Utgående Porsche Cayenne er typisk for de store, tørste SUVene som har skapt mange reaksjoner
Utgående Porsche Cayenne er typisk for de store, tørste SUVene som har skapt mange reaksjonerVis mer

SUV - ja, takk?

KOMMENTAR: Få biler er mer forhatte enn SUVene. Er de helt meningsløse, eller har de noen positive sider også?

I dag har de fleste bilprodusenter en eller flere SUVer i modellsortimentet sitt. Disse høybygde firehjulstrekkerne kommer i mange ulike varianter, størrelser og motoriseringer. Mengden SUVer på det norske og europeiske bilmarkedet har økt betraktelig over de siste 10-12 årene. Riktignok har man nær sagt alltid hatt høye firehjulstrekkere beregnet på røffere kjøreforhold, men dette har gjerne vært mer dedikerte terrengbiler som ble brukt av personer med behov deretter.

Utviklingen de senere årene har ført til at de fleste kundene er vanlige mennesker med behov en stasjonsvogn typisk ville fylt tidligere. Det har da også produsentene registrert og de fleste SUVer i dag er først og fremst beregnet på vanlig veibruk, med noen unntak.

Kritikk

Det tok imidlertid ikke lang tid fra denne SUV-trenden oppstod til kritikerne kom på banen. Det vanligste argumentet er at disse bilene forurenser langt mer enn lavere og mindre biler grunnet høy vekt og luftmotstand, samt firehjulstrekk og ofte store motorer. Også andre argumenter har blitt anført, eksempelvis at de kraftige bilene utgjør en risiko for andre på veiene i fall en kollisjon, dårligere kjøreegenskaper med større fare for rundvelt og at de hindrer sikten i bytrafikken.

Audi Q7 V12 TDI Foto: Audi Vis mer


Dette har gjort at SUVene har blitt stemplet som politisk ukorrekte. Ikke minst er dette tilfellet i Norge hvor mange av SUVene har vært å observere i og rundt de store byene. Ofte har de blitt omtalt som rene statussymboler og børstraktorer, og da spesielt de største. Det har de norske bilprisene også bidratt til. SUV koster mye i Norge. Likevel er biler som BMW X5, Audi Q7, Mercedes ML og Volvo XC90 forholdsvis vanlige syn på norske veier.

Alibiene

Enkelte produsenter har forsøkt å møte de negative oppfatningene om biltypen ganske så aktivt i forbindelse med lanseringen av sine modeller. Lexus har satset tungt på sin hybrid-SUV RX450h, og den tidligere utgaven RX400h. Miljøteknologien skulle frontes i nettopp en bil som i utgangpunktet ble forbundet med det motsatte. Volvo gjorde noe av det samme og hevdet at XC90 skulle være like skånsom mot andre trafikkanter i en kollisjon som lavere biler.

Lexus RX450h er en stor SUV med et utslipp omtrent som en norsk gjennomsnittelig nybil, takket være hybridteknologi Vis mer


Ettersom teknologien har gått videre, har SUVene naturlig nok ikke like høye utslipp i dag som de hadde tidligere. Nevnte Lexus RX450h har eksempelvis et CO2-utslipp på 148 gram, mindre enn en gjennomsnittlig norsk nybil i 2009. Selv om konkurrentene ikke er like langt fremme på hybridteknologi som Lexus, har effektive dieselmaskiner sørget for at selv de store SUVene nå ligger på et nivå man for kun få år siden regnet som normalt blant mindre og lettere biler.

Ulemper med SUV

Likevel er det liten tvil om at SUVer fortsatt bruker mer drivstoff enn sine mer laverebygde søsken. Tar vi BMW som eksempel, ser vi at BMW 530d slipper ut 162 gram CO2, mens X5 xDrive30d med samme motor og automatkasse slipper ut 195 gram, en ganske betydelig forskjell, selv om noe må tilskrives firehjulsdriften i X5.

