DIESELKRISE? Nesten to av tre NAF-medlemmer på Østlandet mener de måtte legge om hverdagen på grunn av dieselforbudet i Oslo.
DIESELKRISE? Nesten to av tre NAF-medlemmer på Østlandet mener de måtte legge om hverdagen på grunn av dieselforbudet i Oslo.Vis mer

Dieselforbudet

Svært mange rammet av «dieselkrise»

NAF kritisk til håndteringen av dieselforbudet i hovedstaden.

58 prosent av personer under 60 år i Oslo ble direkte eller indirekte rammet av dieselforbudet. Det viser en større undersøkelse foretatt av Norges Automobil-Forbund (NAF), blant deres medlemmer på Østlandet.

Til tross for forbudet var det likevel flere dieselbiler som lovlig kjørte rundt i hovedstaden.

– Denne undersøkelsen viser at dieselforbudet rammet bredt. To av tre forventet å bruke vesentlig mer tid på hverdagsreisene, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal NAF i en pressemelding.

En av fire (26 %) av dem som ble rammet, oppga at de kom til å bruke en time ekstra på hverdagsreisen under dieselforbudet, og to av tre (64 %) ville bruke mer enn en halvtime ekstra.

Ulovlig å kjøre hjem fra flyplassen

Tirsdag 17. januar innførte hovedstaden for første gang det omdiskuterte dieselforbudet på kommunale veier.

Det motiverte blant annet motorredaktør Espen Stensrud i Dinside, Dagbladet og Autofil til å skrive denne hardtslående kommentaren. Andre har også pekt på at vedfyring er enda verre for miljøet enn biler.

Oslo kommune vinglet imidlertid fram og tilbake med flere av bestemmelsene i dieselforbud-forskriften, som for eksempel om det skulle være lovlig å kjøre dieselbilen til verksted under forbudet. De endte til slutt med å tillate dette.

Dinside var dessuten i kontakt med flyreisende, som hadde parkert dieselbilen sin ved flyplassen, og som fortvilte over at de ikke fikk lov til å kjøre den hjem til Oslo sentrum - til tross for at de som reiste med ferge fikk lov til å kjøre gjennom byen. Her valgte Oslo kommune å stå på sitt, men oppfordret samtidig politi og vegvesen om ikke å gi bot.

– Dette med flyplassen er et behov vi har notert oss og som vi undersøker. Det kan hende vi gjør noe med dette i neste forskriftsendring, sa pressekontakt Monica Thorud Olsen i Oslo kommunes bymiljøetat til Dinside.

– Må tilby alternativer

NAF mener det nå er viktig å evaluere hvordan tiltakene med å bedre luftkvaliteten i hovedstaden fungerte. Organisasjonen har kommet til at det burde vært et bedre tilbud på plass, som kunne gitt flere et godt alternativ til bilen - for slett ikke alle hadde en løsning på «dieselkrisen».

For nesten 40 prosent av de som ble berørt av forbudet, oppga at de ikke hadde en løsning, mens 18,3 prosent svarte «vet ikke».

Dermed ble kollektivtransport og hjemmekontor redningen for mange. Av de som hadde tenkt ut en løsning, var det kollektivt (31,1 %), hjemmekontor (12 %), sykkel (2,7 %) eller å gå (9,1 %) som ble svaret.

– Politikerne må ta inn over seg at når de innfører så sterke begrensninger på folks mobilitet, må de også tilby alternativer. NAF er svært skuffet over at byrådet ikke gjorde noe for å legge til rette for de som ikke har noe godt alternativ til bilen, sånn som økt tilbud av innfartsparkeringer med shuttlebusser, sier Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

– Barnesykdom

68,6 prosent svarte i NAF-undersøkelsen at de ikke fikk god nok informasjon om forbudet.

– Folk har ringt oss og ikke visst hva de skulle gjøre. Her har kommunen mye å gå på når det gjelder informasjonsarbeid. Vi i NAF har stått på og svart folk så godt vi kan, og også informert gjennom nyhetsbrev, men folk sitter med mange spørsmål, sier Sagedal.

Thorud Olsen i Oslo kommune sier hun forstår noe av frustrasjonen, men presiserer at det er normalt med innkjøringsproblemer når nye forskrifter iverksettes.

– Ja. Det er alltid noen tilfeller av barnesykdomssyndrom. Og det er helt normalt å justere nye forskrifter etterhvert. Det er også derfor vi har vært lempelige med reglene i starten, forklarer pressekontakten.

LES OGSÅ:
Halvparten av bensinstasjonene har forsvunnet
Her venter de lengst med å skrote bilen
Vi må tilbake til 1971 for å finne tilsvarende trafikktall