<B>TØFFE LILLEBRØDRE: </B> Porsche Cayenne og BMW X6 har begge fått nye lillebrøde: Porsche Macan (t.v.) og BMW X4 skal ta opp kampen i et stadig økende SUV-marked. Foto: Espen Stensrud / Autofil
TØFFE LILLEBRØDRE: Porsche Cayenne og BMW X6 har begge fått nye lillebrøde: Porsche Macan (t.v.) og BMW X4 skal ta opp kampen i et stadig økende SUV-marked. Foto: Espen Stensrud / AutofilVis mer

SUVerene drømmer

Skal du ha tysk premium-SUV i mellomklassen, finnes det ikke noe bedre enn de helt nye BMW X4 og Porsche Macan! Vi har testet!

DUELL: BMW X4 og Porsche Macan

BMW tok en stor sjanse med X6, og den fikk mye pepper for sitt noe litt udelikate design og sin upraktiske bruk. Men til alles overraskelse har bilen solgt godt (250.000 eksemplarer siden fødselen). Godt nok til at BMW lanserte generasjon 2.

Og så godt at konsernet har funnet ut at man kan prøve å gjenskape suksessen med en mindre modell.

Voila: BMW X4!

Grundig test av den kan du lese her!

Aktivitets-kupé

COUPÉ-SUV: X4 ser overraskende bra ut, kanskje bortsett fra rett bakfra. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


Den er en såkalt SAC (Sports Activity Coupe), med den samme upraktiske coupe-formen som X6, kledd oppå et høyreist chassis. I dette tilfellet X3s chassis. Selv om X4 og X3 deler plattform, er X4 hele 1,4 centimeter lengre, og voldsomme 3,6 centimeter lavere, takket være den omdiskuterte taklinjen.

Men nettopp dette gjør den til en konkurrent til Porsche Macan - som er sportsbil-aktig i utgangspunktet.

Innvendig merker man tydelige forskjeller fra X3. Sittestillingen er langt mer sportslig, ikke så rart siden man sitter to cm lavere enn i X3, mens de i baksetet sitter 2,8 cm lavere.

Trenger man god plass, er det nye BMW X5 man skal gå for.

Skikkelig premium

RYDDIG: Et BMW-interiør er alltid innbydende og førerrettet, og skjermen er kanskje den best på markedet. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


Interiøret er forutsigbart, men kvaliteten er førsteklasses. Her matcher den Porsche. Det er også en herlig ren og ryddig linje overalt. Skjermen er praktfull, og ergonomien er førsteklasses. Her overgår den Porsche, som vi skal se lenger ned.

Men taklinjen gjør at man får litt mindre plass enn i en X3, og oversikten bak er også dårligere.

I tillegg er bagasjeplassen krympet med 50 liter til 500 liter, mens det med baksetene nedslått har krympet fra 1.600 til 1.400 liter. Attpåtil er innlasting vanskeligere, takket være bakrutens utforming.

Kjøremaskinen

Vel, å senke ting ned har sine fordeler. For X3 er en høyreist bil, og ved å senke tyngdepunktet såpass mye som man har gjort med X4, har BMW skapt en seriøs kjøremaskin som er klar til å ta opp kampen mot Porsche Macan.

BAYERSK BARSKING: BMW X4 er mye nettere og mindre vulgær en storebror X6. Med M Sport-pakke får du lakkerte skjermbreddere og et enda røffere design. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


Rent sportslig er de to ganske like, men Porschen ville vært hakket raskere rundt en bane.

Firehjulstrekksystemet xDrive gjør likevel en fabelaktig jobb med å skaffe traksjon og grep, og bilen har et veigrep en sportsbil verdig.

Vi har allerede kjørt to andre SUV-er i samme størrelsesklasse mot hverandre. Begge har premium-ambisjoner, men er mindre sportslige. Les vår duell mellom BMW X3 og Lexus NX her!

Samme motor eller ikke?

