<b>SIST ANKOMNE:</b> Men langt fra dårligst, er Nissan X-Trail. 3. generasjon er designmessig svært ulik forgjengerne, men den har mange gode egenskaper og er alene blant folkesuvene, sammen med Mitsubishi Outlander, om å ha en tredje seterad. Foto: KNUT MOBERG
SIST ANKOMNE: Men langt fra dårligst, er Nissan X-Trail. 3. generasjon er designmessig svært ulik forgjengerne, men den har mange gode egenskaper og er alene blant folkesuvene, sammen med Mitsubishi Outlander, om å ha en tredje seterad. Foto: KNUT MOBERGVis mer

SUV i test: Dinsides store oversikt

Dinside tester folkesuver løpende, og her har vi plukket ut 20 av våre favoritter på markedet. God biljakt!

De kompakte og mellomstore SUV-ene er den typen bil som selger best i Norge i dag, ledet an av Toyotas RAV4, som kom i helt ny og en god del større versjon våren 2013. I denne sammenligningen har vi konsentrert oss om de såkalte "folke-SUV-ene", som vi heretter vil kalle folkesuver.

Fra 300.000

Dette er altså biler som har en innstegspris fra under 300.000 kroner, oftest under 400.000, og noen til under en halv million.

Trenger man 4x4?

SUV er i de fleste tilfeller dyrt i forhold til andre bilkategorier - i det minste hvis man insisterer på at den skal ha firehjulstrekk. Det kan derfor være verdt å spørre seg om man virkelig trenger drift på alle fire - eller om det hovedsaklig er gleden av å sitte høyt og ha godt utsyn som frister. Vi tror mange av de som betaler titusener ekstra for 4x4 (per i dag en av tre bilkjøpere her til lands), egentlig godt kunne klart seg uten det som ligger bak de to firetallene.

Da er det verdt å vite at det nå finnes mange folke-SUV-er til hyggelige "fra"- priser med forhjulsdrift.

Nordmenn vil ha SUV

Fornyelse

Klassen er de siste tre - fire årene blitt kraftig fornyet og vi presenterer her testene av de bilene som enten er i første halvdel av sin livssyklus eller som vi har testet etter fornyelse/oppgradering, som eksempelvis Hyundai ix35, Skoda Yeti, VW Tiguan og Mitsubishi ASX.

Testene finner du nedenfor. Vi starter med de nyest ankomne på markedet og listen er i omvendt kronologisk rekkefølge.

Ingen er eldre enn fire år - den eldste er fra november 2010.

Nissan X-Trail

Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ferskeste folkesuv ut, og en av de største. Den tilbyr tre seterader selv om de to bakerste setene må betegnes som nødseter. Som i Mitsubishi Outlander.

Den har radikalt forbedret design i forhold til forgjengeren, men er fortsatt litt på den røffe siden selv om dette nå kombineres med en ganske elegant linjeføring. Den har god plass og kjører bra, men støynivået er ikke det laveste i klassen.

Les test: Nye Nissan X-Trail

Nissan Qashqai

Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer


Nissan har virkelig satset hardt på crossover-segmentet, og med nye Qashqai viste de nye takter, som ble fulgt opp med X-Trail. Denne er i bunn og grunn en forstørret Qashqai med en ekstra seterad.

Nykommerne har mer markant design og av det mest avanserte sikkerhetsutstyret man kan finne blant folkelige biler.

Dessuten er de av de desidert mest velkjørende i klassen.

Les test: Nye Nissan Qashqai

Fornyet Hyundai ix35 og fornyet Skoda Yeti

Disse to er ganske nylig blitt fornyet/oppgradert. Vi sammenlignet dem tidligere i år med Toyota RAV4 som er storselgeren i klassen i år, foran Mazda CX-5.

LES SAMMENLIGNINGSTEST: Hyundai ix35, Skoda Yeti og Toyota RAV4

Suzuki SX4 S-cross

Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Suzuki er tilbake i folkesuv-klassen med sin S-Cross, som er en kraftig forbedring og en klasse opp i forgjengeren som bare het SX4.

