<b>KOMPAKTE:</b> To av de nyeste folkesuvene på markedet under en duell i fjor sommer: Honda HR-V (til venstre) og Mazda CX-3. Begge tilhører kompaktkategorien blant folkesuvene. Foto: KASPER VAN WALLINGA
KOMPAKTE: To av de nyeste folkesuvene på markedet under en duell i fjor sommer: Honda HR-V (til venstre) og Mazda CX-3. Begge tilhører kompaktkategorien blant folkesuvene. Foto: KASPER VAN WALLINGAVis mer

SUV i test: Den store oversikten

Dinside tester folkesuver løpende, og her er oversikten over de mest aktuelle modellene vi har testet, med våre anbefalinger.

De kompakte og mellomstore SUV-ene er den typen bil som selger best i Norge i dag, ledet an av Toyota RAV4. Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5. Nylig kom RAV4 som hybrid og Outlander selger best som ladbar hybrid - PHEV - så det er slett ikke bare diesel som gjelder.

Nyest på dette markedet er Volkswagens helt nye Tiguan - også den vil komme som ladbar hybrid etterhvert.

Fra 300.000

I denne sammenstillingen har vi konsentrert oss om de såkalte folkesuvene. Dette er altså biler som har en innstegspris fra under 300.000 kroner, oftest under 400.000, og noen til under en halv million.

Trenger man 4x4?

SUV er i de fleste tilfeller dyrt i forhold til andre bilkategorier - i det minste hvis man insisterer på at den skal ha firehjulstrekk. Det kan derfor være verdt å spørre seg om man virkelig trenger drift på alle fire - eller om det hovedsaklig er gleden av å sitte høyt og ha godt utsyn som frister. Vi tror mange av de som betaler titusener ekstra for 4x4 (mer enn én av tre bilkjøpere her til lands), egentlig godt kunne klart seg uten det som ligger bak de to firetallene.

Da er det verdt å vite at det nå finnes mange folke-SUV-er til hyggelige "fra"- priser med forhjulsdrift.

Nordmenn vil ha SUV

Folkesuv-toppen i 2015
 MerkeAntallMarkeds-
 og modellregistrertandel
1Mitsubishi Outlander39552,6
2Toyota Rav437552,5
3Mazda CX-531682,1
4Nissan Qashqai28081,9
5Kia Sportage17031,1
6Volkswagen Tiguan14461
7Suzuki Vitara13780,9
8Mazda CX-313590,9
9Subaru Forester13220,9
10Ford Kuga12970,9
11Nissan X-Trail12490,8
12Honda CR-V12060,8
13Suzuki SX4 S-Cross11740,8
14Opel Mokka10940,7
15Mitsubishi ASX9090,6
16Hyundai Tucson7390,5
17Peugeot 20087090,5
18Subaru XV6040,4
19Skoda Yeti5720,4
20Peugeot 30085200,3


Fornyelse

SUV-klassen blir stadig fornyet og vi presenterer her testene av de bilene som enten er nye eller er blitt oppgradert i løpet av de siste to årene.

Testene finner du nedenfor. Vi starter med de nyest ankomne på markedet og listen er i omvendt kronologisk rekkefølge.

Volkswagen Tiguan

Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Den sist ankomne er så fersk at den ikke ruller på norske veier ennå, men den har avgjort potensial for å nærme seg, og kanskje overta topposisjonen i klassen. Den erstatter en bil som var VWs første ordentlige folkesuv, og som har gjort det bra i Norge i åtte år. Det var altså på tide med fornyelse her.

Les test: Volkswagen Tiguan vintertestet

Nye Kia Sportage

AV DE ALLER BESTE: Nye Kia Sportage viser seg ifølge JD Power å være særskilt godt bygget fra fabrikk. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Dette er testen av fjerde generasjon Sportage, en folkesuv som var et større sprang fremover enn det vi trodde da vi så den første gang i fjor høst. Basert på samme plattform som Hyundai Tucson er den etter vår mening enda hakket mer attraktiv

Forgjengeren ble godt hjulpet av en svært tøff design, signert Peter Schreyer, mens vi synes det nye utseendet krever mer tilvenning. Men nykommeren har også en sterk visuell personlighet.

Den er romslig, lettkjørt og har markedets beste garanti. Men den kan få en utfordring i at den, versjon for versjon, ikke underbyr den like store og bedre motoriserte nye VW Tiguan på pris.

Les test: Kia Sportage

Hyundai Tucson

Foto: HYUNDAI Vis mer


Hyundai ix35 hadde erstattet Tucson, men her er sannelig Tucson tilbake igjen - heldigvis noe helt annet enn den forrige vi testet tilbake i 2006. Denne kommer på en helt ny konsernplattform og har fått en design vi i hvertfall finner en god del mer attraktiv.

