SUV-luksus: Spyker setter Cayenne turbo på plass

Spyker har introdusert en ny produktlinje ved siden av de etterhvert kjente sportskupéene og roadsterne i C8 og C12-seriene. Det er en kombinasjon av luksus-SUV og sportsbil og heter D12 Peking-to-Paris. Porsche Cayenne Turbo blir nesten stakkarslig i sammenligning.

Vis mer

SUV-luksus: Spyker setter Cayenne turbo på plass

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Nederlandske Spyker (opprinnelig Spijker) begynte å bygge biler allerede i 1898 og lanserte så tidlig som i 1903 den første bilen med firehjulsdrift: Spyker 60 HP, som i tillegg hadde en sekssylindret motor. Produsenten bygget også fly under første verdenskrig og de forsynte det nederlandske kongehuset med vognen "the Golden Coach", som brukes av de kongelige den dag i dag. Spyker "første utgave" gikk konkurs i 1925. I dag brukes merket av en ambisiøs produsent av supersportsbiler som i år deltok for fjerde gang på bilutstillingen i Genève. Der viste de denne firehjulstrekkeren egnet for luksuriøse ørkenvandringer.

En utrolig historie

Spyker ledes idag av en dynamisk og pengesterk nederlender ved navn Victor Muller. Tunge investorer fra Abu Dhabi og London er inne med kapital. Bilprodusenten startet opp i 2000 og har siden det rukket å utvikle fire modeller og delta i Le Mans' 24-timersløp tre ganger og stiller med to kjøretøyer i år. Firmaet startet ut med to personer, men har i dag over 100 ansatte. Det ble produsert 48 biler i fjor, og Victor Muller hevder at over 100 nye Spykere skal rulle ut av fabrikken i inneværende år. Modellen vi ser her, Spyker D12 Peking-to-Paris kommer imidlertid først i produksjon et stykke ut i 2007. Navnet på bilen er en hyllest til pionerånden som ble utvist av deltakerne på rally-raid løpet fra Peking til Paris i 1907, og i særdeleshet av mannen som ble nummer to etter den seirende Itala, franskmannen Goddard som kjørte en... ja, nettopp, en Spyker 18/22 HP. Han kom på annen plass tre uker (!) bak vinneren. Det var tider...

Vis mer


Kupé og SUV

Tilbake til 2006 og Spyker D12. Den litt overraskende linjeføringen til å være en - relativt - høyreist firehjulstrekker bidrar til at bilen ser nesten kompakt ut på avstand. Det er den ikke: En potensiell konkurrent som Porsche Cayenne blir smågutt i forhold. Bredden på Spyker D12 er to meter uten at speilene regnes med, og bilen er nesten fem meter lang. Den har fire dører - hvorav bakdørene er hengslet i bakkant -, fire komfortable sitteplasser og et rommelig bagasjerom. Høyden er regulerbar etter behov og forhold og kan variere mellom 168 og 177 centimeter. Fremkommeligheten i terrenget muliggjøres nemlig for en del av stor variabilitet i bakkeklaringen. Terrengkjøring er imidlertid ikke denne bilens hovedmål. Ifølge Muller har Spyker villet ta konsekvensen av at så mange kunder av supersportsbiler rett og slett ikke er spreke nok til å kjøre dem lenger - de trenger en bil med en mer oppreist kjørestilling men uten å måtte gi avkall på ytelsene de er vant til å disponere.

En Spyker C12 la Turbie på bane Vis mer


12 sylindre, 500 hestekrefter

Og når det kommer til ytelser har Spyker det som trengs. Som i de andre modellene er det VW-gruppen som forsyner kraftkilden; i dette tilfellet en seksliters W12-motor som er god for 500 hestekrefter. Bilen veier ikke mer enn 1.850 kilo med sin aluminiums-spaceframe-konstruksjon og aluminiumskarosseri, og 0 til 100 på fem sekunder blank skulle dermed være mulig. Dermed er både Porsche Cayenne turbo og turbo S satt på plass. Topphastighet oppgis til 295 kilometer i timen.

Som nevnt starter produksjonen av bilen først til neste år. Imidlertid er det ifølge Spyker allerede kommet inn et anselig antall bestillinger med forskuddsbetaling, og det er svært lite sannsynlig at prisen kommer under to millioner kroner.

  • Store bilder av denne og andre Spykere finner du her.