SUV med avgiftsrabatt: Disse kan du velge blant

Som personbil starter Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D på 650.000 kroner. Med grønne skilter synker prisen til 400.000 kroner. Det er med andre ord store penger å spare for den som er villig til å klare seg uten bakseter.

Toyota Land Cruiser Vis mer
Jeep Commander Vis mer


Overnevnte eksempel er bare ett av mange som viser at den som har muligheten, bør vurdere om man virkelig trenger bakseter i sin neste bil. I Norge har vi nemlig en egen avgiftsklasse for varebiler, som slipper unna hele 80 prosent av den såkalte engangsavgiften (også kalt registreringsavgiften). Engangsavgiften består av tre elementer; en vektdel, en effektdel og en slagvolumdel. Fordi engangsavgiften vanligvis utgjør mellom 30 og 50 prosent av en personbils utsalgspris, sier det seg selv 80 prosent rabatt på denne avgiften betyr store prisreduksjoner.

Må romme "statskassen"

Det er imidlertid ikke alle bilmodeller som kommer inn under dette smutthullet i det norske bilavgiftsregimet. For å kunne registreres som "varebil klasse 2", som er den korrekte betegnelsen, må en bilmodell nemlig tilfredsstille flere krav. To av kravene er at baksetene må fjernes og at en beskyttelsesvegg monteres mellom forsetene og varerommet. Bilen skal i tillegg kunne romme en kasse med dimensjonene 140x90x105 centimeter (lengdexbreddexhøyde). I tillegg finnes det egne krav for små lastebiler, såkalte pickuper.

Rundt 70 modeller

Land Rover Discovery Vis mer


I dag markedsføres det rundt 70 bilmodeller her i landet som tilfredsstiller disse kravene, og som dermed kan selges med grønne skilter og medfølgende avgiftsrabatt. Flertallet av disse modellene er "ekte" varebiler, i den forstand at de fra produsentens side er laget for nettopp varetransport. Blant disse er typiske kassebiler som Fiat Ducato, Opel Movano og Peugeot Expert. I tillegg selges et titalls pickuper med grønne skilter, deriblant Mitsubishi L200, Nissan Navara og Toyota Hilux.

15 høye firehjulstrekkere

Nissan Pathfinder Vis mer


Men fordi det er så mange avgiftskroner å spare på å registrere en bil som varebil, er det standard prosedyre blant norske bilimportører å finne frem målebåndet hver gang de øyner håp om at en ny bilmodell kan tilfredsstille varebil-kravene. Hvis "statskassen" glir inn, blir bakseter fjernet, beskyttelsesvegg montert og godkjenning fra den aktuelle produsenten hentet inn (det siste er et nylig innført krav). Resultatet er at en rekke bilmodeller, som i andre land kun selges som personbiler, her i landet selges uten bakseter og med grønne skilt. Blant disse finner vi for tiden 15 høye firehjulstrekkere, eller SUVer som biltypen også kalles.

Pathinder og Santa Fe

Hyundai Santa Fe Vis mer


En av disse er Nissan Pathfinder 2.5 dCi, som koster 578.000 kroner i personbilutgave. Som varebil klasse 2 derimot, er prisen 355.000 - en forskjell på 223.000 kroner. På samme måte synker prisen på en Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi fra 458.000 kroner til 297.000 kroner så snart bilen kan selges med grønne skilter.

Finnes argumenter mot

Ssangyong Rexton Vis mer


Nå finnes det selvsagt argumenter mot varebil klasse 2. Hovedproblemet er selvsagt fraværet av bakseter, noe som i praksis forhindrer barnefamilier fra å benytte seg av dette avgiftssmutthullet. Og selv om man er singel, hender det jo at man trenger bakseter - også single har venner.

Enkelte av de mindre varebilene er i tillegg belemret med svak plass i forsetene. Dette har sammenheng med den påbudte skilleveggen, som i korte biler må plasseres langt frem i kupeen.

En del av varebilene er i tillegg sparsomt utstyrt og hvis du kjører varebil klasse 2 er du faktisk forpliktet til å stoppe når Vegvesenet gjennomfører kontroller av nyttekjøretøyer. Noen synes også de grønnfarvede skiltene i seg selv er et argument mot å kjøre rundt i en varebil.

Rexton og Pajero

Mitsubishi Pajero Vis mer


Men, den som er villig til å leve med dette, har muligheten til å bli eier av biler som i personbil-utførelse er uoppnåelige for ordinære lønnsmottakere. Hva med en Ssangyong Rexton RX 270 XDi til 350.000 kroner? Som personbil koster den 559.000 kroner. Eller en Mitsubishi Pajero Tdic til 321.000 kroner? Med bakseter koster samme bil 520.000 kroner.

Aldri for sent å angre

Suzuki Grand Vitara XL7 Vis mer


Dessuten har du muligheten til å sette inn bakseter ved familieforøkning. Dette blir billigere jo lenger du har eid bilen og koster ingenting den dagen bilen har feiret 10-årsdag. Mer informasjon finner du i vår baksete-kalkulator.

Kun tre europeere

Vår oversikt viser altså at det per i dag er 15 såkalte SUV-modeller fra ti produsenter som tilfredsstiller varebil-kravene. Hele ni av disse høye firehjulstrekkerne har sitt utspring i Asia, hvorav seks kommer fra Japan (Grand Vitara XL7, Land Cruiser, Land Cruiser 100, Pajero, Pathfinder og Patrol) og tre fra Sør-Korea (Rexton, Santa Fe og Terracan). I tillegg har vi de tre amerikanerne Cherokee, Commander og H3, samt to briter - Defender og Discovery. Kun én tysk SUV tilfredsstiller kravene - Mercedes-Benz G-klasse.