STOR ÅPNING: 500 liter opp til nakkeputene er hva det er plass til i en X4. Den skrå bakluka stjeler mye bonusplass. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


Testbilen X4 30d finnes i to utgaver til henholdsvis 765.400 og 825.600 kroner. Forskjellen ligger i dette med nedstrupete Norges-versjoner. Førstnevnte har 211 hestekrefter, sistnevnte 258. Begge tall nøyaktig lik de Macan kan vise til.

Vår bil har i tillegg ekstrautstyr som M sportspakke (37.800 kr), 19-tommers felger (8.450 kr), navigasjonssystem (19.300 kr), Harman Kardon lydanlegg (12.100 kr), adaptive LED-lykter (19.800 kr) og soltak i glass (9.450 kr) for å nevne noe.

Matcher Porsche på krefter

FORKLEDD SPORTSBIL: Designet på Porsche Macan er både barskt og nett på samme tid. Og den setter en helt ny standard for klassen "leken SUV". Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

211 hestekrefter høres ikke så mye ut, men det gjør derimot 560 newtonmeter. Det massive dreiemomentet sørger for at bilen går som et uvær opp alle bakker, og 0-100 går unna på 6,9 sekunder. Verdt å merke seg er det at den glimrende 8-trinns kassen er standard i alle bilene, unntatt 20d som har 6-trinns manuell. Bakkeklaringen er 20,4 centimeter og tillatt hengervekt er 2.400 kg.


Porsche Macan S Diesel = forkledd sportsbil

Porsche Cayenne satte nye standarder i SUV-klassen da den kom, vil lillebror Macan gjøre det samme?

Vår Macan S har en 3-liters V6 diesel - også her på «bare» 211 hestekrefter. Dette er den vanlige 258-hesters motoren (856.000 kr), som er tunet ned til 211 hester for det norske og belgiske markedet. Det gjør utslag på prisen, og med 211 hester starter vår bil på 806.000 kroner.

Vår test av Macan kan du lese her.

KNAPPEBOMBET: En knapp - en funksjon. Og med mange funksjoner, betyr det et hav med knapper i Porsche-interiøret. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


Som BMW, mye ekstra

Den er spekket opp av Porsche i Tyskland, noe som gjør at den ikke har DAB-radio, men dette fås selvsagt som ekstrautstyr. Men utstyrslisten er lang og omfattende, med blant annet godbiter som luftfjæring med det aktive understellet, PASM (23.400 kr), panoramatak (14.300 kr), ryggekamera og parkeringsassistanse (11.700 kr), Bi-Xenon lys (13.900 kr), Burmester lydanlegg (42.200 kr), 911 Turbo designfelger i 21-toms størrelse (34.900 kr) og komfortseter (13.100 kr). Total pris: 1.110.900 kroner.

RØFF: Med to doble eksosrør viser Macan muskler - selv med en struper 211-hesters diesel. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

Mye penger, men da har du det meste, men det skulle vel bare mangle med over 300.000 kroner i ekstrautstyr.


Designen er etter vår mening flott. Den er en slags videreutvikling av Cayenne, bare mer elegant og lettere i steget. Faktisk er bilen lekker fra alle vinkler, og spesielt baklyktene er herlige å se til.

Førsteklasses

GREI PLASS: 500 liter er målet på bagasjerommet i Macan. Det er identisk som i X4. Men Macan er lettere å laste inn i. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

Innvendig er finish og materialbruk førsteklasses, og man mangler ingenting. Skjermen er flott, og Porsche fortjener ekstra skryt for at instrumentmåleren til høyre i dashbordet kan brukes både til å lese info om bilen, eller som navigasjonsenhet.


Det som derimot ikke er like positivt, er måten Porsche løser dette med å betjene ting på.

For mye!

Hos BMW er det svært få knapper og brytere, da det store betjeningshjulet fører deg inn i en meny hvor du kan justere alt du vil. Hos Porsche har man derimot teppebombet midtkonsollen (og taket!) med hver sin knapp for hver sin funksjon. Rotete og uoversiktlig er stikkordet.

