<b>BESTSELGEREN:</b> I det kompakte crossover-markedet er ferske Mazda CX-3 den oftest registrerte modellen så langt i 2016, foran Nissan Qashqai og Suzuki Vitara. Foto: MAZDA
BESTSELGEREN: I det kompakte crossover-markedet er ferske Mazda CX-3 den oftest registrerte modellen så langt i 2016, foran Nissan Qashqai og Suzuki Vitara. Foto: MAZDAVis mer

SUV og crossover til prisen av en VW Golf

Svært mange har valgt bort mellomklassebiler som VW Passat og Ford Mondeo og lignende til fordel for SUV.

Dermed er i dag SUV-segmentet en god del større enn mellomklassen i dag, men lenge har bilklassen under mellomklassen vært størst her i landet.

NB: Vi bruker ofte SUV, som står for Sport Utility Vehicle og overhode ikke bærer i seg noen ekvivalens til terrengbil eller for den saks skyld firehjulstrekker, som et samlebegrep som inkluderer de såkalte crossoverne. Dette for ikke å forvirre leseren med tunge og lange titler.

(Crossover: Bil som kan anses som en krysning mellom to eller flere kategorier; oftest en mellomting mellom kombi og SUV eller stasjonsvogn og SUV).

Alternativer til Golf &Co

Kompakt-segmentet, som ofte kalles «Golf-klassen» etter suksessmodellen fra Volkswagen som mer eller mindre skapte den, har ligget foran SUV-klassen inntil nylig. Men nå ser det ut til at SUV-ene etablerer seg som den mestselgende bilkategorien i Norge. Usikker på hvilken du eventuelt skal velge? Og vil du ikke svi av hele årslønna?

Under finner du oversikt over et knippe SUV-er/crossovere som faktisk ligger i samme prissjiktet som VW Golf. Den rimeligste, Dacia Duster, får du faktisk fra 190.000 kroner, mens en Peugeot 2008 kan kjøpes for 208.000 kroner.

Les mer: Folkesuv: Hvilken bør du velge?

Smått og stort

SUV-ene klarer i stadig større grad å inkludere alternativer, ikke bare til de store familiebilene, men også til de kompakte. Ja, de minste er sågar basert på småbiler.

Det er stadig flere som foretrekker den høye sittestillingen med bedre oversikt i trafikken og det at det er enklere å gå inn og ut av en litt høyreist bil. For mange er ikke firehjulsdrift et pre - og noen av bilene i vår oversikt tilbys ikke engang med dette.

Denne trenden har stadig flere bilprodusenter tatt konsekvensen av og tilbyr små og kompakte SUVer eller SUV-lignende biler kalt crossovere.

Qashqai ledet an

TIDLIG UTE: Nissan Qashqai kom på markedet i 2008 og ble presentert av produsenten selv som et nyttigere alternativ til VW Golf. Foto: Nissan Vis mer


Nissan var tidlig ute med dette og det vakte en viss oppsikt da de i 2006 lanserte den første Qashqai som - som de selv hevdet - et annerledes alternativ til nettopp VW Golf. Og priset deretter.

De var også først i segmentet under - mini-SUV-ene/crossoverne, basert på småbiler, men oftest med en god del bedre plass enn disse og potensielt også alternativer til de rimeligste Golf-versjonene.

Volkswagen Golf er suveren markedsleder i Norge og har i første kvartal i år solgt i flere eksemplarer enn alle SUV-ene/crossoverne vi har i dagens oversikt - tilsammen!

Det er riktignok for en stor del på grunn av suksessen til den elektriske versjonen, e-Golf, som jo ikke kan sies å være i konkurranse med modellene vi ellers omtales her.

Prisklassen det konkurreres i

Golf koster fra 258.300 kroner som 1.2 TSI Trendline med 85 hestekrefter. Golf med firehjulsdrift koster fra 333.000 kroner som 1.6 TDI med 110 hestekrefter.

TEST: Den rimeligste Golfen

Oversikten nedenfor innbefatter faktisk to størrelser, som vi kan kalle de kompakte SUV-ene, à la Nissan Qashqai, og de regelrett små SUV-ene/crossoverne, som Peugeot 2008. Noen, som Mazda CX-3, er et sted i mellom.