Den er romsligere, har bedre kvalitetsfølelse og kan nå konkurrere med de kompakte SUV-ene som Opel Mokka og Skoda Yeti med en attraktiv prispakke. Og den leveres kun med firehjulsdrift.

Med en 6. plass på salgsstatistikken blant folkesuvene (ikke langt bak VW Tiguan), og 1.328 biler registrert i årets første syv måneder, viser Suzuki at de igjen er med på notene.

Oppdatert Kia Sportage

Kia Sportage Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Dette er den nye testen av Sportage, foretatt etter en såkalt midtlivsoppdatering, som fant sted i vinter. Og Kia Sportage fremstår fortsatt som høyst aktuell.

Den er blitt hjulpet av en svært tøff design, signert Peter Schreyer, til en god salgsplassering her i landet og Kia har fått avsetning for 999 slike så langt i år.

Den er romslig, lettkjørt og har en av markedets beste garantier. Vi likte noe mindre den litt stramme fjæringskomforten og mangelen på utsyn bakover.

Les test: Kia Sportage

Subaru Forester

Subaru Forester 2013 Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fjerde generasjon Forester representerer litt av en utvikling fra det som startet som en litt høyreist stasjonsvogn med firehjulsdrift for 17 år siden.

Det dreier seg nå om en relativt stor folkesuv som, selv om den beholder sine litt rustikke karakteristikker, gir en tilfredsstillende kjøreopplevelse med gode veiegenskaper, fine motorer og nå faktisk også ganske gode plassforhold innvendig.

Les test: Subaru Forester

Toyota RAV4

Toyota RAV4 Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Dette er den klassiske folke-SUV-en og historisk en Norges-favoritt.

Den nye generasjonen er betydelig større enn forgjengeren. Den er også bedre å kjøre, har bedre plass og kvalitetsfølelse og er bedre utstyrt.

Den har altså mye ved seg for å gjenerobre førsteplassen når det gjelder salg, og det har den da også nylig gjort. I juni passerte den Mazda CX-5 på salgstoppen, og så langt i år troner den på topp og har både den nevnte CX-5, nye Nissan Qashqai og Mitsubishi Outlander bak seg på statistikken over nyregistrerte biler (Kilde OFV)

Les test: Toyota RAV4

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Dette var stjerneskuddet i 2011 - SUV-en som klatret nesten helt til topps på salgsstatistikken takket være en bortimot uslåelig kombinasjon av veltilpasset pris, motorisering og praktiske egenskaper.

Siden har den fått konkurranse på alle plan, men er blitt oppgradert og fortsetter å selge rimelig bra selv om den lider under den påfølgende fornyelsen av de større "tungvekterne" i klassen - RAV4, CR-V, Outlander og Kuga - samt den nye konkurransen fra det nye stjerneskuddet i klassen, Mazda CX-5.

I første halvår i fjor ble det faktisk solgt mer av trillingene Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008 enn av "originalen", ASX, men i år tar Mitsubishi revansj og har økt salget igjen, mens trillingene har falt kraftig og nå ligger langt bak.

Les test: Mitsubishi ASX (facelift)

Ford Kuga

Ford Kuga Foto: Øyvind Paulsen Vis mer


Ford har slått til med nye Kuga. Forrige generasjon Ford Kuga fremsto etter vår mening som temmelig middelmådig, men nykommeren er utvilsomt en av de beste folkesuvene på markedet i dag.

Den kjører bra og har fått en god del bedre plassforhold enn tidligere - selv om det er her den fortsatt ligger bak de beste i klassen. Det er verdt å merke seg at Ford Kuga skårer særdeles bra på sikkerhet.

Med nesten 1.000 solgte biler etter syv måneder plasserer den seg bra på statistikken i 2014, hakk i hæl med Kia Sportage.