Sittestillingen er derimot førsteklasses, og man har det komfortabelt uansett underlag.

Aktivt understell

Sportslig sett er bilen en åpenbaring med briljante kjøreegenskaper når man tenker på hvilken type bil det er snakk om. Her spiller også PASM (Porsche Active Suspension Management) med luftfjæring inn. Her kan du stille inn om du vil kjøre komfortabelt eller i et av to sportsmodus, og det er store forskjeller fra komfort til sport.

LET, FINN, TRYKK: Utallet av knapper krever læring og tilvenning. Skjermen er dessverre lysår bak den skarpe og større som er i BMW X4. Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer

À propos luftfjæring, blir standardoppsettet 1,5 centimeter lavere enn for biler med vanlig stålfjæring, men bakkeklaringen kan heves for å kompensere dette hvis det skulle være nødvendig, helt opp til 23 centimeter hvis du skal ut i ulendt terreng.

Masse kraft

211 hester høres lite ut i en bil som veier 1.880 kg, men på typisk Porsche-manér går bilen bedre enn man tror, takket være mengder av trekkraft. Dette er altså den nedtunete 258-hesteren (som sparer rundt 60.000 kroner i avgifter), men Porsche har klart å beholde dreiemomentet på 580 newtonmeter, og da er det kanskje ikke så rart at bilen går så bra som den faktisk gjør.

Motoren er stillegående, med en fin, jevn momentkurve, i flott kombinasjon med den utmerkede 7-trinns PDK dobbel-clutch kassen. Den blir slått av BMW på akselerasjon - 0-100 kilometer i timen går unna på 7,7 sekunder, mens toppfarten er 216 kilometer i timen.

Bedre enn X4 bak

I baksetet sitter man bedre enn i X4, mens bagasjeplassen er på 500 liter, og 1.500 liter med baksetene nedslått. Innlasting er enkelt, og knappen for å åpne bakluken er plassert genialt. På selve festet for vindusviskeren på bakruten.

Porsche i Norge selger alle de 200 Macan de får tildelt i år.

Konklusjon:

Uansett hvilken du velger har du gjort et godt valg. Det er fryktelig jevnt mellom Porsche og BMW, men sistnevnte kommer en del bedre ut på pris med nøyaktig samme antall hestekrefter.

En i testpanelet gjør også en annen interessant observasjon: - Jeg føler at Macan blir litt puslete og feminin. Rattet er tynt, bryterne tynne og motorlyden vitner ikke om mye krefter. Mens X4 har et tykt og mandig ratt med solide brytere, samtidig som motoren buldrer på et aggressivt og maskulint manér.

Valget mellom Macan og X4 blir derfor veldig subjektivt. Terningkast kan variere fra tester til tester mellom en sterk fem og en seks. Uansett: Begge har fremragende kjøreegenskaper, glimrende motorer og girkasser, utmerket komfort og et designspråk som vil treffe blink hos svært mange der ute. Test dem selv, og se hvilken du liker best. Valget er ditt.

Testresultat

Porsche Macan

Forkledd sportsbil, for de som ønsker. Ypperlige kjøreegenskaper, fine motorer og girkaser, og komfort i bøtter og spann.

Litt tynt ratt, puslete lyd, og et litt feminint uttrykk.


Testresultat

BMW X4

Svært godt førermiljø, ligger som støpt på veien, og heftig bromlete motorlyd. Super komfort.

Litt redusert plass i baksetet.


TEKNISKE DATA
ModellBMW X4Porsche Macan
VersjonxDrive 3.0dS Diesel
Pris751.600 kr806.000 kr
Pris testbil997.440 kr1.110.900 kr
MotorR6, dieselR6, diesel
Effekt211 hk211 hk
Moment560 Nm580 Nm
ved o/min.1.500-3.0001.750
Forbruk0,54 l/mil0,57 l/mil
CO2156 g/km159 gram/km
0-100 km/t6,9 sek.7,7 sek
Toppfart220 km/t216 km/t
Bagasjerom500 liter500 liter
Terningkast66