Både plattform og motorisering er i bunn og grunn de samme som Kia kommer med i nye Sportage. Det er da ikke overraskende at bilen oppleves som lettkjørt, med forutsigbare kjøreegenskaper og med motorisering på det jevne, men heller ikke mer.

Les test: Hyundai Tucson

Suzuki Vitara

Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Vitara er et stort navn når det snakkes om folkesuver og Suzuki kan rangeres som fremst blant pionerende i denne bilklassen. Det var derfor på tide at det kom en etterfølger til den Grand Vitara vi testet i 2006 og selv om ordet Grand er blitt borte og bilen er en anelse mer kompakt, oppleves den som like romslig.

Den kjører dessuten bra, har et greit komfortnivå og er tilstrekkelig motorisert. Den kommer kunn med firehjulsdrift her i landet og prisene er det ikke noe å si på. Opplevd interiørkvalitet er derimot i «god, gammel» Suzuki-tradisjon, altså i hard plast, men ergonomi og generelt utseende er helt OK.

Lest test: Suzuki Vitara 4x4/diesel/automat

Honda HR-V

Foto: HONDA Vis mer


Honda lanserte i fjor denne lillebroren til CR-V, men den kan ikke sies å ha tatt av her i landet i skrivende stund. Den tilbys både med diesel- og bensinmotor, men kun med forhjulsdrift her i landet.

At den har torsjonsaksel bak bidrar ikke til klasseledende kjøreegenskaper, men det gjør at den får et bagasjerom som er svært romslig i forhold til størrelsen.

Les om prøvekjøringen av Honda HR-Vher

Mazda CX-3

IKKE-LADBAR: Suksess likevel: Mazda lykkes stort med nye CX-3 i Norge. Foto: KASPER VAN WALLINGA Vis mer


Mazda hadde allerede i to år hatt kjempesuksess med sin CX-5 basert på moderne Skyactiv-teknologi - og sannelig har de ikke fulgt opp med en likeledes veldesignet og attraktiv, men mindre, folkesuv - som i større grad må anses å være en ren crossover idet den virkelig oppleves mer som en høyreist kombi enn som en rendyrket SUV.

CX-3 har ikke vært lenge på markedet, men ligger langt oppe på slagslistene og har bidratt til å løfte merket Mazda godt opp i topp-10-listen igjen.

Les om prøvekjøringen av Mazda CX-3

LES SAMMENLIGNINGSTEST: Honda HR-V mot Mazda CX-3

Renault Kadjar

Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Renault er ikke et navn vi har forbundet med SUV her i landet - Renault Scénic X4 var i beste fall en sær kuriositet, mens forløperen til nye Kadjar, Koleos, er en re-badget Samsung som ikke ble importert til Norge. Så her kommer de sent - men de kommer godt, har vi funnet ut.

Som del av Renault/Nissan-alliansen hadde de allerede til rådighet plattformen som ble brukt til Nissan Qashqai - og den har de fått mye godt ut av. Som merkevare er den handicappet her i landet, men egenskaper og pris gjør at den i høyeste grad fortjener en sjanse.

Les testen: Renault Kadjar 4x4

Nissan X-Trail

Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Også annen generasjon Qashqai har fått en 7-seters storebror, men denne gangen heter den ikke Qashqai +2, men X-Trail. Den er en av de største i klassen og tilbyr altså tre seterader selv om de to bakerste setene må betegnes som nødseter. Som i Mitsubishi Outlander.

Den har radikalt forbedret design i forhold til forgjengeren, men er fortsatt litt på den røffe siden selv om dette nå kombineres med en ganske elegant linjeføring. Den har god plass og kjører bra, men støynivået er ikke det laveste i klassen.

Les test: Nye Nissan X-Trail

Nissan Qashqai

Foto: ESPEN STENSRUD / AUTOFIL Vis mer


Nissan har virkelig satset hardt på crossover-segmentet, og med nye Qashqai viste de nye takter, som ble fulgt opp med X-Trail. Denne er i bunn og grunn en forstørret Qashqai med en ekstra seterad.

Nykommerne har mer markant design og av det mest avanserte sikkerhetsutstyret man kan finne blant folkelige biler.

Dessuten er de av de desidert mest velkjørende i klassen.

Les test: Nye Nissan Qashqai

Suzuki SX4 S-cross

Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Suzuki kom tilbake til folkesuv-klassen for to år siden med sin SX4 S-Cross, som er en kraftig forbedring og en klasse opp i forgjengeren som bare het SX4.

Den er romsligere, har bedre kvalitetsfølelse og konkurrerer med de kompakte SUV-ene som Opel Mokka og Skoda Yeti med en attraktiv prispakke. Og den leveres kun med firehjulsdrift.

