Foto: Peugeot
Foto: PeugeotVis mer

SXC Concept: Peugeot sikter høyt

Peugeots nye crossoverkonsept - en bensinhybrid - imponerer med sine linjer og sin størrelse.

Vi forventet mye spennende fra årets bilmesse i Shanghai, men den overgår det vi tenkte oss på forhånd; det vises virkelig mye sprek design og mange nyheter. Stadig flere i bilbransjen og beslektede aktiviteter vurderer eller beslutter å omprioritere når det gjelder avkryssinger i messekalenderne.

Krysning

Blant overraskelsene vi har fått siden messenyhetene begynte å strømme ut har vi omtalt en del, de mest overraskende Citroëns så å si produksjonsklare DS5 og Volvos spektakulære luksuskonsept. Dagens kommer fra Peugeot, heter SXC, og tilhører, i likhet med DS5, kategorien crossovers, altså en krysning mellom ulike "tradisjonelle" bilfamilier, gjerne litt SUV, litt stasjonsvogn og kanskje en dash kupé.

Diger

I motsetning til Citroëns bidrag er dette en ren konseptbil, men en som viser høyt ambisjonsnivå og en god del muskler. Det syns ikke så godt på bildene, men dette er en svær bil - nesten 490 centimeter lang, over 160 centimeter høy og hele 203 centimeter bred. Med disse dimensjonene og den stilen kan det se ut som om Peugeot har latt seg inspirere av BMW X6 - til tross for at de egentlig ikke ligner noe særlig på hverandre.

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot


Peugeot + Kina = sant

SXC står for Shanghai Cross Concept (Ja, X=cross), og er et bidrag fra Peugeots kinesiske operasjoner, mer spesifikt fra China Tech Center som befinner seg i Shanghai. Både Citroën og Peugeot har i lengre tid satset tungt på det kinesiske markedet, noe som har avstedkommet en modell som ble lansert i landet og som ikke engang kommer til Norge, nemlig sedanen 408. Likeledes er det Kina som har muliggjort den kommende markedslanseringen av Citroëns spektakulære luksusbil, Metropolis. For, jo - den skal i produksjon!

Kraftfull bensinhybrid

Men tilbake til SXC, som nok prefigurerer en kommende produksjonsbil for de mer velbeslåtte. Den presenteres som en kraftig nok kar med 313 hestekrefter, men det er ingen seks- eller åttesylindret motor vi snakker om, men en videreutvikling av PSAs eksisterende hybridlinje. Her er det bensin og ikke diesel som gjelder, noe bybeboere generelt, og særlig allergikere og astmatikere, vil sette pris på. Bensinmotoren er en turbomatet 1.6 THP på hele 218 hester som går til forhjulene, mens elektromotoren på 95 hestekrefter driver bakakselen.

Resultat, ifølge produsenten: 0,58 liter bensin per mil og 143 gram CO2 per kilometer.

Kreativitet i høyt tempo

Peugeot er tydeligvis på leting etter en definerende formgivning for hvert segment for tiden og det eksperimenteres mye. Vi har i løpet av de siste par årene sett, men ikke alltid rukket å kommentere, en rekke stilstudier fra den tradisjonsrike, og ofte konservative franske produsenten - blant disse Toyota IQ-konkurrenten BB1, toseteren EX1, den eksklusive bybilen HR1 for ikke å nevne GT-roadsteren SR1. Joda, det er ikke bare konsernfetter (eller kusine?) Citroën som er kreative om dagen. Det fine er at ut av eksperimenteringen kommer morsomme biler det faktisk går an å kjøpe, som folke-sportsbilen RCZ, som vi nylig testkjørte.

Designkonkurranse

Det bør nevnes at Peugeot i større grad enn de fleste andre produsenter ber publikum om hjelp for å hente inn inspirasjon. Les bare her om Peugeots designkonkurranse og se noen av de gode bidragene i bildespesialen - deriblant norske Oskar Johansens.