Vis mer

SUVenes gudfar oppgraderes

Finanskrise eller ikke: Land Rover greier seg - og forbedrer sine produkter.

Det er i New York Land Rover har vist frem Range Rover i oppdatert versjon. Den klassiske luksus-SUVen har mer eller mindre fulgt samme oppskrift siden den første generasjonen ble lansert i 1970. Dagens generasjon ble lansert i 2002, den fikk en lettere ansiktsløftning i 2006 og nå får den altså en til.

Generell oppgradering

Når det gjelder designen er intet gjort som endrer den lett gjenkjennelige og massive formgivningen; det dreier seg utvendig om kosmetiske oppdateringer av lykter, grill og støtfangere og innvendig om ny instrumentering, nytt ratt og et nytt og mer avansert navigasjons/underholdningssystem.

Nye bensinmotorer

I anledning forrige facelift (Les om vår prøvekjøring her), fikk Range Rover omsider den dieselmotoren den fortjente; en V8-motor med 272 hestekrefter. Denne motoren videreføres, men på bensinsiden er det fornyelse som gjelder. To nye bensinversjoner introduseres, og begge er utstyrt med en V8-motor med fem liter slagvolum, utviklet i samarbeid med søsterselskapet Jaguar.


6,2 sekunder til 100

I den første og selvpustende versjonen (5.0), yter denne motoren 375 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 507 newtonmeter. I den sprekeste versjonen (5.0 supercharged), er denne motoren utstyrt med kompressor som i Jaguar XFR, og utvikler 510 hestekrefter og 624 newtonmeter. Dette er tilstrekkelig til å gi den tunge bilen mer enn tilstrekkelige ytelser på veien; 5.0 gjør 0 til 100 på 7,6 sekunder og skal ha en toppfart på 210 kilometer i timen. 5.0 supercharged forbedrer disse tallene til henholdsvis 6,2 sekunder og 225 km/t.

Bedre egenskaper

Av andre endringer fremhever Land Rover oppgradert bremsesystem, et forbedret understell som skal gi bedre kjøredynamikk i samarbeid med et elektronisk stabilitetssystem/antiskrens/anti-velt, som også er blitt oppgradert.

Når priser og spesifikasjoner blir klare for det norske markedet vil vi komme tilbake med mer informasjon.