Mange julebilister må takle vinterveier denne julen. Foto: Mateusz Stachowski
Mange julebilister må takle vinterveier denne julen. Foto: Mateusz StachowskiVis mer

Tabbene du ikke bør gjøre

Det kan bli både dyrt og farlig å legge ut på veiene i julen.

Kulden har lagt seg over Norge, og de fleste kan vente seg en hvit og kald jul. Det er kanskje ikke bra for alle.

- Den største utfartstrafikken i år er ventet til tirsdag 22. og onsdag 23. desember. I forbindelse med nyttår kommer trolig den største trafikken gjennom helgen før mandag 4. januar. På grunn av måten helligdagene fordeler seg, forventer Statens vegvesen at trafikken i stor grad fordeler seg på flere dager enn vanlig. Men likevel er det god grunn til å være forberedt og oppmerksom, sier Finn Harald Amundsen i Statens vegvesen.

Jul- og nyttårstrafikken er høysesong for trafikkulykker. I snitt har det vært 155 alvorlige ulykker med sju drepte og 20 hardt skadde i jule- og nyttårshelga de siste fem årene. Utforkjøring er sammen med for høy fart hovedårsaken, melder Statens vegvesen.

Sommerdekk er lov, men ikke lurt

I Norge er det fullt lovlig å bruke sommerdekk hele året, men man skal utstyre bilen etter forholdene, og ved mange føreforhold vil sommerdekk ikke være bra nok. For eksempel er kravet til mønsterdybde på vinteren 3 millimeter, mot 1,6 om sommeren.

Slitte dekk kan koste både penger og andre verdier og i verste fall helse og liv. Ikke vær så dum at du kjører med sommerdekk nå, og sjekk dekkene om du ikke har byttet på en stund.

Her finner du dekktestvinnerne, og høstens billigste vinterdekk

Og når du har byttet dekk, husk å etterstramme boltene. Hvert år opplever mange å miste hjul i fart.

Pass promillen

Den store promilletabben er at du innbiller deg at du er mer edru enn det som faktisk er tilfelle.

– La bilen stå, også dagen derpå! Rundt ti prosent av de som blir tatt i kontroll har alkoholpromille mellom 0,2 og 0,5. Mange av disse er ikke klar over at de fortsatt er påvirket, sier fungerende divisjonsdirektør Asbjørg S. Christophersen i Folkehelseinstituttet (FHI).

Tørst i går? Da bør du sjekke her i dag

Forbered både sjåfør og bil


Ikke bli fanget av kulda - er bilen for dårlig utstyrt til at du kan komme deg gjennom kolonnekjøring og veitrøbbel? Da bør du ikke legge av gårde i det hele tatt. Her er listen over hva du bør ha med i bilen i vinter.

Stoler du på kjettingen? Kan være dumt om du ikke har øvd på forhånd

Her er Statens vegvesens tips til deg som kjører på vinterveier:

  • Hvis bilen skrenser eller sladder: Flytt blikket dit du vil bilen skal gå. Drei rattet til den siden bilen skrenser/sladder, trykk inn kløtsjen så trekkhjulene ruller. Da vil hele veigrepet brukes til styring.
  • Hvis bilen spinner: Du har nå overført for mye krefter til drivhjulene. Lett på gasspedalen til drivhjulene får veigrep igjen.
  • Nødbrems: I en kritisk situasjon vil du ofte bremse kraftig. En bil med ABS vil fortsatt kunne styres hvis ikke farten er for stor eller føret for dårlig. For å sikre maksimalt veigrep for å styre, må bremsen slippes og kløtsjen holdes inne.