Pass godt på den. Mister du kabelen kan det bli en dyr affære.  Foto: Knut Moberg
Pass godt på den. Mister du kabelen kan det bli en dyr affære. Foto: Knut MobergVis mer

Svindyre ladekabler

Med enhver ny elbil følger det med en ladekabel. Skulle du av en eller annen grunn trenge en ny kabel, kan vi her avsløre at prisen er svinedyr. Prisen tilsvarer fort mange tusen ladetimer.

Det er i hovedsak to ting en elbil er helt avhengig av. Tilgang til strøm, og en ladekabel.

Å lade opp batteriene med strøm på en elbil koster som regel ikke mer enn rundt 16 kroner, ifølge elbil-selgerne.

Det er grisebillig om vi sammenligner med fossilt drivstoff, og regnestykket gjør det svært lukrativt å kjøre elektrisk framfor bil med konvensjonell forbrenningsmotor. Det finnes derimot elementer som kan fordyre gleden ved å kjøre elbil drastisk.

LES ALT OM ELBIL

Svartebørsmarked

For hva med ladekabelen? Ved nærmere undersøkelse viser det seg at de enkelte ladekablene som regel ikke er elektronisk paret til den spesifikke bilen den er kjøpt til. Det betyr i klartekst at en ladekabel passer til andre biler av samme type. Blant annet gjelder dette for Citroën C-Zero, Ford Focus Electric, Mitsubishi i-Miev, Nissan Leaf og Peugeot iOn.

Dermed kan det åpne seg et svartebørsmarked for stjålne ladekabler. Flere av bilene har riktignok en kabellås aktivert når bilen står til lading, men hva om den kan brytes opp og kabelen stjeles likevel? Rådet er derfor å ta vare på ladekabelen og være omtenksom med hvor du står og lader.

Forsikringssak?

Vi har sjekket hva som dekkes av forsikringen ved slike tap, men de innrømmer at dette er en ny situasjon, også for dem.

- Normalt er dette en naturlig og nødvendig del av bilen, og vil derfor ingå i forsikringsdekningen, forteller Jon Berge, informasjonsdirektør i If.

Ved tyveri og lignende vil det selvsagt ikke medføre bonustap, men egenandel vil kunne bli trukket. Når det gjelder hendelige uhell, som å kjøre over kabelen, vil det også bli dekket av forsikringen. Også her vil egenandel kunne komme inn, avslutter han.

Stive priser

Om du må ut og kjøpe, så kan det bli en ufornøyelig affære. For eksempel koster en fem meter lang ladekabel til Citroën C-Zero 7604 kroner.

Det blir en meterpris på hele 1521 kroner!

Dette er elbilene vi har tatt med i pristesten:


Nedenfor har vi satt opp en oversikt for pris på ladekabel fra de ulike elbil-importørene i Norge:

PRIS FOR NY LADEKABEL
  
  
Ford Focus Electric:Kr. 2.800
VW e-UP!Kr. 4.593
BMW i3:Kr. 4.850 (kan variere avhengig av modell)
Tesla Model S:Kr. 5.144 (inkludert adapteret)
Nissan Leaf:Kr. 6.080
Mitsubishi i-Miev (5/10 meter):Kr. 6.875 / 8.125
Renault Kangoo Z.E. Maxi:Kr. 7.438
Peugeot i-OnKr. 7.500
Citroën C-Zero:Kr. 7.604