Ny folke-SUV fra en av spesialistene på temaet, nemlig Suzuki. Annen generasjon SX4 ser unektelig mer attraktiv ut enn den første. Men vil det være tilstrekkelig i dagens hyper-konkurranseutsatte marked? Foto: SUZUKI
Ny folke-SUV fra en av spesialistene på temaet, nemlig Suzuki. Annen generasjon SX4 ser unektelig mer attraktiv ut enn den første. Men vil det være tilstrekkelig i dagens hyper-konkurranseutsatte marked? Foto: SUZUKIVis mer

Suzuki har fornyet SX4

Når de påstår at de var først ute med crossover, må vi arrestere dem. Det fiffige taket derimot...

Soltaket det er snakk om er altså ifølge Suzuki det første i sitt slag i verden. Det er et panoramatak i to deler, der de det ene skyvbare glasspanelet ligger bak det andre. Det befinner seg over både første og annen seterad. og har en total lengde på en meter, mens selve åpningen måler 56 centimeter.

Forglemmelig forgjenger

I det hele tatt: Suzuki tenker større. Det er bakgrunnen for den helt nye SX4, som erstatter den lille crossoveren vi testet første gang i 2006. Vi ble ikke akkurat begeistret. Også ganske mange kunder har tydelig uttrykt at dette kunne gjøres bedre, og det hevder Suzuki nå at de har tatt til seg.

Nye SX4 ble først vist som konseptbilen S-Cross

Mer voksen

MER VOKSEN: Nye Suzuki SX4 har blant annet et adskillig større bagasjerom. Foto: Suzuki Vis mer


Det første man legger merke til er selvsagt at bilen er blitt klart større, selv om det fortsatt er en kompakt firehjulstrekker vi snakker om. 430 centimeter måler den i lengden, mot forgjengerens 413. Det betyr at vi nå snakker om en bil i den kompakte folke-SUV-klassen med konkurrenter som blant andre Opel Mokka og Mitsubishi ASX / Citroën C4 Aircross / Peugeot 4008. Det er også en god nyhet at bagasjerommet, som var på beskjedne 270 liter i utgående versjon, nå blir på adskillig mer akseptable 430 liter.

OPPGRADERT: Grand Vitara, norgesfavoritten som gikk i glemmeboken

Ny folke-SUV fra en av spesialistene på temaet, nemlig Suzuki. Annen generasjon SX4 ser unektelig mer attraktiv ut enn den første. Men vil det være tilstrekkelig i dagens hyper-konkurranseutsatte marked? Foto: SUZUKI
Foto: Suzuki
MER VOKSEN: Nye Suzuki SX4 har blant annet et adskillig større bagasjerom. Foto: Suzuki
ALLGRIP: Firehjulsdrift med fire programmer. Foto: Suzuki


Motorer

Motorutvalget er meget enkelt: En dieselmotor på 1,6 liter og en bensinmotor - også den på 1,6 liter. Begge yter 120 hestekrefter, men dieselmotoren har en klar fordel på dreiemoment: 320 newtonmeter ved 1.750 omdreininger mot bensinmotorens 156 newtonmeter ved 4.400 omdreininger. Standard girkasser er en femtrinns manuell kasse i kombinasjon med bensinmotoren, mens dieselmotoren kobles til en med seks trinn. For den som ønsker automat er en trinnløs girkasse tilgjengelig. Den kan brukes manuelt med syv innprogrammerte trinn, og kan betjenes med hendler på rattet.

TEST: Suzuki Kizashi

Mer avansert 4x4

ALLGRIP: Firehjulsdrift med fire programmer. Foto: Suzuki Vis mer


Suzuki skryter av sitt nye firehjulsdriftssystem, som har fått navnet Allgrip. Den leveres med fire forskjellige programmer, der man kan velge mellom auto, sport, snow og lock.

  • Auto er det mest økonomiske programmet, med prioritet til forhjulsdrift så lenge fremkommeligheten er god. Den slår over i firehjulsdrift hvis et hjul begynner å spinne.
  • Sport er en modus som lar 4x4-systemet regjere så snart det akselereres og er spesielt tilpasset aktiv kjøring på svingete vei.
  • Snow er relativt selvforklarende - her er firehjulsdrift aktivt i utgangspunktet
  • Lock er en posisjon man kan velge for å komme løs fra sand, gjørme eller snø og innebærer kontinuerlig trekkraft på bakhjulene.
  • Vi kommer tilbake med mer om Suzuki SX4 når vi har fått anledning til å prøvekjøre den.

    Nye Suzuki SX4 produseres i Ungarn og kommer på det europeiske markedet fra høsten av. Prisene i Norge er ikke klare i skrivende stund.

    Og for de som måtte lure på hva SX4 står for: S betyr Suzuki, X betyr crossover og 4 indikerer firehjulsdrift...