Kommer?: GMC Yukon og Yukon XL

GMC Yukon Vis mer


Den som drømmer om en varebil med firehjulsdrift, høy bakkeklaring og stor motor bør imidlertid være klar over at flere godbiter er på vei. Deriblant GMC Yukon og Yukon XL, som ifølge GMC-importøren etter all sannsynlighet vil bli introdusert som varebiler i slutten av september.

Yukon er i utgangspunktet satt opp med en 5,3-liters V8 bensinmotor som yter 320 hestekrefter, men motoren vil ifølge importøren kunne konverteres til gassdrift eller E85. Yukon, som måler hele 513 centimeter i lengderetningen, vil sannsynligvis koste 610.000 kroner, mens den 40 centimeter lengre Yukon XL vil koste rundt 640.000 kroner.

Kommer?: Cadillac Escalade

Cadillac Escalade Vis mer


Samme importør arbeider også med typegodkjenning av nye Cadillac Escalade. Denne bilen, som har blitt populær i mange ulike miljøer i USA, er utrustet med en 6,0-liters V8-motor som produserer 409 hestekrefter. Hvis GMC-/Cadillac-importøren får bilen godkjent som varebil klasse 2 vil den bli introdusert i november og koste omlag 800.000 kroner.

Kommer?: Mercedes-Benz GL

Mercedes-Benz GL Vis mer


Også Mercedes-Benz håper å kunne tilby en ny varebil-modell i løpet av nærmeste fremtid - nemlig kjempe-SUVen GL. Det er imidlertid usikkerhet knyttet til om Daimler-Chrysler vil godkjenne og garantere for varebilutgaven. Den norske Mercedes-Benz-importøren trenger derfor tiden frem til starten av oktober før de avgir endelig svar i denne saken.

Kommer?: Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander Vis mer


Mitsubishi-importøren kan i dag tilby Pajero som varebil, men håper å kunne tilby nok et varebil-alternativ i månedsskiftet februar/mars 2007. Da kommer nemlig nye Mitsubishi Outlander, som er betydelig større enn dagens utgave. Den norske Mitsubishi-importøren opplyser at nye Outlander "med 90 prosent sannsynlighet" vil bli tilbudt som varebil klasse 2.

Kommer ikke?: Antara og Captiva

De norske Opel- og Chevrolet-importørene har imidlertid svært små håp om å få godkjent nykommerne Antara og Captiva som varebiler.

Forsvinner: Dodge Durango og Jeep Cherokee

Dodge Durango Vis mer


Samtidig er to modeller på vei ut. Dodge Durango, som for tiden selges som varebil, rammes av kompliserte regelendringer og forsvinner fra 1. oktober.

Samtidig har Chrysler/Dodge/Jeep-importøren bestemt seg for å kutte ut Jeep Cherokee som varebil fra neste år. Dette fordi importøren ønsker å satse full og helt på nykommeren Commander, som nylig ble godkjent som varebil klasse 2.

Usikker: Hummer H3

Hummer H3 Vis mer


Kompliserte regelendringer fører til at det også er knyttet en viss usikkerhet til Hummer H3. Den norske Hummer-importøren (som også importerer GMC og Cadillac) håper og tror imidlertid at H3 vil leve videre som varebil også etter 1. januar 2007.

Størst og minst, rimeligst og dyrest

Jeep Cherokee Vis mer


Per i dag tilbys imidlertid 15 høye firehjulstrekkere med grønne skilter. Billigste modell er Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 TDi (275.000 kr), dyreste er Mercedes-Benz G 55 AMG (1.324.00 kr). Lengste modell er Nissan Patrol (501 cm), korteste er Mercedes-Benz G-klasse (466 cm). Suzuki Grand Vitara har den minste dieselmotoren (2,2 liter), Toyota Land Cruiser 100 har den største (4,2 liter). Den minste bensinmotoren finner vi i Suzuki Grand Vitara XL7 2.7 V6, den største i Jeep Commander 5.7 Hemi. Samtlige modeller har firehjulstrekk. Med unntak av Hummer H3, er alle modeller tilgjengelige med dieselmotor. Med unntak av Land Rover Defender er alle modeller tilgjengelige med automatgir.

Full oversikt over samtlige modeller finner du ved å klikke på lenkene under:

  • Modeller og priser: Alfabetisk
  • Modeller og priser: Prisrangert
  • Varebil- vs personbilpriser
  • Modeller og motor-alternativer
  • Modeller og girkasse-alternativer
  • Modeller og ytre dimensjoner
  • STORE BILDER av samtlige varebil-SUVer finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Her er de billige 5- og 6-seterne
  • 4x4xdieselxautomat: Disse kan du velge blant
  • 4x4xdiesel: Disse kan du velge blant
  • Hvor mye koster baksetene
  • Varebil klasse 2
    DEFINISJON:
    Alternativ 1: Bil med varerom
  • Totalvekt inntil 3.500 kilo
  • Skal ikke ha bakseter
  • Skal ikke ha fester/beslag/brønn for bakseter
  • Skal ha beskyttelsesvegg (gulv til tak, vegg til vegg) bak forseter
  • Lasterom skal romme en kasse i dimensjon 140x90x105 cm (l,b,h)
  •  
    Alternativ 2: Bil med lasteplan
  • Totalvekt inntil 3.500 kilo
  • Skal ikke ha bakseter
  • Skal ikke ha fester/beslag/brønn for bakseter
  • Lasteplanets lengde skal være minst 1 meter
  • Lasteplanet skal utgjøre minst 50 % av avstanden frontrute-bakluke
  •  
    AVGIFT:
  • 20 % av full registreringssavgift

  • Kilder: Diverse norske bilimportører, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)