Det er dårlig bildemateriale vi har fått tilgang til fra Suzuki Maruti, men vi får da se hvordan XA Alpha ser ut. Unektelig ganske "tøff i trynet"... Foto: Suzuki
Det er dårlig bildemateriale vi har fått tilgang til fra Suzuki Maruti, men vi får da se hvordan XA Alpha ser ut. Unektelig ganske "tøff i trynet"... Foto: SuzukiVis mer

Suzuki med ny SUV

Med kjeglefasong og bestemt oppsyn er det ikke fritt for at denne Suzukien minner om...

...Ranger Rover Evoque, ja. Nettopp, det var den vi tenkte på.

Denne bilen virker imidlertid mer høyreist i profil, men det er i hovedsak fordi den er enda kortere enn den allerede kompakte Evoque. Det er ikke så rart i og med at SUVen Suzuki nylig presenterte på bilutstillingen i New Delhi i India, er basert på småbilen Swift. Den er fire meter lang og 1,6 meter høy og har en akselavstand på 2,5 meter akkurat.

XA trend

Bilens navn er XA Alpha, og presenteres inntil videre som konseptbil. Vi tror da også at designen på både lykteparti og felger vil bli betraktelig nedtonet når bilen kommer i produksjon. For det gjør den høyst sannsynlig.

Trendsetter

Det er Suzukis indiske datterselskap, Suzuki Maruti, som står for nyheten. Målet med designen av XA Alpha har vært å kombinere en viss rustisitet og røffhet med begrensede dimensjoner og en viss eleganse. Om det er vellykket lar vi dere bedømme selv ut fra det begrensede bildematerialet. Maruti forklarer for øvrig navnet - Alpha skal representere noe trendy og nytt som skal appelere til ungdommen. A står for begynnelse - altså er dette en bil som skal utgjøre et mulig innsteg i SUV-verdenen. X står for Crossover, altså en kombinasjon av SUV og vanlig (i dette tilfellet kompakt) personbil.

Foto: Suzuki
Foto: Suzuki
Foto: Suzuki
Foto: Suzuki
Foto: Suzuki
Foto: Suzuki


Motorer

Under panseret vet vi ikke sikkert hva som befinner seg, men vi vil tro det er tilsvarende motorisering som i Swift, som XA Alpha jo er basert på. Det vil i så fall si en bensindrevet 1,2-liter på 94 hestekrefter eller en DDiS dieselmotor med 1,25 liter slagvolum og 75 hester.

Les her vår test av Suzuki Swift, en billig firehjulstrekker.

Asia først

Det indiske - og mer generelt det asiatiske - bilmarkedet er i sterk vekst, og det er viktig nå å være frempå og plassere seg blant konkurrenter som ønsker å være raskt ute med å erobre markedsandeler. Derfor presenteres bilen først her. Men det er en bil som nok kan finne veien til våre breddegrader etterhvert. Når den tid kommer, følger vi opp med mer informasjon.