Vi har rangert dem etter antall registrerte nye eksemplarer i Norge i løpet av første kvartal 2016 (tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken - OFV).

Her er de 10 SUV-ene:

CROSSOVER: En robust crossover er å vente til høsten. C-HR blir et sporty innslag i mellomklassen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Toyota C-HR

Vi begynner med en bil som ikke er i salg ennå, men som er rett rundt hjørnet: Toyota har ikke vært aktiv i dette markedet annet enn for noen år siden, og den gang var det via sitt datterselskap Daihatsu som tilbød en enkel, men effektiv små-SUV ved navn Terios. Vi regner ikke med modellen Urban Cruiser, som er for utpreget ... urban til å passe inn i dette selskapet.

Nye C-HR vil med stor sannsynlighet sette Norges nest mest solgte bilmerke ettertrykkelig på kartet også i dette segmentet i vekst. Og prisen vil nødvendigvis være tilpasset konkurransen...

BESTSELGEREN: I det kompakte crossover-markedet er ferske Mazda CX-3 den oftest registrerte modellen så langt i 2016, foran Nissan Qashqai og Suzuki Vitara. Foto: MAZDA Vis mer

Mazda CX-3

Dette er en velfortjent vinner i dette markedet så langt i år. Riktignok er den noe trangere enn en VW Golf tross tilsvarende størrelse, men i det øvrige er dette en utmerket liten crossover - til en hyggelig pris. Den starter på 244.000 kroner med forhjulsdrift og 105-hesters bensinmotor i Core-versjon.

Bilen er så langt i år levert ut i 657 eksemplarer.

Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer

Nissan Qashqai

Annen generasjon av bilen som åpnet øynene til de andre bilprodusentene for denne lukrative nisjen, er fortsatt av bestselgerne her i landet. Den er av de største og romsligste i dette selskapet, men er fortsatt et alternativ til Golf også prismessig: Den starter på 250.000 kroner med forhjulsdrift, og har da en ganske sprek 115-hesters motor. Med det meste av utstyr kommer den på litt over 300.000.

Med firehjulsdrift er den tilgjengelig fra 320.000 - toppmodellen med 4x4 kommer på hele 377.000. Men alt i alt er dette mye SUV for pengene i 2016.

Nissan Qashqai er registrert i 574 eksemplarer i første kvartal i år.

Foto: KNUT MOBERG Vis mer

Suzuki Vitara

Suzuki er virkelig pionerene innen folkelige SUV-er med erfaring helt tilbake til 70-tallet. Vitara-navnet er godt innarbeidet i Norge og den nyeste modellen er mer kompakt, men omtrent like romslig, som forgjengeren.

Den kommer bare med firehjulsdrift og starter dermed på 305.000 kroner - i praksis er det bare tull ikke å bestille versjonen med såkalt SportTech-pakke som per i dag er priset til 330.000 kroner. (Vi minner om at referansebilen Golf starter på 333.000 kroner med firehjulsdrift). Da er det godt utstyrt og mye 4x4-SUV for pengene, hvis man kan leve med den heller simple materialkvaliteten i interiøret. Den er nemlig ellers både tilstrekkelig sprek, velkjørende og komfortabel.

Foto: OPEL Vis mer

Opel Mokka

Denne modellen er bilen som hindret at Opel forsvant ned i et bunnløst mørke på salgsstatistikken. En bil av akkurat den typen Opel trengte, mens de ventet på nye Astra og på den kommende elbilen Ampera-e som kan overta som salgsmotor takket være lang rekkevidde til OK pris. Og i fravær av en større folkesuv til grei pris hos Opel.

Det er dog et langt sprang fra Vitara ned til Mokka på registreringsstatistikken og det er på tide med en oppgradering. Den kommer til høsten, og da kommer også Mokka X.

Foto: Knut Moberg Vis mer

Peugeot 2008

Denne imponerte oss da den kom, med sin småbilbaserte plattform (208), og likevel gode plassutnyttelse - sammen med et små-røft SUV-utseende. Og det hele til en pris fra 208.000 kroner per mars 2016, selv om man bør regne 242.000 kroner for en godt utstyrt versjon med ganske sprek 110-hesters motor.

