Arve Kambe, Høyre Foto: Per  Ervland
Arve Kambe, Høyre Foto: Per ErvlandVis mer

Svar fra finansministeren gir miljøbilene nytt håp

DinSides nekrolog om Opel Ampèra skapte debatt helt inn i Stortinget. Nå kan bilen gjenoppstå fra de døde. Og det før sin fødsel.

DinSides artikkel Opel Ampèra er død, omhandlet det vi kalte avgiftsmord på en av årets mest spennende biler. Den skapte stor debatt blant leserne, en debatt som også fant veien helt inn på Stortinget.

Arve Kambe er medlem av finanskomiteen, og er avgiftspolitisk talsmann for Høyre på Stortinget. Med bakgrunn i vår artikkel sendte han en skriftlig forespørsel direkte til finansministeren, med spørsmål om det virkelig er meningen at mer miljøvennlige biler skal avgiftsbelegges tyngre enn de mindre miljøvennlige.

Nå har Sigbjørn Johnsen gitt sitt svar.

Dårlig planlegging?

Bakgrunnen for det hele er at Toll- og avgiftsdirektoratet tidligere denne måneden feide noen av fremtidens mest miljøvennlige biler fullstendig av banen. Bilene vi snakker om er av typen elbiler med såkalt ”range-extender”. Kort fortalt er dette biler som primært går på strøm, men som drar med seg et eget kraftverk i form av en liten bensinmotor. Denne genererer strøm ved behov utover det batteripakken kan levere. Flere biler med varianter av denne teknologien er på trappene, deriblant Chevrolet Volt og Opel Ampèra.

I og med at bilene ikke er rene elbiler, ei heller hybridbiler, klassifiserte Toll- og avgiftsdirektoratet bilene som ordinære biler. Avgiftsgrunnlaget ble deretter, og bilene ville med denne løsningen vært priset ut av markedet. Det var i et skriftlig svar på en henvendelse fra Opel at Toll- og avgiftsdirektoratet kom med den oppsiktsvekkende informasjonen.

Chevrolet Volt, Årets Bil i USA

Bruksbasert avgift

I sitt brev til finansministeren legger Kambe flere av DinSides presiseringer til grunn:

– Norges målsetning er at et gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nybilparken skal være 120 g/km innen 2012, forteller Kambe. Det er fortsatt et stykke til målet nås, legger han til. Til DinSide forteller Kambe at han ønsker utfordringen med Opel Ampèra og dens like løst allerede gjennom revidert nasjonalbudsjett, som settes på papiret i løpet av en måneds tid.

I en ny totalgjennomgang for 2012 ser han gjerne at kostnader blir dirigert mer mot bruk enn mot kjøp. Uansett løsning er regjeringens hovedoppgave å få det totale provenyet til å bestå urørt. Folkets bidrag til det statlige fra bil skal nemlig bestå uendret.

Er bilene en bløff?

Finansministeren sier

Sigbjørn Johnsen er enig i at lavutslippsbiler før få rabatt, men varsler en totalgjennomgang av avgiftene for 2012. Foto: Per Ervland Vis mer


Sigbjørn Johnsens svar gir rom for håp rundt fremtidens bilteknologi. Her legges det til grunn at også finansministeren mener bilene bør få en reduksjon i avgiften, tilnærmet det vi finner i hybridbiler. Dette handler først og fremst om reduksjon i den delen av avgiftens vektkomponent, og da den delen av ekstra vekt som eldriften representerer.

I sitt svar sier finansministeren blant annet:

- Avgrensningen av hvilke kjøretøy som faller inn under lettelsene for hybridbiler, ble utformet med utgangspunkt i de hybridbilene som var på markedet da reglene ble innført. I praksis vil det si Toyota Prius. Avgrensningen forutsetter blant annet at både elektromotor og forbrenningsmotor virker på drivlinjen. Det vil nå komme nye typer hybridbiler på markedet hvor kun elektromotoren virker på drivlinjen og som derfor faller utenfor gjeldende hybridbil definisjon. Det er etter min mening liten grunn til å opprettholde et slikt skille, og jeg vil derfor i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett foreslå å endre bestemmelsene slik at også de nye hybridbilvariantene omfattes av de særlige lempningene som gjelder for hybridbiler.

Finansministeren sier med dette at det er likegyldig hvorvidt det er elektromotoren eller forbrenningsmotoren som er primær drivkraft. Han ønsker at en hybrid er en hybrid, uavhengig av teknologi.

Hva med CO2-utslippet?

Dette er etter DinSides mening et skritt i riktig retning, men bør ses i sammenheng med faktisk CO2-utslipp. Dette fordi effektiviteten på en forbrenningsmotor er forskjellig avhengig av om den benyttes som en generator, eller om den benyttes til mekanisk å drive hjulene.

Finansministeren legger til at ytterligere endringer vil komme, og avslutter sitt svar med følgende melding;

Når det gjelder sammensetningen av engangsavgiften i forhold til vektkomponenten og differensiering av årsavgiften viser jeg til den varslede gjennomgang av bilavgiftene.

Stasjonsvogn på samme plattform

Bare halvdød

Vis mer


Dersom disse endringene legges til grunn ved revidert nasjonalbudsjett til sommeren, så er ikke Opel Ampèra lenger død, bare halvdød. Det er et steg i riktig retning, og det samme gjelder for dens konkurrenter av samme kaliber.

Opel Norge har lenge omtalt Ampèra som en elbil. Da ville bilen landet rundt 285.000 kroner i pris. Informasjonssjef Helene Formoe hos Opel Norge forteller at de ser positivt på å få avgiftsrabatt for vektkomponenten, men at teknologien antagelig er mer moden enn systemet. I praksis vil endringen gi bilen en pris på et sted rundt 385.000 kroner, i stedet for opp mot 450.000 uten rabatt i det hele tatt. Om dette er nok til at kundene løper mann av huse gjenstår å se når bilen kommer på markedet i fjerde kvartal i år.

Spørsmålet er om usikkerheten rundt ytterligere reduksjon med et nytt avgiftssystem for 2012 vil gjøre kundene midlertidig avventende. Det vil kun tiden vise, men Kambe er så langt fornøyd med utfallet.

- Jeg er glad for at finansministeren svarte på Høyres initiativ raskt. Høyre vil bruke tiden frem til behandlingen av revidert budsjett til å vurdere ytterligere tiltak for disse bilmodellene.


Endelig en gladmelding