Svakheter, konkurrenter og konklusjon

Urban Cruiser er ikke uten svakheter - og møter i tillegg konkurranse fra mange hold. Likevel fremstår bilen som spennende.

Urban Cruiser AWD har mange sterke sider, deriblant god plassutnyttelse, velfungerende firehjulsdrift, praktisk størrelse, lavt forbruk og - til å være en firehjulsdrevet Toyota - lav pris.

Det betyr ikke at bilen er feilfri, langt derifra. Urban Cruiser kan som nevnt ikke leveres med skinn - og det samme gjelder automatgir. Tilhengervekten er beskjedne 800 kilo og bakruten er relativt trang. Til tross for at vi skriver 2009, har klokken kun 12-timers urverk og frontlyktene kun én reflektor. Bakspeilet er litt for lavt montert og bilen mangler dørlister, motortemperaturmåler og leselys i baksetene. Midtre setebelte bak er innfestet i taket og vinduskarmene er relativt høye. Ekstrautstyrsmulighetene er mildest talt begrensede og takhøyden kunne med fordel vært noen centimeter høyere.

Spartansk

Mange vil også hevde at interiøret er i overkant spartansk for en bil i denne prisklassen. Den firehjulsdrevne utgaven starter tross alt på 263.000 kroner og med et akseptabelt utstyrsnivå passeres 280.000 kroner i en fei.

Vis mer


Det er med andre ord ingen tvil om at det finnes en rekke langt større, lekrere og mer påkostede biler innenfor samme prisklasse. Når 4x4-poenget tas med i ligningen, forsvinner imidlertid de fleste av dem.

Skoda Ocavia og Yeti

Men ikke alle. Den som vurderer Urban Cruiser skal for eksempel være klar over at den langt større (457 x 177 cm) og mer påkostede stasjonsvognutgaven av Skoda Octavia 1.9 TDI 4x4 (105 hk) starter på 294.000 kroner.

Og i september kommer Skoda Yeti (422 x 179). Også Skoda er kjent for god plassutnyttelse, noe som betyr at Yeti nok vil bli større innvendig enn Urban Cruiser. Yeti 2.0 TDI 4x4 (110 hk) vil ifølge importøren starte under 300.000 kroner.

Daihatsu Terios

Vis mer


I utgangspunktet er også konsernslektning Daihatsu Terios (406 x 170) en interessant konkurrent. Terios 1.5 (105 hk) koster 265.000 kroner og kan leveres med automatgir for 280.000. Problemet med Terios er at Daihatsu-importøren grunnet vanskelig yen-situasjon har satt importen på vent. Terios er forøvrig ikke tilgjengelig med dieselmotor.

Suzuki SX4 og Subaru Impreza

Vi skal heller ikke glemme Suzuki SX4 (414 x 176), eller tvillingen Fiat Sedici. SX4 koster 270.000 kroner med bensinmotor (107 hk) og 300.000 kroner med diesel (120 hk).

Subaru Impreza (442 x 174) er også en bil som dukker opp når man leter etter firehjulsdrift i denne prisklassen. Med bensinmotor (107 hk) koster den 259.000, med diesel (150 hk) 300.000 kroner.

Konklusjon

Vis mer


Med tanke på Urban Cruisers utvendige størrelse og motorisering, fremstår bilen altså ikke som spesielt rimelig. Den har imidlertid, som nevnt, mange sterke sider. I tillegg er den altså en Toyota, noe som etter alle solemerker innebærer et relativt problemfritt bilhold og en meget god annenhåndsverdi.

Som nevnt er det imidlertid med drift på alle fire at Urban Cruiser etter vårt syn har sin misjon, den forhjulsdrevne utgaven møter langt flere og tøffere rivaler. Vårt førsteinntrykk tilsier at den forhjulsdrevne Urban Cruiser ikke vil nå opp i denne konkurransen.

Men - vi har ikke gjort oss ferdig med Urban Cruiser ennå og vil teste den på norsk jord så snart den er tilgjengelig her i landet.

Urban Cruiser lanseres i Norge den 4. juni.