<b>GJENSKAPT IKON:</b> Med denne bilen - foreløpig kjent som iM-4 Concept - vil Suzuki holde i hevd sin arv og tradisjonen med folkelige, kompakte folkesuver,fra LJ via SJ til Jimny. Biler som eksisterte lenge før begrepet SUV var allemannseie.   Foto: SUZUKI
GJENSKAPT IKON: Med denne bilen - foreløpig kjent som iM-4 Concept - vil Suzuki holde i hevd sin arv og tradisjonen med folkelige, kompakte folkesuver,fra LJ via SJ til Jimny. Biler som eksisterte lenge før begrepet SUV var allemannseie. Foto: SUZUKIVis mer

Suzuki oppdaterer seg

IK-2 og iM-4 kan høres ut som høyytelses skytevåpen, men er Suzukis måte å gjenoppfinne en suksessformel på.

Suzuki er i en dynamisk fornyelsesfase om dagen. Men ikke slik å forstå at de går inn i nye segmenter eller vil endre merkeprofil/image: De gjenoppfinner bare det de er gode på - nemlig 4x4 for folket - og folkebil mer generelt.

Disse to, mini-SUV-en iM-4 og småbilen iK-2, ble vist som konseptbiler under Genève-utstillingen i mars, men druknet litt i flommen av nyheter som ble vist der.

Dessuten kom de i skyggen av den mer konkrete fornyelsen av klassikeren Vitara - en bil vi i etterkant har testet og funnet riktig så vellykket.

Nyskapende inspirert av fortiden

Det betyr ikke at de ikke er interessante, og særlig når man tygger litt på pressemeldingene, blir det tydeligere at dette innebærer en slags retur til røttene for den japanske bilprodusenten, som kanskje er kjent som mer ledende motorsykkelprodusent enn ditto bilprodusent, tross en bilproduksjon på respektable 3 millioner!

Det er særlig iM-4 som svarer til imaget man forbinder med Suzuki her i landet, helt siden LJ-serien i 1970 ga «4x4 til folket»-begrepet substans og ble en nisje-suksess fulgt opp med kjente merkenavn som SJ, Samurai, Jimny og Vitara.

IMITERER INGEN: Verken nostalgisk retro eller kopi - Suzuki gjenoppfinner sin formel uten stilistiske føringer. Foto: SUZUKI Vis mer


Dette er en liten SUV-aktig skapning, som sine mest fjerne forfedre, men med tidsmessig design (om man liker den eller ikke, blir en annen sak). Dimensjonene er oppsiktsvekkende begrensede: 369 centimeter i lengden, 171 i bredden, 157 i høyden og bare 244 centimeter akselavstand. Motoren er en 1,2-liters dualjet-motor - effekt ikke oppgitt. Men den skal kombineres med et såkalt mild-hybrid-system for lavere forbruk og utslipp.

Polo-konkurrent?

Men det var altså ikke bare gjenfødelsen av nærmest ikoniske Suzuki-firehjulstrekkere som ble vist i Genève: En mer konvensjonell liten sak sto også på programmet med konseptbilen iK-2. IK-2 blir av produsenten presentert som en kompakt familiebil, utviklet med grunntemaet Suzuki kaller «Harmonisk Styrke».

Ved å kombinere nøkkelelementer som lav vekt, lave utslipp, ny motorteknologi og god innvendig plass, satses det med denne modellen på å sette en ny standard for kompakte familiebiler, hverken mer eller mindre. Tøff utfordring, særlig tatt i betraktning bruken av begrepet «familiebil».

FAMILIEBIL? Det er i så fall godt gjort, for med sine drøye fire meter er ikke iK-2 særlig større enn en VW Polo. Foto: SUZUKI Vis mer


Nøkkelen: God plassutnyttelse

I så fall har de fått til et mesterstykke, for bilen er utvilsomt svært kompakt - med sine 402 centimeter er den egentlig i småbilklassen, omtrent som en Polo og korterere enn en Renault Clio. Høyden er heller ikke voldsom - 145 centimeter og akselavstanden kun 252, så det er tydelig at det er en bil designet for å ta lite plass i trafikken eller garasjen.

Når det er sagt, har Suzuki vist med den nye Vitara at de er svært gode på plassutnyttelse.

Boosterjet

Nye iK-2 skal også introdusere en ny generasjon motor fra den japanske produsenten, kalt Boosterjet. Bak dette spenstige navnet skjuler det seg i dette tilfellet en turboladet bensinmotor på 1,0 liter uten at vi får vite så mye mer om den - men drivstofføkonomien skal være førsteklasses.

Mer får vi ikke vite før bilene nærmer seg klargjøring for markedet - noe vi vil få vite mer om i løpet av året.

Her finner du flere bilnyheter fra årets Geneve-messe

NY TID: Suzuki gir seg ikke: Liten firehjulstrekker skal gjelde også i fremtiden. Første knøtte-4x4 fra merket kom allerede i 1970! Foto: SUZUKI Vis mer