Dette mer konservative motstykket til landsmannen Renault Captur (se lenger ned), er så langt i år blitt registrert i 195 eksemplarer.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

Mitsubishi ASX

Mitsubishi slo kraftig gjennom med denne modellen i 2011 og ble sterkeste utfordrer til Qashqai i den rimeligere avdelingen av bilklassen. Med god motorisering og overraskende god innvendig plass til å være så liten, overbeviste ASX også de mer tradisjonsbundne SUV-kunder med sine klassiske linjer.

Bilen koster fra 233.000 kroner i enkleste utstyrsversjon - en godt utstyrt forhjulstrekker har en prislapp på 262.000. Firehjulsdrift er bare tilgjengelig med toppversjonen Intense + og koster 338.000 kroner. Ikke direkte ublu det heller...

Det nærmer seg i dag generasjonsskifte, men ASX har fortsatt så langt i år klart å ligge sånn midt på salgsstatistikken i klassen. Ikke dårlig for en av de første!

157 ASX ble registrert her i landet i årets første tre måneder.

Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Honda HR-V

Honda kan nå tilby to SUV-er på det norske markedet: Klassikeren CR-V, nå i femte generasjon, og - fra i fjor - den rimeligere, kompakte HR-V. Den starter på 246.000 kroner og selv den mest påkostede og velutstyrte versjonen koster ikke mer enn 322.000 kroner.

Den tilbys helt enkelt med enten en 130-hesters bensinmotor eller en 120-hesters dieselmotor.

Dessverre har japanske Honda besluttet at den europeiske Honda-organisasjonen ikke lenger skal stå for importørvirksomheten i Norge - det blir spennende å følge med på fortsettelsen... Uansett vil HR-V fortsatt være i salg en god stund fremover.

Vis mer

Renault Captur

Denne likte vi godt da den ble lansert, både designmessig og når det gjelder motor og kjøreegenskaper. Dessuten har den noen praktiske detaljer - for eksempel kan setetrekkene tas av og vaskes i maskin! Ja, det er en folkebil.

Den tilbys ikke med firehjulsdrift hos oss, i likhet med Peugeot-konkurrenten ovenfor. Men prisen er hyggelig: Fra 209.000 kroner. Og den absolutt topputstyrte versjonen med sprekeste motor koster i dag 265.000. Og innvendig plass er svært god i forhold til den begrensede størrelsen, samtidig som kjøreegenskapene er et pluss ved bilen.

Det er hittil i år registrert 104 Captur i Norge. Ikke mye, men for Renault er den likefullt en verdifull vekstmotor ved siden av elbilen Zoe.

Foto: DACIA Vis mer

Dacia Duster

Vi var strenge mot denne da den kom, men bilen er senere blitt fornyet og importeres nå dessuten av den offisielle Renault-importøren og ikke en parallellimportør, som i begynnelsen.

Den tilbys til 190.000 kroner med forhjulsdrift og 251.000 kroner med firehjulsdrift.

Bilen har motor fra Renault og firehjulsdrift fra Nissan og er noe av det rimeligste med firehjulsdrift på markedet. Den har dessuten den rustikke karakteren som settes pris på av mange tradisjonelle SUV-kunder, uten å være helt i liga med fordums Lada Niva i så måte.

Så langt i 2016 er den registrert i 46 eksemplarer.

Foto: KNUT MOBERG Vis mer

SsangYong Tivoli

Denne kom svært nylig på markedet og fremstår som en direkte konkurrent til Suzuki Vitara - som ble lansert i 2015. Prisen er det forfriskende enkelt å forholde seg til: Det er 310.000 kroner, en svært godt utstyrt «Premium»-versjon, med firehjulsdrift med lock-funksjon. Vår test kommer ganske snart:

Vi opplever den som en trivelig, om enn enkel bil med kjøreegenskaper og komfort på det jevne, en ganske sprek motor i standard-dieselversjonen med 115 hestekrefter og 300 newtonmeter ved 1500-2500 omdreininger, men dessverre uten det nyeste innen elektronisk sikkerhetsassistanse.

Det er så langt i år registrert 20 Tivoli i Norge. Bilen ble lansert i februar.

Alle priser vi opererer med her er ikke-inkludert frakt og levering - for bedre sammenligning. Regn derfor med en tilleggskostnad som oftest ligger på mellom 8.000 og 12.000 kroner i Oslo-området - ofte mer i distriktene.