<b>SYNDEREN?</b> Mer enn hver femte ulykke skjer med en bil alene, og det er større sjanse for at en mann er involvert, enn at en kvinne er det. Foto: COLOURBOX.COM
SYNDEREN? Mer enn hver femte ulykke skjer med en bil alene, og det er større sjanse for at en mann er involvert, enn at en kvinne er det. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Tallene bak ulykkene

Det ble skrevet 326.904 skademeldinger etter ulykke med personbiler i 2013. Men hvorfor, og av hvem?

Hvert eneste år kommer det rapporter om antall omkomne på veiene. Men hvordan står det til med alle de ulykkene som ikke medfører omkomne.

Har de økt eller minsket i antall?

Er det kvinner eller menn som er innblandet i flest ulykker?

Eller hva slags uhell er det som er mest vanlig?

Finansnæringens Hovedorganisasjon fører nøye statistikk over de fleste ulykkene som skjer her til lands. Dette tallmaterialet inkluderer det aller meste som har medført behov for innlevering av skademelding.

Peker seg ut

Vi har sett nærmere på hvilke typer ulykker det er som skjer med en personbil under 3,5 tonn, og tallene fra 2013 viser at det er særlig to typer ulykker bilistene er involvert i.

Det er eneulykker, der det ikke er andre kjøretøy innblandet (30,5 prosent), og det er påkjørsler bakfra (14,9 prosent).

Det er påvist at elektronikk stjeler oppmerksomheten, og således kan forårsake ulykker. Mobilen kan være en av de store synderne her.

Møteulykker er i fallende trend, noe som antagelig kan spores tilbake til økt bruk av midtdelere.

Førerfeil

Statens vegvesen er på sin side ganske så klar i sin tale om personen bak rattet. Førerfeil og for høy fart har mye av skylda, mener de.

Samtidig er det krefter i sving for å øke fartsgrensene på norske veier.

Samlet ble det i fjor levert inn 326.904 skademeldinger i forbindelse med skade på personbiler under 3,5 tonn. Samlet ga disse en utbetaling på nær 5,4 milliarder kroner.

Tør vi minne om at du bør ha forsikringen i orden? Her finner du billigste bilforsikring.

Vis mer

Slik fordelte ulykkene seg ifjor, sammenlignet med for tyve år siden:

Klikk på tabellen for større versjon, tabellene viser prosentandel:

Kvinne eller mann?

Men hvem er det som er mest uheldig, er det kvinner eller menn, unge eller gamle?

Statistikken viser ikke til store kjønnsforskjeller på hvordan uhellene skjer, men det er noen små unntak:

Tallene kan tyde på at kvinner burde trene mer på å rygge. De har en prosentvis større andel av uhell i revers enn mannlige sjåfører.

Tabellen under viser prosentvis fordeling på type ulykke fordelt på kjønn. Den viser at kvinner har en høyere andel ryggeuhell enn menn, mens menn har en større andel av andre typer uhell.

Vis mer

Det som ikke kommer frem av disse tallene er at det er 37 prosent sjanse for at det er en kvinne bak rattet i en ulykke, mens det er 63 prosent sannsynlighet for at det er en mann. Dette kan etter alt å dømme forklares med at det er flere menn bak rattet, og at de kjører mer enn kvinner.

Klikk på tabellen for større versjon:

Alder ingen hindring?

Det viser seg også at det ikke er gunstig å bli gammel.

21,8 prosent av ulykkene involverer førere mellom 35 og 49 år, og 18,5 prosent involverer førere mellom 50 og 64 år.

Vis mer

Klikk på tabellen for større versjon:

De fleste har antagelig som mål å ikke bli en del av statistikken, men for de fleste handler det mer om når man er uheldig, enn om.

Systemer som skal hjelpe

Bilbransjen jobber derfor mer og mer mot automatisert kjøring. Eksempelvis tas det nå et krafttak for å hindre påkjørsler av fotgjengere, og av andre biler bakfra.

De fleste nye biler blir derfor utstyrt med systemer som enten varsler føreren, eller som trer aktivt inn og bistår.

Her er noen eksempler:


Det er med andre ord bare å venne seg til det. Snart er du passasjer i egen bil.