<b>SPINDELVEV-SURR:</b> Sist var det Mazda 6, denne gangen er det Suzuki Kizashi (bildet), som har havnet i edderkopp-trøbbel. Foto: SUZUKI
SPINDELVEV-SURR: Sist var det Mazda 6, denne gangen er det Suzuki Kizashi (bildet), som har havnet i edderkopp-trøbbel. Foto: SUZUKIVis mer

Suzuki og Mazda med edderkopproblemer

Så har det skjedd igjen: Edderkopper sørger for at tusenvis av biler må på verksted!

Denne gangen er det Suzuki som strir med edderkopptrøbbel. Årsaken er omtrent den samme som den som tidligere har gjort at Mazda, som det tyske magasinet Der Spiegel kunne rapportere, måtte tilbakekalle flere tusen eksemplarer av sin mellomklassebil Mazda 6 ved to anledninger - i 2011 og igjen tidligere i år.

Tilbakekallinger skjer stadig oftere da bilprodusentene ikke ønsker at ddet skal skje uhell grunnet tekniske svakheter ved bilene. Et eksempel som også angikk norske kunder hørtes dramatisk ut - rattet kunne i verste fall løsne fra rattstammen!

Kan blokkere utlufting

Men her dreier det seg altså om noe ganske annet: Fare for sprekkdannelser i drivstofftanken. Og den skyldige har vist seg å være den gule sekkedderkoppen, som av en eller annen grunn valgte biler fra den japanske produsenten å spinne sine spindelvev i. Nærmere bestemt i utluftingssystemet for bensintanken, og det er der problemet ligger.

De tettvevde nettene kunne nemlig ende opp med å tette igjen ventilslangene, noe som kan medføre undertrykk i bensintanken. Dette kan igjen føre til sprekkdannelser med derpå følgende lekkasje - og dermed brannfare.

Det vites imidlertid ikke om at det har skjedd noen ulykker forårsaket av edderkopp-problemet.

Les også: Navigasjonen sparer drivstoff

Filter må på plass

MAZDA OGSÅ: Forrige gang edderkoppene slo til, var det Mazda 6 som var offeret. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Så har altså det samme skjedd med Suzuki. I månedsskiftet juli/august sendte det amerikanske direktoratet for trafikksikkerhet - National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), ut en melding om at Suzuki tilbakekalte 19.249 biler av typen Kizashi, produksjonsår 2010 - 2013. Tilbakekallingen trådte i kraft 12. august.

Reparasjonen som skal utføres går ut på å erstatte utluftingssystemet med et som er utstyrt med et filter som hindrer edderkoppene i å ta seg inn, og i de tilfellene der spindelvev allerede er i systemet, vil også selve drivstofftanken erstattes. Dette gjelder både for Mazda-modellene og Suzuki-modellene som ble tilbakekalt. Mazda skal for sin del i tillegg ha oppdatert programvaren for bilens styringssystem, for å hindre farlige trykkendringer.

Tilbakekallelsene gjelder per i dag ingen versjoner solgt i Norge, verken fra Suzuki eller Mazda.

Apropos tilbakekallinger måtte tidligere i år Toyota ty til det og da gjalt det hele 15.000 biler bare i Norge.