Den har riktignok dalt på salgsstatistikkene det siste året og det er ingen tvil om at Suzuki Vitara har tatt noen andeler fra sin eldre slektning.

Subaru Forester

Subaru Forester 2013 Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fjerde generasjon Forester representerer litt av en utvikling fra det som startet som en litt høyreist stasjonsvogn med firehjulsdrift for 19 år siden.

Det dreier seg nå om en relativt stor folkesuv som, selv om den beholder sine litt rustikke karakteristikker, gir en tilfredsstillende kjøreopplevelse med gode veiegenskaper, fine motorer og nå faktisk også ganske gode plassforhold innvendig.

Les test: Subaru Forester

Toyota RAV4

Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Dette er den klassiske folke-SUV-en og historisk en Norges-favoritt.

Fra i år er det hybrid som gjelder for Toyotas bestselger - den erstatter dieselversjonen, som var dominerende tidligere. Dagens generasjon RAV4 fra 2013 er betydelig større enn forgjengeren var. Den er også bedre å kjøre, har bedre plass og, særlig etter oppgraderingen nylig, mer kvalitetsfølelse og mer utstyr.

Den har altså mye ved seg for å gjenerobre førsteplassen når det gjelder salg, og den har ganske lenge kivet med Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5 om førsteplass på salgstoppen. Etter annenplassen i 2015, troner den i januar i år på topp og har både den nevnte CX-5, Nissan Qashqai og Mitsubishi Outlander bak seg på statistikken over nyregistrerte biler (Kilde OFV)

Les test: Toyota RAV4 hybrid

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Dette var stjerneskuddet i 2011 - SUV-en som klatret nesten helt til topps på salgsstatistikken takket være en bortimot uslåelig kombinasjon av veltilpasset pris, motorisering og praktiske egenskaper tross kompakte dimensjoner.

Siden har den fått konkurranse på alle plan, men ble oppgradert og fortsatte ganske lenge å selge rimelig bra selv om den har lidd under den påfølgende fornyelsen av de større "tungvekterne" i klassen - RAV4, CR-V, Outlander og Kuga - samt den nye konkurransen fra det nye stjerneskuddet i klassen, Mazda CX-5.

Til sammen ble det registrert 1.174 eksemplarer tilsammen av ASX og «trillingene»

Les test: Mitsubishi ASX (facelift)

Ford Kuga

Ford Kuga Foto: Øyvind Paulsen Vis mer


Ford har slått til med nye Kuga. Forrige generasjon Ford Kuga fremsto etter vår mening som temmelig middelmådig, men nykommeren er utvilsomt en av de beste folkesuvene på markedet i dag.

Den kjører bra og har fått en god del bedre plassforhold enn tidligere - selv om det er her den fortsatt ligger bak de beste i klassen. Det er verdt å merke seg at Ford Kuga skårer særdeles bra på sikkerhet.

Med nesten 1.000 solgte biler etter syv måneder plasserer den seg bra på statistikken i 2014, hakk i hæl med Kia Sportage.

Les test: Ford Kuga

Opel Mokka

Opel Mokka Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Sammen med Skoda Yeti er Opel Mokka den minste av folkesuvene vi har testet. (Da unntar vi bilene som hører til det nye minisuv-segmentet hvor man finner biler som Peugeot 2008, Renault Captur, Ford Ecosport og VW Taigun og som ikke omfattes av denne oversikten.)

Opel har imidlertid gjort mye mer riktig med denne bilen enn med storebror Antara og i fjor gjorde den mye for å hjelpe Opel til en sårt tiltrengt - men midlertidig - oppgang i markedet. Den selger fortsatt ikke aller verst - 629 eksemplarer etter 7 måneder i 2014, men det er 40 prosent lavere enn i samme periode i fjor. Konkurransen er steinhard...

Les test: Opel Mokka

Mitsubishi Outlander

Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Nå i en oppgradert versjon med tøffere utseende, er dette utvilsomt mye folke-SUV for pengene. Mitsubishi har greid å få til en god pakke og mange fine kombinasjoner av motorer to-eller firehjulstrekk og fem eller syv seter.

Det som virkelig skiller den fra alle andre SUV-er er at den var først ut med en ladbar versjon - Outlander PHEV, som gir mye «miljøbil» for pengene.

Bilen er praktisk, romslig og lettkjørt og her har utvilsomt funksjon ledet an foran form, noe de fleste kundene nok lever godt med. Da får det ikke være så farlig om ikke interiøret er blant de mest høyverdige eller lydnivået - riktignok forbedret - det aller beste.

Likevel: Salgsmessig er bilen skjøvet ned fra pallen, der vi nå finner Nissan Qashqai sammen med Toyota RAV4 og Mazda CX-5.

