<B>MANGLER MYE:</B> Det er ikke bare vekta som mangler noen kilo, også sykkelkjedet er borte på Bike 2.0. Foto: Produsenten
MANGLER MYE: Det er ikke bare vekta som mangler noen kilo, også sykkelkjedet er borte på Bike 2.0. Foto: ProdusentenVis mer

Sykkelen versjon 2.0

Dansk dynamitt - men av den stille typen.

El-sykler er ikke noe nytt, men fordi den alt annet enn beskjedne vekta nærmest utliknet fordelen du skulle vinne gjennom den elektriske motoren, har de tradisjonelt sett slitt med å vinne tilhengere.

Det er det i ferd med å bli en forandring på, og dagens el-sykler har en helt annen totaltvekt enn syklene som var tilgjengelig for bare fire-fem år siden. Det skal likevel være mulig å kutte bort enda flere kilo, noe blant annet den danske designeren Nils Sveje har oppdaget. Det første han har tenkt å gjøre bryter helt med tradisjonell sykkel-tenkning:

Han vil fjerne kjedet.

En slags hybrid

Prinsippet er i utgangspunktet enkelt. I krankhuset (området der kranken med pedalene festes) ligger en strømgenerator, mens bakhjulet inneholder en 500W børsteløs motor med flertrinnsgirkasse. Når syklisten begynner å tråkke generes det strøm i motoren, som videreføres til bakhjulsmotoren ved hjelp av ledninger på innsiden av ramma. Motoren vil også kunne generere strøm i nedoverbakker eller når en bremser, og ved hjelp av et batteri kan denne strømmen lagres og brukes i - nettopp - oppoverbakker.

Vis mer

Akkurat det prinsippet er ikke nytt, det utnyttes allerede av dagens hybridbiler. I sykkeluniverset er det derimot ikke realisert, i det minste ikke foreløpig.


Designet for "Bike 2.0", som er navnet på Svejes prosjekt, er allerede prisbelønnet, og utviklet i samarbeid med de danske prosess- og produktutviklerne IPU.

Ikke så bra som kjedet

Både Sveje og IPU er fullstendig klar over at Bike 2.0 ikke vil oppvise den samme energiutnyttelsen som et vanlig sykkelkjede har, men nye, supereffektive komponenter kan bringe den nye sykkelhverdagen et lite stykke nærmere.

- Vi vet godt at vi ikke klarer komme i nærheten av virkningsgraden på 95 prosent som et tradisjonelt kjede kombinert med utvendig gir i dag har, men kanskje vil man kunne oppnå andre fordeler med den elektriske overføringen, sier design- og ingeniørkonsulent Jesper Windum hos IPU.

Syklisten bremser ved å tråkke bakover, noe som altså bidrar til å lade batteriet, mens lengden på sykkelen er justerbar. Deler av ramma kan rett og slett trekkes ut og inn, avhengig av hvor stor syklisten er.

Windum anslår ifølge Ingeniøren.dk at virkningsgraden for sykkel med elektrisk overføring i dag ligger på mellom 70 og 80 prosent, avhengig av hvor gode komponenter en velger.

Det eldste er best

For å bedre utnytte energioverføringen vurderte utviklerne blant annet å gjøre sykkelens tyngdepunktet og pedalplassering relativ i forhold til hastigheten, som i praksis ville si at en så for seg spesifikke, oppgavebestemte sykler - som for eksempel bysykler og landeveissykler, der ulike egenskaper ble prioritert (fart vs. overblikk).

De planene ble skrinlagt.

- Vi så på ulike typer fysisk utforming av sykkelen, men det viste seg at det tradisjonelle sykkeldesignet var det mest robuste. Derfor har vi holdt oss til det, sier IPUs Jesper Windum til Ingeniøren.dk.

MANGLER MYE: Det er ikke bare vekta som mangler noen kilo, også sykkelkjedet er borte på Bike 2.0. Foto: Produsenten
Foto: Produsenten