Les test: Ford Kuga

Opel Mokka

Opel Mokka Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Sammen med Skoda Yeti er Opel Mokka den minste av folkesuvene vi har testet. (Da unntar vi bilene som hører til det nye minisuv-segmentet hvor man finner biler som Peugeot 2008, Renault Captur, Ford Ecosport og VW Taigun og som ikke omfattes av denne oversikten.)

Opel har imidlertid gjort mye mer riktig med denne bilen enn med storebror Antara og i fjor gjorde den mye for å hjelpe Opel til en sårt tiltrengt - men midlertidig - oppgang i markedet. Den selger fortsatt ikke aller verst - 629 eksemplarer etter 7 måneder i 2014, men det er 40 prosent lavere enn i samme periode i fjor. Konkurransen er steinhard...

Les test: Opel Mokka

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander Foto: Knut Moberg Vis mer


Dette er utvilsomt mye folke-SUV for pengene. Mitsubishi har greid å få til en god pakke og mange fine kombinasjoner av motorer to-eller firehjulstrekk og fem eller syv seter.

Det som virkelig skiller den fra alle andre SUV-er er at den kommer i en ladbar versjon - Outlander PHEV, som gir mye"miljøbil" for pengene.

Bilen er praktisk, romslig og lettkjørt og her har utvilsomt funksjon ledet an foran form, noe de fleste kundene nok lever godt med. Da får det ikke være så farlig om ikke interiøret er blant de mest høyverdige eller lydnivået - riktignok forbedret - det aller beste.

Likevel: Salgsmessig er bilen skjøvet ned fra pallen, der vi nå finner Nissan Qashqai sammen med Toyota RAV4 og Mazda CX-5.

Les test: Mitsubishi Outlander

Les test: Den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander PHEV

Honda CR-V

Honda CR-V Foto: Knut Moberg Vis mer


En av de beste folkesuvene i dag er Honda CR-V av fjerde generasjon.

Den ble forbedret på alle plan i forhold til forgjengeren - blant annet når det gjelder plassutnyttelsen. Den ble dessuten en god del rimeligere i 2013 - da fikk den en mye mer avgiftsvennlig dieselmotor på 1,6 liter.

Likevel har ikke salget i Norge vært på høyde med det vi forventet, med 1.222 nyregistrerte CR-V i de første syv månedene i 2014 ser det ut til at nyhetens interesse har dabbet noe av. Den har ikke klart på varig vis å snu den fallende salgstendensen til Honda her i landet.

Les test: Honda CR-V

Citroën C4 Aircross

Citroën C4 Aircross Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Dette er PSA-gruppens ene tvillingbror av Mitsubishi ASX. Den andre er Peugeot 4008.

Den har de fleste av fordelene og ulempene til søskenmodellen fra Japan, men det skal sies at sistnevnte har fått en midtlivsoppgradering.

Vi konkluderte med at C4 Aircross for mange vil være et godt alternativ blant de mest kompakte folke-SUV-ene, selv om det hovedsaklig er på design den skiller seg ut.

Les test: Citroën C4 Aircross

Mazda CX-5

Mazda CX-5 Vis mer


Vi hadde forventninger til Mazdas nysatsing i folkesuv-segmentet hvor de stort sett har vært bortimot fraværende til nylig.

Man kan si de har fått det til i første seriøse forsøk: CX-5 er en utmerket bil, og fikk terningkast seks av oss i første test.

Den er også blitt omfavnet av det norske publikummet, som ikke bare gjorde den til suverent mest solgte SUV i 2013, men også har greid å holde seg på en solid annenplass så langt i 2014, bare slått av Toyota RAV4.

Les test: Mazda CX-5

Opel Antara

Opel Antara Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Med Antara har ikke Opel fått det til. Forholdet pris/ytelser ble aldri riktig og selv om bilen isolert sett kan fremstå rimelig attraktiv, er den ikke konkurransedyktig.

Heldigvis for Opel har de også en langt mer folkelig attraktiv bil med Mokka. 23 kjøpere valgte Antara i fjor, men null i år.

Det er dermed lillebror Mokka som nå er Opel-SUVen, med 629 nye kunder så langt i år.