Et litt mer jordnært eksempel finner vi i Volkswagen Tiguan som faktisk slipper ut 8 gram mer enn den langt større Volkswagen Passat stasjonsvogn, når begge har firehjulsdrift og 2,0-liters dieselmotor. Årsaken er naturligvis høyden som gir høyere luftmotstand. Samtidig gjør konstruksjonen at bilene ofte blir tyngre enn lengden alene skulle tilsi.

Dårligere kjøreegenskaper

Volkswagen Tiguan koster kun noen tusenlapper mindre enn en Volkswagen Passat stasjonsvogn med firehjulsdrift Vis mer


Den høybygde konstruksjonen er naturligvis også uheldig for kjøreegenskapene. De aller fleste SUVer på det norske markedet i dag har mer enn akseptable kjøreegenskaper og kommer stadig nærmere sine lavere søsken på området. Likevel er det ikke til å komme unna at nærmest uansett hvilken modell du tar utgangspunkt i, ser du at en tilsvarende stor stasjonsvogn fra samme merke vil ha bedre kjøreegenskaper.

Negativt for komforten

De dårligere forutsetningene for kjøreegenskapene gjør at man ofte velger et strammere fjæringsoppsett, noe som igjen kan gå ut over komforten. Selv om det her er en del variasjon fra modell til modell, er det høye tyngdepunktet alltid negativt for forholdet mellom komfort og kjøreegenskaper.

Ofte ser vi at plassforholdene også er dårligere i SUVene enn i de tilsvarende søskenmodellene. Sammenligner man eksempelvis Toyota Rav4 og Toyota Avensis ser man det tydelig. Det samme er tilfelle med BMW 5-serie og X5 og Mercedes E-klasse og ML.

Ofte kan det være litt vanskelig å definere akkurat hvilke modeller man skal sammenligne SUVene med, men prismessig havner de som regel nærmest sine lengre stasjonsvogn-søsken. Eksempelvis koster Volkswagen Tiguan og Passat med firehjulsdrift omtrent det samme. Og da taper SUVene på plass.

Utgående Porsche Cayenne er typisk for de store, tørste SUVene som har skapt mange reaksjoner
Audi Q7 V12 TDI Foto: Audi
Toyota Rav4 er et eksempel på en mindre og mer moderat SUV
BMW X5
BMW X5 er et forholdsvis vanlig syn på norske veier
Lexus RX450h er en stor SUV med et utslipp omtrent som en norsk gjennomsnittelig nybil, takket være hybridteknologi



Fordeler med SUV

Hva er så fordelene med SUV, ettersom mange kjøper dem? I all hovedsak er det bare to. Fremkommeligheten er naturligvis den første. Firehjulsdrift og høy bakkeklaring gir andre muligheter enn du har med lavere biler. Men i dag er firehjulsdrift og SUV ikke det samme. Mange andre biltyper har det, og ikke alle SUVer trekker på alle fire. Bakkeklaringen er uansett en fordel, men også denne tilbys i dag på en del stasjonsvogner.

Den andre fordelen er at sittestillingen i SUVer ofte er høyere. Det gjør det lettere å sette seg inn i bilen og man får bedre oversikt i trafikken. For de som har barn og barneseter i baksetet, er dette ekstra merkbart.

Løsningen

Toyota Rav4 er et eksempel på en mindre og mer moderat SUV Vis mer


Finnes det så mennesker som har behov for disse to egenskapene? Naturligvis. Finnes det mange SUV-eiere som ikke har det? Svaret er nok like opplagt.

Sett i forhold til alternative bilmodeller i samme priskategori er det derfor vanskelig å forsvare SUVene for de som ikke har behov for ekstra fremkommelighet, samt den høyreiste sittestillingen. I dagens bilmarked finnes det både stasjonsvogner med firehjulsdrift og flerbruksbiler med litt ekstra høyde. Det gjør at de aller fleste vil sitte igjen med mer bil for pengene om man går for en annen biltype. Men like tøft er det jo kanskje ikke.