Les test (fra rett før oppdatering av utseendet): Mitsubishi Outlander

Honda CR-V

Honda CR-V Foto: Knut Moberg Vis mer


En av de beste folkesuvene i dag er Honda CR-V av fjerde generasjon.

Den ble forbedret på alle plan i forhold til forgjengeren - blant annet når det gjelder plassutnyttelsen. Den ble dessuten en god del rimeligere i 2013 - da fikk den en mye mer avgiftsvennlig dieselmotor på 1,6 liter.

Likevel har ikke salget i Norge vært på høyde med det vi forventet, med 1.222 nyregistrerte CR-V i de første syv månedene i 2014 ser det ut til at nyhetens interesse har dabbet noe av. Den har ikke klart på varig vis å snu den fallende salgstendensen til Honda her i landet.

Les test: Honda CR-V

Citroën C4 Aircross

Citroën C4 Aircross Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Dette er PSA-gruppens ene tvillingbror av Mitsubishi ASX. Den andre er Peugeot 4008.

Den har de fleste av fordelene og ulempene til søskenmodellen fra Japan, men det skal sies at sistnevnte har fått en midtlivsoppgradering.

Vi konkluderte med at C4 Aircross for mange vil være et godt alternativ blant de mest kompakte folke-SUV-ene, selv om det hovedsaklig er på design den skiller seg ut.

Les test: Citroën C4 Aircross

Mazda CX-5

Mazda CX-5 Vis mer


Vi hadde forventninger til Mazdas nysatsing i folkesuv-segmentet hvor de stort sett har vært bortimot fraværende til nylig.

Man kan si de har fått det til i første seriøse forsøk: CX-5 er en utmerket bil, og fikk terningkast seks av oss i første test.

Den er også blitt omfavnet av det norske publikummet, som ikke bare gjorde den til suverent mest solgte SUV i 2013, men også har greid å holde seg på en solid annenplass så langt i 2014, bare slått av Toyota RAV4.

Les test: Mazda CX-5

Dacia Duster

Dacia Duster Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Vi skal ikke være slemme og påstå at navnet kommer av at bare duster kjøper denne bilen. Langt i fra - det kan være gode grunner til å anskaffe en rustikk, enkel SUV som dessuten skårer dårlig på sikkerhetstester.

Den ene er selvsagt pris. Andre årsaker kan være at man rett og slett har tenkt å bruke den hovedsaklig til jobber som krever fremkommelighet, til kjøring i lav hastighet og i ulendt terreng - og her møter Dacia Duster kriteriene.

RØFF OG BILLIG, var vår karakteristikk. 93 av dem er blitt registrert nye hittil i 2014.

Vi må presisere at vi ikke har kjørt en Duster tatt inn av dagens offisielle importør (Renault), og vi må derfor ta visse forbehold angående pris/utstyr og lignende. Men bilens egenskaper burde komme rimelig godt frem. Satt opp mot en kategori som jevnt over holder et høyt nivå faller den gjennom fra et allround-perspektiv.

Les test: Dacia Duster

Subaru XV

Subaru XV Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


XV satte Subaru ettertrykkelig tilbake på norgeskartet da den ble lansert i 2011, selv om dens stjerne har falmet betraktelig siden den gang.

De færreste har egentlig fått med seg at dette er den nye generasjonen Impreza, som aldri ble lansert som sådan her i landet, men som blir importert i sin XV-utgave - altså nye Impreza "på stylter" på en måte.

Men løsningen fungerer utmerket og XV supplerer nye Forester på en god måte som en mer kompakt folkesuv. Relativt enkel, men effektiv, oppsummerer bilen i fire ord.

Les test: Subaru XV

SsangYong Korando

SsangYong Korando Foto: Knut Moberg Vis mer


Desidert og totalt på bunnen av salgsstatistikken finner vi denne, som for så vidt var et trivelig bekjentskap, men ikke kunne peke på noen konkurransefordeler av rang.

Det ble tydeligvis for vanskelig i dagens tøffe marked uten noen prisfordel å vise til. Det ble da heller ikke registrert noen ny Korando i Norge i 2015 og kun 1 bil i hele fjor.

Les test: SsangYong Korando

Skoda Yeti

Skoda Yeti Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Yeti er også langt fra å hevde seg i toppen, på en 20. plass blant folkesuvene i 2015.

Det til tross for oppgraderingen - se sammenligningstesten lenger opp i saken.

Konkurransen er da også blitt heftigere, men vi liker Yeti godt med firehjulsdrift og DSG-girkasse og konkluderte med at den kan være et godt valg dersom man ikke trenger mye bagasjeplass.

Les test: Skoda Yeti (før oppdatering)