Les test: Opel Antara (facelift)

Dacia Duster

Dacia Duster Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Vi skal ikke være slemme og påstå at navnet kommer av at bare duster kjøper denne bilen. Langt i fra - det kan være gode grunner til å anskaffe en rustikk, enkel SUV som dessuten skårer dårlig på sikkerhetstester.

Den ene er selvsagt pris. Andre årsaker kan være at man rett og slett har tenkt å bruke den hovedsaklig til jobber som krever fremkommelighet, til kjøring i lav hastighet og i ulendt terreng - og her møter Dacia Duster kriteriene.

RØFF OG BILLIG, var vår karakteristikk. 93 av dem er blitt registrert nye hittil i 2014.

Vi må presisere at vi ikke har kjørt en Duster tatt inn av dagens offisielle importør (Renault), og vi må derfor ta visse forbehold angående pris/utstyr og lignende. Men bilens egenskaper burde komme rimelig godt frem. Satt opp mot en kategori som jevnt over holder et høyt nivå faller den gjennom fra et allround-perspektiv.

Les test: Dacia Duster

Subaru XV

Subaru XV Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


XV satte Subaru ettertrykkelig tilbake på norgeskartet da den ble lansert i 2011, selv om dens stjerne har falmet betraktelig siden den gang.

De færreste har egentlig fått med seg at dette er den nye generasjonen Impreza, som aldri ble lansert som sådan her i landet, men som blir importert i sin XV-utgave - altså nye Impreza "på stylter" på en måte.

Men løsningen fungerer utmerket og XV supplerer nye Forester på en god måte som en mer kompakt folkesuv. Relativt enkel, men effektiv, oppsummerer bilen i fire ord.

Les test: Subaru XV

VW Tiguan

VW Tiguan etter oppdatering Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Tiguan har vært med oss noen år nå, men fikk et fornyet liv med sin facelift for et par år siden. Da kom den også med forhjulsdrift og fikk en mye lavere innstegspris.

Den har holdt seg godt, har godmodige kjøreegenskaper, grei plassutnyttelse og kan ikke bli feil valg for den som ikke trenger noe større - eller litt mer spennende.

Den var storselger i fjor og holder bra stand fortsatt med en 5. plass blant folkesuvene så langt i år - et stykke bak Mitsubishi Outlander.

Les test: VW Tiguan (facelift)

SsangYong Korando

SsangYong Korando Foto: Knut Moberg Vis mer


Desidert og totalt på bunnen av salgsstatistikken finner vi denne, som for så vidt var et trivelig bekjentskap, men ikke kunne peke på noen konkurransefordeler av rang.

Det ble tydeligvis for vanskelig i dagens tøffe marked uten noen prisfordel å vise til. Det ble da også ikke registrert noen ny Korando i Norge så langt i 2014 og kun 23 biler i hele fjor.

Les test: SsangYong Korando

Skoda Yeti

Skoda Yeti Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


385 Yeti ble solgt i årets første syv måneder, så den er fortsatt langt fra å hevde seg i toppen (14. plass blant folkesuvene).

Det til tross for oppgraderingen - se sammenligningstesten lenger opp i saken.

Konkurransen er da også blitt heftigere, men vi liker Yeti godt med firehjulsdrift og DSG-girkasse og konkluderte med at den kan være et godt valg dersom man ikke trenger mye bagasjeplass.

Les test: Skoda Yeti (før oppdatering)

Hyundai ix35

Hyundai ix35 Foto: Knut Moberg Vis mer


Vi bringer en test av den oppgraderte versjonen av denne i sammenligning med RAV4 lenger opp.

Det begynner å bli en stund siden denne ble lansert og en ny modell forventes om ikke så altfor lenge.

Vi likte ix35 for sin romslighet og sine praktiske aspekter samt en passe kraftfull dieselmotor. Mye bil for pengene, skrev vi, men påpekte en viss stumphet og en mangel på styrefølelse.

Bilen har, tross oppdateringen, minstet 40 prosent markedsandel i 2014 i forhold til i fjor.

Les test: Hyundai ix35