hard medfart og slapp unna med et tap på snaue 1.200 biler, eller rundt 8,0 prosent. Markedsandelen sank med 1,0 prosentpoeng, fra 14,1 prosent i 2005 til 13,1 prosent i 2006.

Felles for de to merkene er imidlertid at de begge tjener på det nye avgiftssystemet. Det innebærer at mange av Toyota- og Volkswagen-kundene har valgt å utsette registreringen til etter 1. januar i år. Det betyr at de to merkenes forhandlere høyst sannsynlig sitter inne med store ordrereserver, noe som vil gi seg utslag på registreringsstatistikken for januar 2007. Et tilsvarende fenomen har sannsynligvis også gjort seg gjeldende for mange av de andre merkene på taperlisten.

Opel

I rene tall ble imidlertid Opel den aller største taperen i 2006. Merket mistet nesten 2.100 salg og rykket dermed ned hele fem plasser - fra 3.-plass og bronse i 2005 til en 8.-plass i 2006. Opel-importøren må også se i øynene at markedsandelen sank med hele 1,9 prosentpoeng, fra 6,7 til 4,8 prosent.

Citroën

Med utgangspunkt i prosentregning er imidlertid Citroën den største taperen. Til tross for en rekke nye modeller, sank salget fra drøye 2.900 biler i 2005 til snaue 2.100 biler i 2006. Det innebærer en tilbakegang på hele 30 prosent. De svake tallene resulterer i at Citroën synker fra en 16.- til en 20.-plass på listen.

Hyundai og Kia

Kia Sportage Vis mer


Hvis vi i stedet tar utgangspunkt i liste-plassering, er det Hyundai som kommer dårligst ut. Hyundai faller fra en 12.-plass i 2005 til en 18.-plass i 2006. Bakgrunnen for at merket raser hele seks plasser er sammensatt. For det første sank Hyundai-salget fra snaue 3.300 biler til 2.400, en tilbakegang på 27 prosent. For det andre har en rekke merker, som i 2005 solgte dårligere enn Hyundai, gjort byks oppover på listen.

Heller ikke Hyundais søstermerke Kia gjorde det spesielt godt i 2006. Kia endte opp med drøye 1.100 registreringer, en tilbakegang på snaue 18 prosent (241 biler). Markedsandelen sank med 0,2 prosentpoeng fra 1,2 til 1,0 prosent, men Kia beholdt likevel sin 21.-plass på listen.

Ford, Audi og Peugeot

Ford S-Max Vis mer


Ford, Audi og Peugeot klarte seg relativt godt, men samtlige gikk likevel tilbake sammenlignet med 2005. Ford mistet snaue 700 biler (-9,9 prosent) og rykket dermed ned fra 4.- til 6.-plass, mens Audi tapte drøye 600 biler (-9,7 prosent) og falt én plassering til 7.-plass.

Peugeot mistet ikke mer enn drøye 300 salg (-4,9 prosent) sammenlignet med fjoråret og maktet dermed å beholde sin femteplass. Dermed står Peugeot fortsatt frem som Norges uten sammenligning mest populære franske bilmerke.

BMW og Land Rover

Land Rover Freelander II Vis mer


BMW klarte å finne kunder til drøye 3.900 biler i 2006, nesten nøyaktig like mange biler som i 2005. BMW beholdt dermed sin markedsandel på 3,6 prosent. Men grunnet Suzukis og Subarus voldsomme fremganger, ble BMW skjøvet ned fra en 8.- til en 10.-plass.

Samme skjebne ble Land Rover til del. Salget (drøye 600 biler) og markedsandelen (0,6 prosent) forble nærmest uendret. Likevel rykket Land Rover ned to plasser til en 24.-plass.

Hva skjer i 2007? Vel, vi tar sjansen på å allerede nå spekulere litt i nybilsalget kommende år.

  • Tabell: Salg, markedsandel og endret plassering
  • Tabell: Rangert etter endrede markedsandeler
  • Tabell: Rangert etter endrede salgstall
  • Tabell: Rangert etter endring i prosent
  • Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)