Vis mer

SUV-klassiker fornyes

Mitsubishi tar grep for at Pajero skal holde tritt med konkurrentene.

Enhver rally-raid-fan som har fulgt med på Dakar-løpene vet at Mitsubishi Pajero er et navn man tar av hatten for i terrengløps-sammenheng. Den sivile versjonen av Pajero (som i andre markeder heter Shogun eller Montero), har også opparbeidet seg et godt rykte som solid arbeidshest med god fremkommelighet. Etterhvert også en viss grad av luksus, som man idag forventer i dette relativt kostbare markedssegmentet.

Tøff konkurranse

Dens karrière har imidlertid vært relativt diskret i dette nisjemarkedet hvor blant sterke aktører kan nevnes Land Rover Discovery, Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol og Jeep Grand Cherokee. Siden midten av 80-tallet har den regelmessig solgt i et sted mellom 60.000 og 175.000 eksemplarer årlig - world wide.

Som norgesvarebil

I Norge tilbyr Mitsubishi Pajero som varebil og som personbil, sistnevnte med mulighet for fem- eller syvseters konfigurasjon. Importøren opplyser at det siden introduksjonen er blitt solgt nær 16.000 Pajero her til lands.


200 hk

Motoriseringen er blitt rasjonalisert. Ikke at den var så komplisert fra før; der fantes en variant av 3,2-litersdieselen for automatutgaven (170 hk/373 Nm), og én for den med manuell girkasse (160 hk/381 Nm). Nå har den fått en vitamininnsprøytning og leverer 200 hestekrefter og 441 newtonmeter enten det dreier seg om versjonen med automatgir eller den med manuell kasse.

Når det gjelder utslipp, er de redusert med 17% (automat) og 12% (manuell). Det gir henholdsvis 247 og 228 g/km hvilket ikke er så hakkende galt i segmentet.

Minor Change

Utseendemessig er endringene så små at de egentlig ikke kvalifiserer til betegnelsen "facelift" men snarere "minor change". Nye 17- og 18-tommers lettmetallfelger er tilgjengelige, likeledes en ny brun-metallic farge. Interiørmessig er også et nytt brun-dominert interiør tilgjengelig med noen nye detaljer.

  • Vi har prøvekjørt siste generasjon Pajero - med utgående motor - i terrenget. Les om det her.