SUVer på bærtur

Store hjul, god bakkeklaring og firehjulsdrift – mange SUV-eiere er nok fristet til å teste hva bilen tåler.

Og av alle begrensninger man ikke har orket å lese i forsikringsvilkårene, vil nok de fleste ha en mistanke om at de stiller dårlig hvis den nye SUVen synker halvveis ned i en myr. Og de som har lest vilkårene vil vite at forsikringen kun gjelder kjøring på vei. De vil nok også tro de stiller dårlig etter et mislykket stunt i terrenget.

Så ikke, ifølge Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring ser de ganske romslig på definisjonen av vei, og det er kun hvis for eksempel ikke kranbilen når deg med en eller to vaierlengder at du vil få alvorlig forklaringsproblemer.

Det er viktig å huske på at terrengkjøring ikke er tillatt i Norge, og en vanlig tolkning på vei er at det er gjort aktive inngrep i naturen for at det skal kunne defineres som vei.

Spør først

Det er ikke mindre enn 15 tilfeller i året der Viking Redningstjeneste må hjelpe til utenfor allfarvei, og i de fleste tilfellene er det SUVer på dårlige traktorveier som sitter fast.

Vis mer


Hvis du skal kjøre i terrenget på lukket område, organisert av klubb eller for eksempel en forhandler, må du avklare om kaskoforsikringen gjelder i hvert enkelt tilfelle. En hinderløype som er ment å vise hva bilen tåler organisert av den lokale bilforhandleren vil sannsynligvis gå greit, mens offrodklubbens årlige gjørmetreff vil nok ikke forsikringsselskapet være med på.

Kilde: Pressemelding fra IF Skadeforsikring