Interiøret i Atelier Valdeia Tresor skal ikke stå tilbake for noe.
Interiøret i Atelier Valdeia Tresor skal ikke stå tilbake for noe.Vis mer

SUV-bonanza

Store eksklusive SUV'er er i vinden. Flere modeller er på vei, men hvem er kundene?

Små SUV’er er i skuddet som aldri før. De fleste bilimportørene selger nær sagt det de kan skaffe, og flere bilmodeller er på vei i nær fremtid.

Nå ser det ut til at markedet gjør seg klar for at også de store SUV’ene skal få en ny oppblomstring. For selv om lufta har gått ut av biler som Audi Q7 og dens like, varsler nå flere produsenter at de skal komme med noe nytt i løpet av nærmeste fremtid.

Enda en?

Denne uken har det dukket opp nok et alternativ for de som vil ha noe helt spesielt, og som vil at det skal være stort. Også her er det snakk om en ombygd versjon av en eksisterende doning. Navnet er Atelier Valdeig Tresor, som i utgangspunktet har vært en Audi Q7. Bilen skal lages av Atelier Valdeig i samarbeid med Armortech. Dermed har de lagt lista for hvem det er som er kundegruppen, for Armortech, som er spesialister på pansrede kjøretøy, vil være sterkt delaktige i å utvikle bilen. Det er med andre ord ikke den ordinære Ola Nordmann som er kundegruppen.

Se flere bilder av Atelier Valdeig Tresor:

Interiøret i Atelier Valdeia Tresor skal ikke stå tilbake for noe.


Bentley overrasker

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


På bilmessen i Geneve i mars viste Bentley stolt frem sin konseptbil EXP 9 F. Den digre bilen satte luksus igjen på dagsordenen, og det var lite ved bilen som gjorde skam på navnet Bentley. I ettertid gikk diskusjonene høylydt om hvorvidt bilen var stygg eller pen. For de som ikke har sett den annet på bilder kan jeg bygge opp under at den er penere i virkeligheten, enn på bilder. Litt spesielt er det også at det ryktes at Bentley har meldt seg på med den store klumpen til neste års Dakar rally.

En britisk fleip?

Vis mer


Det britiske bilfirmaet Eterniti sendte i fjor ut en pressemelding hvor de lovet å revolusjonere SUV-markedet. Vel, da bilen endelig ble kjent var det mange som ble skuffet. Eterniti Artemi er i grunnen bare en modifisert Porsche Cayenne, og hvorvidt britene har foredlet, eller bare herpet den allerede ambisiøse Cayenne får den enkelte selv vurdere.

Originalen: Porsche Cayenne

Resultatet ble i hvert fall en prislapp som ikke levner slektskap til Porsche i det hele tatt, men sånn går det når man først må kjøpe bil av andre, for deretter å forsøke å gjøre den til sin egen.

Sports-SUV fra Italia

Foto: Lamborghini Vis mer


Lamborghini ville heller ikke la SUV-markedet gå urørt hen, og meldte seg på i kampen med Urus. Lamborghini Urus skal kombinere alt av det Lamborghini står for når det gjelder sportslighet, og den skal inneha alt hva familien trenger av fleksibilitet, heter det i propagandaen fra italienerne selv. Men Lamborghini var ikke først ute fra Italia.

Maserati har også bestemt seg for å gå fra lavt og bredt til høyt og bredt. Det viste de i fjor da de tok med seg konseptbilen Kubang på bilmesse.

Målgruppen

De som først og fremst bør føle seg truet av alle nykommerne er Range Rover, BMW med X5 og X6, samt Porsche med sine uttallige varianter av Cayenne. Porsche svarer for øvrig på noe av tiltalen med å komme med ytterligere en modell, Cayenne GTS, men sammenlignet med Atelier Valdeig Tresor, og de andre ekstreme SUV’ene, så blir Porsche Cayenne GTS som en RAV4 å regne. Bare mye morsommere å kjøre.