Suzuki med villedende markedsføring

Ingen Suzuki-modeller kan leveres med ESP. Men i Suzukis markedsføring av Swift kan det se slik ut.

SUZUKI GRAND VITARA: Mangler ESP. Ifølge Suzuki-importøren vil diesel-utgaven få ESP i juli, mens bensinutgaven først får den elektroniske skytsengelen i september. Vis mer

Suzuki med villedende markedsføring

  1. Store bilder


Den norske Suzuki-importøren gjør det svært godt om dagen, og var ved utgangen av april Norges fjerde største bilmerke. Hovedårsaken bak Suzukis voldsomme suksess er nye Grand Vitara, som har solgt svært godt siden introduksjonen på senhøsten 2005.

Mange mener også at Suzukis fremganger skyldes kreativ og annerledes markedsføring. Der andre bilmerker fokuserer på elegante annonser og merkevarebygging, har Suzuki en tendens til å gå rett på sak. Lave priser, firehjulstrekk, mye utstyr og rask leveringstid er blant elementene som trekkes frem i farverike annonser, i likhet med påstander om at deres modeller passer spesielt godt for Norge.

Over streken

Mange beskylder Suzukis markedsføring for å være harry og smakløs - men de aller fleste innrømmer at den er effektiv. I den siste tiden har vi imidlertid registrert at Suzuki har gått svært langt i sin kreative markedsføring - så langt at enkelte elementer i annonsemateriellet etter vårt syn fremstår som villedende.

Svært viktig sikkerhetsteknologi

SUZUKI SWIFT: Mangler ESP. Vis mer


I løpet av de siste årene har DinSide mast mye om ESP, som er en forkortelse for elektronisk stabilitetsprogram, også kalt antiskrensprogram. Årsaken til at vi har lagt så stor vekt på ESP-teknologien, er at vi gjennom våre mange tester har kunnet konstatere at ESP en revolusjonerende sikkerhetsteknologi. Med ESP ombord er sjansene for å kjøre av veien eller kollidere med en motgående bil kraftig redusert. For et år siden kom også svenske Vägverket på banen, og hevdet at ESP halverer ulykkesriskoen på vinterføre.

Fraværende i Suzukis modellprogram

Suzuki er i dag ett av svært, svært få bilmerker som ikke kan levere ESP i en eneste av sine bilmodeller. Også nye Grand Vitara mangler ESP i Norge, selv om bilen selges med ESP i en rekke land på kontinentet.

Fraværet av ESP er for eksempel blant de svært få alvorlige innvendingene DinSide Motor har mot de nye modellene Grand Vitara og Swift.

EPS?

Foto: Per Ervland. Vis mer


I det siste har vi fått eposter fra flere lesere som henviser til en annonse for Suzuki Swift. I denne annonsen heter det blant annet: "Utstyrsnivået er svært høyt; Klimaanlegg, 6 kollisjonsputer, EPS, ABS/EBD, elektriske vinduer og speil, varmeseter..." og så videre.

Elektrisk servostyring

Trebokstavforkortelsen EPS minner mistenkelig om forkortelsen ESP, men har ingen ting med ESP å gjøre. EPS er en forkortelse for Electric Power Steering, eller elektrisk servostyring. Elektriske servostyringer har ingen ting med sikkerhet å gjøre, og er på ingen måte noen oppsiktsvekkende teknologi. Vi var derfor nysgjerrige på hvorfor EPS var trukket frem som tredje punkt i Suzukis oppramsing av standardustyr.

- Dette er ikke noe bevisst forsøk på å forvirre potensielle kunder. Så useriøs kan man ikke være. Hvis punktet du henviser til viser seg å skape forvirring, vil vi fjerne det med en gang, sier Morten Wettergren, markedssjef hos Suzuki Bilimport AS.

"Permanent 4x4-system"

Vis mer


Også i Suzukis Swift-brosjyre finner man eksempler på Suzukis "kreative" markedsføring. I denne fremheves det at Swift har et "Nytt fleksibelt permanent 4x4-system" og "fulltime 4x4"-system". Sannheten er at Swift i utgangspunktet er forhjulsdrevet, men at en viskositetskobling kobler inn bakhjulene ved hastighetsforskjell mellom hjulparene.

- Jeg føler ikke at vi lurer noen her. Det brukes forskjellige begreper hos ulike importører og det er ingen overordnet enighet om hvordan disse begrepene skal brukes. Og hvis du leser hele teksten, vil du finne ut at vi gir en skikkelig forklaring på hvordan systemet fungerer, sier Wettergren, og henviser til siste setning i beskrivelsen av bilens firehjulsdrift:

" Swift trekker normalt på forhjulene, men systemet skifter automatisk over til 4x4 når behovet melder seg".

Gi oss eksempler

Har du sett eksempler på at norske bilimportører og bilforhandlere boltrer seg i "kreativ" markedsføring? Send en epost til DinSide Motor ved å trykke på artikkel-forfatterens navn.

  • Store bilder av eksemplene nevnt i denne artikkelen finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Toyotas kollisjonspute-bløff
  • Villedende markedsføring fra Renault
  • Ulovlig Audi-annonse
  • Her finner du mer Suzuki-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer