Vis mer

SUV-favoritt billigere

VW Tiguan får ny automat - en mer effektiv DSG-girkasse. Og utslippene går klart ned.

VW Tiguan er, som andre modeller fra Volkswagen, populær blant norske kunder og har vært en av de mestselgende folke-SUVene på markedet siden den ble lansert høsten 2007. Vi testet den for øvrig med kombinasjonen diesel og automat kort tid etterpå. (Les den testen her).

7-trinns DSG

Nå introduseres den kompakte SUVen med en ny DSG-automatkasse (dobbel kløtsj i stedet for momentomformer). DSGen, som har syv trinn erstatter altså Tiptronic-automaten. Dette gir en klar gevinst miljømessig og økonomisk.

Reduserte utslipp

Med denne transmisjonstypen reduseres ifølge VW både drivstofforbruket og CO2-utslippet med inntil 15%. VW Tiguan med 2.0 TDI-motoren på 140 hk får redusert sitt CO2-utslipp fra 186 til 169 gram per kilometer (reduksjon fra 0,75 til 0,64 liter/mil i forbruk).

Lavere avgifter

Dette fører til at VW reduserer prisene på Tiguan. Terje Male, direktør i Volkswagen, uttaler at i og med at den mer effektive teknologien fører til lavere utslipp, blir det også lavere utslipp og dermed lavere avgifter. I dette tilfellet setter Volkswagen ned prisene. Samtidig vil vi tro at VW, som andre importører av europeiske produsenter, har råd til det nå for tiden i og med den lave Euro-kursen.

Uansett: Med 2.0 TSI bensinmotor reduseres prisen med 62.000 kroner, mens storselgereen, 2.0 TDI, blir 17.500 kroner billigere.

De fornyede og billigere Tiguan-versjonene blir tilgjengelige i juli.

De nye prisene er som følger:

- Tiguan Trend&Fun 2.0 TDI 140 hk DSG: Fra 402.000 kr
- Tiguan Track&Field 2.0 TDI 140 hk DSG: Fra 417.000 kr
- Tiguan Sport&Style 2.0 TDI 140 hk DSG: Fra 417.000 kr
- Tiguan Sport&Style 2.0 TSI 170 hk DSG: Fra 503.000 kr

Les her om vår duell mellom VW Tiguan og Ford Kuga!