Indigo 3000: Dette er den originale Indigo 3000, utviklet av Indigo Cars. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Indigo 3000: Dette er den originale Indigo 3000, utviklet av Indigo Cars. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Indigo 3000R

Svensk sportsbil gjenoppstår

Indigo 3000 er tilbake fra de døde i Sverige.

I Norge har vi ikke ett eneste bilmerke. I Sverige er de nå oppe i tre igjen! Og da regner vi naturligvis ikke med Saab eller elbilutviklerne i Uniti ...

Riktignok produserer totningene på Raufoss en hel haug av bildeler til nabolandet og andre «premiumland», men «Söta bror» kan skilte med både Volvo, Königsegg og - «wait for it» - Indigo!!

For nå kommer Indigo 3000R snart ut av fabrikkene i Värmland. På selveste nasjonaldagen, 6. juni, ble nemlig sportsbilen vist for publikum for første gang. Det skjedde i Borås, like utenfor Gøteborg.

Bygget med svenske deler

Men la oss først ta et lite tilbakeblikk.

Høsten 1993 fikk svenske Bengt Lidmalm ideen om å starte egen produksjon. Lidmalm ville bruke komponenter fra den allerede suksessrike svenske bilindustrien, og sette dem inn i sin egen sportsbil, med eget design.

Ett år og tre måneder senere hadde «Jösse Car» sin første prototype klar. Og allerede i juni 1996, mindre enn tre år etter at ideen oppsto, ble den første Indigo 3000 levert til kunde.

Så skulle vi gjerne sagt at eventyret fortsatte og at Lidmalm gjorde stor suksess med et stort utvalg biler. Men dessverre ble det bare produsert 43 eksemplarer av Indigo 3000, før virksomheten ble lagt ned i 1999.

Gjenoppstår i begrenset opplag

Nå, 18 år etter at eventyret stoppet så brått, er Indigo 3000 tilbake. von Braun Holding AB har siden de kjøpte Indigo Biler i 2014, jobbet hardt med å fornye og oppgradere sportsbilen.

Det rapporteres at det er gjort mer enn 50 endringer bare på det utvendige designet, selv om bilen skal være gjenkjennbar.

Her kan du lese og se bilder av klassiske biler som kanskje ikke er like gjenkjennbare.

Indigo 3000R kommer i hele fire versjoner - roadster, kabriolet, coupé og tredørs - alt basert på roadsteren.

Motoren er en sekssylindret 3-liter twin-turbo, med over 300 hestekrefter og 400 newtonmeter. Bilen er kun tilgjengelig med en femtrinns manuell girkasse.

Så kommer den største haken til slutt. For prisen starter på 960.000 svenske kroner for «Signature Series», som kun kommer i et opplag på ti stykker.

«Ferdigbilene», som også vil komme i et begrenset opplag, vil koste et sted mellom 1.150.000 og 1.250.000 svenske kroner. Så kommer de norske avgiftene i tillegg.

LES OGSÅ:
Seks tyske klassikere som har forandret seg kraftig
12 billogoer du ikke visste bakgrunnen til
Slik går det om du drar i det elektroniske håndbrekket - i fart